Super Bowl är inofficiellt VM i reklam – och uppladdningen är igång

I år börjar amerikanerna äta och dricka sig genom Super Bowl den 1 februari. Lagen på University of Phoenix Stadium är Seattle Seahawks och New England Patriots, men det är kanske sekundärt? Att Kate Parry sjunger i pausen är nog viktigare, men viktigast av allt är förstås reklamen runt evenemanget. I varje fall för YouTube som låter annonsörerna ladda för fullt på en egen kanal de kallar AdBlitz. Förra året tittade folk på 6,3 miljoner timmar med reklamfilmer runt evenemanget, enligt YouTubes egen blogg. Och man kan nog lugnt säga att YouTube går all in i år, de har till och med en egen halvtidsshow och förstås en röstning i efterhand vilken reklam som var bäst.

Ska vi ladda genom att kika på de tre filmer som väckte störst buzz förra året, se nedan? Annars kan du gotta dig genom hela listan av reklamfilmer från förra året.

Kanske måste du också titta på Harley’s Playbook – Rule #17 – Babies Are Adorable Selling Machines…

Och ölmakarna på Bud, som alltså gjorde valpfillmen ovan, har redan släppt sin reklamfilm för året, och med en ”real life packMan” kan man väl aldrig misslyckas, eller? Kolla in Bud Light Super Bowl XLIX Commercial – Real Life PacMan #UpForWhatever

UPPDATERAD: Tycker att AdAge gjorde en intressant spaning över vilka trender vi troligen kommer att kunna se i årets SuperBowl. Kortkort sammanfattat:
– Färre bilannonsörer.
– Fler nykomlingar, enligt AdAge är minst 15 av annonsörerna helt nya.
– Pappannonsering (fritt översatt från det lite roligare ordet ”Dadvertising”), alltså att annonsörerna skjuter in sig på farsan i familjen.
– TV-reklamen är vikande, trots att många spenderar mycket är det en vikande trend för TV-reklam.

 

UPPDATERING 2: Öltillverkaren Necastle gör en supermetareklamfilmsreklamfilm, typ. De pressar in 37 olika varumärken som alla är med och betalar. Kan du hitta alla 37 (facit under filmen…)?

Dessa varumärken är med: AmeriMerch.com, AprilUmbrellas.com, Armstrong Flooring and Ceilings, Beanitos Chips, Blettner Engineering, Boost Mobile, Brawny Paper Towels, Charisma, Detroit Beard Collective, District 78, Dixie, East End Leisure Co., Gladiator GarageWorks, Hello Products Oral Care, Hunt’s Tomatoes, JackThreads, Jockey, Kern Group Security, Kibo Active + Leisure Wear, Krave Jerky, Las Vegas, Lee Jeans, Match.com, McClure’s Pickles, Mr. Cheese O’s, Newcastle Brown Ale, Polished Dental, Quilted Northern, Quinn Popcorn, Rosarita Beans, RO*TEL, Second Chance Custom, Sharper Image, Tessemae’s All-Natural Dressings, The Ross Farm, Vanity Fair Napkins, YP.com and Zendure Batteries.

/ @jmjobring som laddar med Spotifys lista från förra Super Bowl.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *