Bygg närvaro på sociala medier i Kina – nå en miljardmarknad

Vad händer med dina affärer när du plötsligt får tillgång till miljoner av köpstarka kinesiska ungdomar? Ja, de är bokstavligt talat faktiskt inte mer än en klick bort. Där borta i öster har kineserna byggt upp sina egna sociala medier. Ofta har de samtidigt stängt ner de västerländska motsvarigheterna. Grunden till detta är förstås att de styrande vill behålla kontrollen över informationen. Men oavsett vad man anser om den kinesiska maktapparaten finns det en stor mängd kineser som vill kommunicera. Och konsumera.

Skärmavbild 2014-09-23 kl. 12.42.16

De riktigt stora som Coca Cola och Volvo är förstås på plats redan. Men idag är det faktiskt inte oöverkomligt för mindre aktörer att bygga närvaro på plattformarna. Jag hjälper redan idag bolag med närvaro i Kina, men där liksom här hemma gäller det att välja för de sociala nätverken är även i Kina oändligt många.

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 12.25.34Den för västerlänningar viktigaste och enklaste verkar vara Sina Weibo. En blandning mellan Facebook och Twitter. Du har 140 tecken till ditt förfogande men funkar annars i mångt och mycket som Facebook med likes och delningar. Weibo har runt 600 miljoner användare. Nedan ser du Volvo Cars sida på Weibo. Och som du ser finns där goda möjligheter att jobba med profileringen av företagets sida.

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 12.28.13

Ska du registrera en officiell sida och få den godkänd av Sina Weibo kostar det 1.000 Euro, men då har du också Sina Weibo på din sida om du råkar ut för kopior som de då kan plocka bort, vilket verkar vara ganska vanligt.

Förutom Sina Wiebo (Weibo betyder för övrigt ”microblogg” och det finns flera plattformar som har ändelsen Weibo, som t ex Tencent Weibo) har kineserna sitt eget YouTube som heter YouKu, med den stora skillnaden att 70% av materialet är professionellt framställt. Den bygger alltså inte alls lika stor utsträckning som YouTube på användargenererat material. Likheten är dock att väldigt många unga även där älskar rörlig bild och hänger mycket på YouKu.

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 12.50.31

Kinas absolut populäraste sökmotor heter Baidu som enligt Wikipedia är fyra i världen efter Yahoo, Google och Bing. Baidu växer dessutom hela tiden på viktiga östliga marknader som Malaysia och Singapore. Precis som på Google kan du köpa sökresultat och hamna bra till i sökningar som du vet att dina kunder gör. Se exempel nedan, där i varje fall jag har väldigt svårt att avgöra vad som är organiska resultat eller köpt annonsplats.

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 12.55.01

Det ska bli spännande att se om denna genväg rakt in i det kinesiska samhället på något vis kan öppna nya kommersiella dörrar. Även om det förstås finns utmaningar och begränsningar, t ex kan du inte från köpta annonser på Weibo eller YouKu länka ut till webbplatser utanför Kina, utan du måste ha en ”lokal” sajt. Kina är heller inte så förtjusta i webbplatser byggda på WordPress. Men å andra sidan är kineserna mycket flitigare användare av sociala medier och de påverkas väldigt mycket av vad kompisarna gillar och pratar om, så effekten i sociala medier är fortfarande riktigt god.

Så… om du verkligen vill nå denna allt viktigare miljardpublik finns idag möjligheten. Jag tänker till exempel på besöksnäringen i norra Sverige som jag gissar måste börja intressera sig för den här publiken. Och kanske skogsklustret? Och andra som säljer produkter som kan konkurrera om publiken där borta. Tanken svindlar över vad som finns bakom den där östliga dörren, som vi nu faktiskt ganska enkelt kan börja glänta på.

/ @jmjobring som jobbar på årslistan och blev glatt överraskad av att höra Freddie Wadling så vital igen på Kingdom of Evols platta, lyssna t ex på Pleasure & Pain.

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *