Företagsbloggen är svaret på följdfrågan – 5 enkla steg som får igång dig

Jaha, vad jobbar du med då? Vad gör ditt företag egentligen? Du kan säkert din fem minuters pitch och har lika säkert hängt över stängslet och förklarat för grannen vad du gör. Brukar du behöva förklara något? Är grannen nyfiken på något i din verksamhet? Brukar du få följdfrågor? Ja högst troligt. Och det är just det som din bogg ska klara av, fast på egen hand och i det digitala lagret förstås. På köpet har ditt företag dessutom börjat ta kontrollen över den digitala identiteten. Betrakta bloggen som ett digitalt svar på de oundvikliga följdfrågorna – det är där du kan få chans att fördjupa och förklara och visa upp företagets stora branschkunskap och engagemang. Krångligare än så här behöver det inte vara! Häng med.

1) Teknik – Steg ett mot att dra igång en företagsblogg är förstås att välja teknisk lösning. Jag tänker inte lägga någon kraft på att förklara den delen, har du inte själv den tekniska kunskapen eller tiden att implementera t ex en wordpressblogg på din domän kan du kontakta någon som kan – kom dock ihåg att placera den under ditt eget domännamn (alltså din www.dittforetag.se-adress) så att du utnyttjar synligheten och sökbarheten som bloggen skapar. Kom ihåg att (nästan) all trafik är mobil idag, och helt säkert är den det i morgon, så se till att din blogg funkar på alla plattformar. Buzzword att hålla koll på är responsiv.

Skärmavbild 2015-01-19 kl. 21.11.28

2) Uppstart – Arbetar du i ett större företag är det väldigt viktigt att få med dig ett antal medarbetare som kan dela med sig av information. Du kommer högst troligt också att behöva sälja in idéen till någon chef. Det bästa sättet att övertyga både medarbetare och få med sig chefer är förstås att ha siffror och prognoser att visa upp. Kanske ska du t o m undvika ordet blogg i första skedet, för många är det fortfarande likställt med Blondinbella eller Kenza. Du kanske ska kalla det ”utökat/fördjupat nyhetsflöde” eller ”löpande företags- och produktinformation” och lyfta fram fördelarna med sökbarheten och formandet av en digital identitet. Tänk igenom vad bloggen kommer att göra för jobb och vad det finns för intäkter och utgifter den kan påverka  – vem kommer att ha nytta av bloggen internt? Kommer bloggen att avlasta t ex kundtjänsten? Kommer bloggen att vara ett hjälpmedel för säljarna? Kommer bloggens ökade sökbarhet kunna medföra att ni drar ner på annan extern kommunikation eller på annonsering på Google och Facebook? Kommer bloggen att vara helt nödvändig för ert kommunikationsarbete när ni ska börja använda er av innehållsmarknadsföring? Kommer bloggen kanske att ersätta kundtidningen? Kommer bloggen att underlätta rekryteringar och korta rekryteringsprocesserna? Buzzword att slänga sig med är ROI.

3) Innehåll – Svaren på frågorna ovan kommer förstås att styra vilket innehåll bloggen ska ha. Högst troligt ska den mer eller mindre stödja alla de ovan nämnda grupperna och processerna. Då gäller det att ta fram och planera innehållet efter det. Jag tycker också att man ska ha respekt för det skrivna ordet – alla kan inte skriva. Alla kan förstås öva och bli bra på det, men den övningskörningen bör ske under övervakning. Med andra ord – alla på företaget ska förmodligen inte skriva på bloggen, däremot bör ju så många som möjligt bidra med innehåll och tankar, dock bör dessa tankar filtreras innan de publiceras – tänk kvalitetsmässigt som om det vore er kundttidning eller nyhetsbrev/mail. Extra plus är det förstås om den som skriver har vana och förståelse för hur en blogg fungerar och hur man ska skriva för att fånga läsaren på en digital plattform. Ett tips är att initialt köpa tid av experter som kan lotsa och lära er att sedan själva ta över och hantera bloggen – var dock noga med att kunskapsöverföringen finns, så att ni inte blir helt beroende av byrån i fråga i all evighet. Buzzword att använda är content.

IMG_3011

4) Planering – Sätt tydliga mål och gör planer. Det finns alltid andra saker att göra. Man kan alltid skjuta allting till i morgon. Och då en företagsblogg sällan är affärskritisk från dag ett hamnar den ofta lågt i prioritering (men när du har lyckas prioritera upp den kommer den att bli affärskritisk…). För att få kontinuitet bör du sätta av tid i kalendern – helig tid. Du bör säkert också ha ett veckomål och ett månadsmål för antal poster m m, gärna ett som du har kommunicerat till dina chefer, så att du sätter press på dig själv. Hur ofta man ska posta är lite som att avgöra hur långt ett snöre är. Jag skulle säga att en rimlig lägstanivå för en företagsblogg är cirka två-tre inlägg per månad, men helst oftare. Ju oftare du postar desto tydligare blir ditt företag på Google och i förlängningen hos kunderna. Buzzword här är planeringskalender.

5) Uppföljning – Digitalt är härligt och utmanande i all sin mätbarhet. Eftersom du bör ha stuckit ut hakan och satt upp mål för trafiken inför chefen ska du också se till att följa upp och rapportera av dina mål – du har givetvis hakat på ett mätverktyg som Google Analytics till din sajt om du inte hade det innan. Se vilka inlägg som har skapat trafik, var kom trafiken ifrån, från vilka sociala kanaler kommer flest besökare, har bloggen påverkat synligheten på Google och i sociala medier? Det gäller att ha klart för sig att det tar en stund att bygga en företagsblogg. Du kommer givetvis själv att stirra på siffrorna från dag ett, men se till att få utrymme på åtminstone sex månader för att verkligen kunna jobba med bloggen (helst längre tid än så…). Det är svårt att på kortare tid än ett halvår skapa ett någorlunda vettigt underlag för att utvärdera insatserna. Räkna också med att allt tar längre tid i början, innan rutinerna sitter där, men snart nog kommer din blogg att bli lika självklar kanal som mailen. Och minst lika viktig. Buzzword här är räckvidd.

Den riktigt stora poängen med företagsbloggen är förstås att den är och förblir din egen kanal. Så oavsett hur stora strömhopp det sker från Facebook (fortfarande är det dock tillväxt) eller hur få som läser lokaltidningen (se siffror från TU nedan) eller hur många som väljer bort tv, så finns din egen innehållsrika blogg där och svarar på frågorna och är tillgänglig precis där och när dina kunder behöver den.

Skärmavbild 2015-01-15 kl. 19.00.11

Inspirations & övertyga-chefen-läsning om världens kanske mest konsekvent genomförda företagsblogg – River Pools – på Hubspot och på Copyblogger.

/ @jmjobring som just nu lyssnar sönder Raised Fist grymma album From the North.

 

Blogga på LinkedIn – skyltfönster mot arbetsgivare och kunder

Nu kan alla blogga på LinkedIn. Funktionen Pulse har tidigare bara varit öppen för vissa användare, och det är den fortfarande på svenska. Men om du byter språk till engelska kan alla testa Pulse. Du justerar språk enkelt genom att föra musen över din profilbild uppe till höger, då fälls rutan ner, välj där att ändra språk och välj ”English”, se nedan.

Skärmavbild 2015-01-12 kl. 09.58.54

Jag har bara gjort ett inlägg hittills, men tycker att funktionen är snygg och enkel, du når själva bloggverktyget genom att klicka på den pennsymbol som dyker upp där du gör dina vanliga inlägg, se nedan, alltså där det står ”Create a post”. Efter ett klick på pennan hamnar du i ett intuitivt enkelt fönster (se bilden under) där du ganska snabbt förstår hur du ska göra för att skriva och lägga till bilder.

Skärmavbild 2015-01-12 kl. 10.00.53

Skärmavbild 2015-01-12 kl. 10.01.48

Det finns viss begränsning i antal tecken, så riktigt långa inlägg som mitt om 2015 får inte plats, jag kortade det lite till Pulse. In och testa du också! Ett smidigt sätt att visa upp sin expertkunskap mot arbetsgivare eller kunder.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Kanyes och McCartneys samarbete.

 

 

Vad tycker en 19-åring om sociala medier?

Visst skiljer sig användandet av sociala medier en hel del mellan Sverige och USA, men jag tycker ändå att detta välskrivna inlägg av en sociala medier-intresserad amerikansk 19-åring på Medium är väldigt läsvärt. Framförallt tyckte jag att hans synpunkter på varför Instagram är så mycket bättre än Facebook var intressanta, där radar han upp ett antal skäl, t ex:

  • Om han ”gillar” något kommer det inte att dyka upp i någon annans flöde
  • Han känner sig inte tvingad att följa någon tillbaka på Instagram
  • Bilderna man postar på Instagram har ofta högre kvalitet, den som postar har lagt tid på att göra bilden bättre med filter och annat.
  • Alla (äldre) är inte där…
  • Enklare att se om man är taggad i någon bild
  • Färre som postar, enklare att ”komma ifatt”
  • Det finns inga länkar, alltså inte en massa annonser eller som artikelförfattaren Andrew Watts uttrycker det rätt träffande: ”I’m not being constantly spammed by the same advertisement, horrible gossip news article, or Buzzfeed listicle about the “28 Ingenious Things For Your Dog You Had No Idea You Needed”.

Skärmavbild 2015-01-08 kl. 13.38.53

Väldigt läsvärt för alla som vill försöka förstå hur ungdomar väljer att kommunicera idag. Men kom ihåg att det skiljer förstås en hel del mellan en svensk 19-åring och en amerikansk. Och detta är en individs åsikter, inte statistik över användandet, söker du bra svensk statistik kan jag varmt rekommendera Svenskarna och Internet från stiftelsen .se.

/ @jmjobring som idag lyssnar på vackra Vallis Alps.

 

 

 

Hur blir 2015? Jag tror jag vet.

Först ska jag ju förstås sammanfatta min profetia för 2014, fick jag rätt eller inte?
– Modererade tjänster skulle bli viktigare – Ja. I varje fall har appen Omni som var ett av mina exempel tuffat på som tåget i september var de t ex femma i Sverige på KIA-index som mäter trafik.
– Innehåll skulle bli allt viktigare för marknadsförarna – Ja. Vi marknadsförare har i varje fall inte slutat prata om ”content marketing”, snarare tvärtom, och jag har själv hjälpt många företag igång på Facebook under 2014, som väl också är ett mått på detta.
– Vi kommer att skriva ut fysiska produkter med 3D-skrivare – Nja. Inte har det tagit fart direkt, men får väl anses bubbla vidare även i år.
– Visselblåsarna förändrar världen – Nej. Jag trodde att Snowden med flera skulle gå oss alla att reagera kraftigare mot myndigheternas övervakning, men där har hänt mycket litet. Rekommenderar fortfarande att alla läser ”Rent mjöl i fel påse” av Wilhelm Agrell.
– Hållbarhet blir allt viktigare – Nja. Nog har hållbarhetstrenden blåst på ganska bra. Det gick hyfsat för Min Farm och Skjutsgruppen, som jag skrev om. Men även här kanske jag hade hoppats och trott på lite starkare utveckling.

Men nu till det roliga, hur blir 2015 då? Hur kommer vindarna att blåsa nästa år? Jo, högst troligen så här:

Facebook tar pengar från Google
Alla är på Facebook, men allt färre privatpersoner postar saker brett publikt. De privata postningarna sker i mer slutna kanaler (som t ex Facebook Grupper som nu även är en egen app eller på Instagram – mer om det nedan – eller chatklienter som WhatsApp) men samtidigt ökar Facebooks styrka som nyhetsförmedlare. Detta gör också Facebook mer attraktivt för oss som arbetar professionellt med marknadsföring – publiken på Facebook är idag van vid att de ser så mycket mer än bara sina kompisars uppdateringar att företagens material smälter in bättre än tidigare. I minusänden finns Facebook själva som hela tiden skruvar ner den organiska räckvidden och tvingar företagen att betala för att nå ut, men det är egentligen positivt för då tvingas företagen skapa bättre innehåll som deras följare faktiskt vill se och ta del av. Facebook har även varit tydliga med att rena säljmeddelanden på Facebook kommer att strypas helt. På plussidan jobbar Facebook med att skapa en sökfunktion som fungerar och inför en köpknapp i inläggen samt förbättra videovisningarna, och Facebook har redan börjat ta andelar från YouTube, se grafiken nedan. Sammantaget tror jag att dessa plus och minus kommer att leda till att det under 2015 förflyttas marknadspengar från sökmotorsoptimering på Google till att skapa bättre innehåll och mer automatiserade flöden med Facebook som nav. Facebook kommer helt enkelt att bli en (ännu) tydligare kanal för affärsavslut.

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 10.49.19

Instagram blir allt viktigare
Många har tagit Instagram till sitt hjärta och gjort den till en mer privata kanal än Facebook. Vi följer inte lika gärna varumärken där som på Facebook. Samtidigt kan vi se att i USA har de stora varumärkena klart mer engagemang på Instagram än på Twitter. Sådana siffror skapar klåda i många marknadsföringsfingrar, så jag tror att vi kommer att se ett ökat fokus på Instagram som marknadsföringskanal under 2015. Men… om vi tycker att Facebook är svårt så är Instagram sju resor värre. Framförallt är det en riktig utmaning att hitta följarna. Visst kan du locka in dem med en tävling, men du ska även ha en bra plan för att hålla dem glada och nöjda över tid. Och du kan fortfarande inte länka från ett inlägg till en produkt, så köpet kommer alltid att hamna några klick bort vilket är ytterligare en utmaning. Men allt detta sammantaget gör att Instagram kommer att bli en viktig ingrediens i att bygga varumärken under 2015.

Twitter blir tydligare marknadsplats
Idag kan alla med ett kontokort enkelt köpa annonser på Twitter. Vi ser redan hur det här påverkar annonseringen på plattformen och jag tror att rätt många marknadsförare kommer att testa den här kanalen under 2015. Inte minst är Twitters förmåga att styra annonsering klart intressant att testa och utvärdera, se t ex kriterierna nedan, nog lockar dessa? Nyfikenheten på mediet och den precisa målgruppsinriktningen gör att Twitter kommer att bli en tydligare del av marknadsmixen.

Skärmavbild 2014-12-30 kl. 18.35.24

Podcasten blir kommersiellt intressant (det sa jag iofs redan inför 2013…)
Aktörer som Acast gör podcasten tydligare för marknadsförarna, men jag tror även att formen för podcastreklam blir svängigare än bara en träig påannons i början att ”denna pod sponsras av…” Ett lysande exempel är podden ”Start up” som är en amerikans pod om en kille som startar ett bolag som ska göra poddar – ja, meta så att det räcker till. Men det i mina ögon mest banbrytande man gör i den podden är att producera reklambudskapen i samma anda som det journalistiska. De har fortfarande väldigt tydliga avgränsningar mellan journalistik och reklam, men det de gör är att anstränga sig för att göra reklamen minst lika intressant som journalistiken. T ex i ett poddavsnitt som handlar om hur man namnger ett bolag använder man ”reklampausen” till att låta de bolag som sponsrar podden själva berätta om hur de kom på namnen på sina bolag – de sponsrade bolagen blir helt enkelt en del av innehållet trots att det fortfarande är tydligt att de har betalt för att få vara med. Mognaden bland poddmakarna är nu så hög att de kan förklara och visa upp nyttan för reklamköparna och marknadsförarna och få med sig mer reklampengar in i poddvärlden.

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 10.51.51

Bloggen blir hemmabas
I USA är trenden tydlig att alltfler företag som gör affärer med företag (B2B) startar en blogg. Både för att hamna högt i sökalgoritmen hos Google genom att ständigt skriva aktuella artiklar om sitt ämnesområde, men också för att bloggen är en utmärkt hemmabas för det innehåll du skapar för de sociala medierna eller för dina ”redaktionella annonser”, som SEB gör i exemplet nedan från appen Omni, som leder in till SEB:s bloggar. Bloggen kommer att bli hemmabas för att alltfler företag under 2015, en samlingsplats för företagets kunskap och engagemang.

omni_SEB

Algoritmens år
Jag får fortfarande förklara för väldigt många att Facebook har en algoritm (förenklat illustrerad som Edge Rank) som styr vilka saker som ska dyka upp i det personliga flödet på Facebook. Du kan helt enkelt inte se allt som postas av dina vänner eller de sidor du följer på Facebook, du ser endast ett mycket litet urval, och någon ska göra det urvalet, det gör Facebooks algoritmer. Det här är något som alla mediehus idag är nervöst medvetna om – de är nämligen väldigt beroende av vad Greg Marra hittar på, han är, enligt denna utmärkta DN-genomgång av Martin Gelin, den 26-åriga produktchefen för Facebooks news feed och den som ytterst styr vad du får se när du startar upp ditt Facebookflöde. Under 2015 tror jag att allt fler blir medvetna om att det är de sociala mediernas algoritmer som i mångt och mycket styr hur ”verkligheten” presenteras.

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 10.54.42

Ja, ungefär så. Och en hel massa till som inte får plats här förstås. Men hur mycket jag än har missat tror jag att vi får uppleva ett år till av stora förändringar i medielandskapet och därmed också hur vi som arbetar med marknadsförings ska bära oss åt för att nå ut med våra budskap. Hur vi ska investera våra marknadspengar för att öka vår försäljning har idag ett lika självklart som utmanande svar – varje situation och produkt har sina egna unika förutsättningar utan på förhand givna svar.

Mest kunskap vinner…
Igår jobbade vi fram och lanserade en marknadsföringskampanj och hoppades sedan att det skulle gå bra, idag lanserar vi en marknadsföringskampanj och börjar därefter jobba med den på allvar för att styra den framåt och få utväxling och uppmärksamhet i alla relevanta kanaler. Och någonstans där kommer vi nog alla till insikt om att de med mest kunskap om alla dessa nya möjligheter, medier, kanaler och beteenden kommer att kunna ta bäst beslut i varje given situation. Oavsett vad vi personligen tycker om sociala medier eller utvecklingen på medieområdet lever vi i den här verkligheten, så… kavla upp ärmarna och börja försök förstå alla de här nya möjligheterna, för nu är det 2015 och nu kör vi.

/@jmjobring som också listar årets 15 bästa låtar.

 

Bygg närvaro på sociala medier i Kina – nå en miljardmarknad

Vad händer med dina affärer när du plötsligt får tillgång till miljoner av köpstarka kinesiska ungdomar? Ja, de är bokstavligt talat faktiskt inte mer än en klick bort. Där borta i öster har kineserna byggt upp sina egna sociala medier. Ofta har de samtidigt stängt ner de västerländska motsvarigheterna. Grunden till detta är förstås att de styrande vill behålla kontrollen över informationen. Men oavsett vad man anser om den kinesiska maktapparaten finns det en stor mängd kineser som vill kommunicera. Och konsumera.

Skärmavbild 2014-09-23 kl. 12.42.16

De riktigt stora som Coca Cola och Volvo är förstås på plats redan. Men idag är det faktiskt inte oöverkomligt för mindre aktörer att bygga närvaro på plattformarna. Jag hjälper redan idag bolag med närvaro i Kina, men där liksom här hemma gäller det att välja för de sociala nätverken är även i Kina oändligt många.

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 12.25.34Den för västerlänningar viktigaste och enklaste verkar vara Sina Weibo. En blandning mellan Facebook och Twitter. Du har 140 tecken till ditt förfogande men funkar annars i mångt och mycket som Facebook med likes och delningar. Weibo har runt 600 miljoner användare. Nedan ser du Volvo Cars sida på Weibo. Och som du ser finns där goda möjligheter att jobba med profileringen av företagets sida.

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 12.28.13

Ska du registrera en officiell sida och få den godkänd av Sina Weibo kostar det 1.000 Euro, men då har du också Sina Weibo på din sida om du råkar ut för kopior som de då kan plocka bort, vilket verkar vara ganska vanligt.

Förutom Sina Wiebo (Weibo betyder för övrigt ”microblogg” och det finns flera plattformar som har ändelsen Weibo, som t ex Tencent Weibo) har kineserna sitt eget YouTube som heter YouKu, med den stora skillnaden att 70% av materialet är professionellt framställt. Den bygger alltså inte alls lika stor utsträckning som YouTube på användargenererat material. Likheten är dock att väldigt många unga även där älskar rörlig bild och hänger mycket på YouKu.

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 12.50.31

Kinas absolut populäraste sökmotor heter Baidu som enligt Wikipedia är fyra i världen efter Yahoo, Google och Bing. Baidu växer dessutom hela tiden på viktiga östliga marknader som Malaysia och Singapore. Precis som på Google kan du köpa sökresultat och hamna bra till i sökningar som du vet att dina kunder gör. Se exempel nedan, där i varje fall jag har väldigt svårt att avgöra vad som är organiska resultat eller köpt annonsplats.

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 12.55.01

Det ska bli spännande att se om denna genväg rakt in i det kinesiska samhället på något vis kan öppna nya kommersiella dörrar. Även om det förstås finns utmaningar och begränsningar, t ex kan du inte från köpta annonser på Weibo eller YouKu länka ut till webbplatser utanför Kina, utan du måste ha en ”lokal” sajt. Kina är heller inte så förtjusta i webbplatser byggda på WordPress. Men å andra sidan är kineserna mycket flitigare användare av sociala medier och de påverkas väldigt mycket av vad kompisarna gillar och pratar om, så effekten i sociala medier är fortfarande riktigt god.

Så… om du verkligen vill nå denna allt viktigare miljardpublik finns idag möjligheten. Jag tänker till exempel på besöksnäringen i norra Sverige som jag gissar måste börja intressera sig för den här publiken. Och kanske skogsklustret? Och andra som säljer produkter som kan konkurrera om publiken där borta. Tanken svindlar över vad som finns bakom den där östliga dörren, som vi nu faktiskt ganska enkelt kan börja glänta på.

/ @jmjobring som jobbar på årslistan och blev glatt överraskad av att höra Freddie Wadling så vital igen på Kingdom of Evols platta, lyssna t ex på Pleasure & Pain.

 

 

 

Vilka YouTube-filmer tittade vi mest på 2014?

Nedan ser du vilka YouTube-filmer vi tittade på mest i världen och i Sverige. Tack vare YouTubes storlek tycker jag att man kan säger att dessa filmer också säger en hel del om vår samtid.

Mest populärt i Sverige var Volvos reklamfilm ”Made by Sweden” med Zlatan, den där han åker omkring och reciterar Du gamla du fria. Då ska man komma ihåg att denna film givetvis hade en viral egen kraft, men Volvo har också pumpat in mycket pengar för att få ut filmen. Dessutom föregicks den av ett långt reportage i Di Weekend av samtidsskildraren Jan Gradvall. Med andra ord, ett lysande exempel på hur företag av idag borde arbeta med sin kommunikation. Och nej, alla är inte Volvo, alla har inte musklerna, alla har inte en historia… eller ja, vänta nu. ALLA har ju faktiskt en historia att berätta. Och alla har definitivt massor att lära genom att fundera på hur Volvo (och inte minst byrån Forsman & Bodenfors) gjorde. Ska vi koka ner allt till en sekundpitch handlar det om; Vad kan vi bjuda på som våra befintliga och nya kunder kan tänka sig att vilja ta del av frivilligt? Även på tioende plats på svenska listan hamnade en reklamfilm, nämligen Always film #LikeAGirl.

1) Volvo XC70 feat. Zlatan – Made by Sweden av Volvo Personbilar Sverige

2) Melodifestivalen 2014 PARODI av Daniel Norberg

3) Jon Henrik – Daniels Jojk | Talang Sverige 2014

4) BEST OF SD! av Jarl Efraim

5) What Languages Sound Like To Foreigners av Smokahontas Official

10 mest sedda i Sverige, som spellista.

Vänder vi blicken ut i världen och ser på listan över vilka YouTube-filmer som visades mest under 2014 möter vi på plats två Nike Footballs Risk Everything-film som red en hel del på VM-febern, trea den tveksamt fejkade kyssfilmen från klädmärket Wren (som gav upphov till många parodier, inte mints First sniff) och på plats sju Budweisers Super Bowl-film. Tre ganska tydliga reklamfilmer, men som också är underhållande och bjuder på något. Ja, just det, kanske bjuder de på riktigt bra historier? Etta i världen (och nia i Sverige) var ett prank med en polsk skämtkanal med en hund utklädd till spindel. Typ. Och det är också tydlig trend, prank går hem. Se hela listan nedan.

10 mest sedda i världen som spellista

Sajten AdAge har sammanställt en egen lista där de plockar ut enbart de mest sedda reklamfilmerna där Nike är både etta och två, se hela listan på deras sajt här.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Smashing Pumpkins som verkar vara tillbaka.

 

 

 

 

 

 

Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier?

Jag är framme vid min fjärde fråga bland de fem största utmaningarna med sociala medier som marknadsförare vill ha svar på. De fem frågorna är;
1) Vilken taktik är mest effektiv i sociala medier?
2) Vilka är de bästa sätten att engagera mina följare?
3) Hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier?
4) Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier – som är dagens inlägg.
5) Hur hittar jag rätt publik för sociala medier, som jag ska skriva om senare i vinter.

Det perfekta verktyget finns inte
Det finns förstås en uppsjö av verktyg för att hantera innehåll idag. De flesta verktyg har hjälpmedel så att du kan uppdatera flera konton och plattformar samtidigt (som t ex Linkedin, Twitter och Facebook) och även skanna av vad som sägs om ditt varumärke på dessa plattformar. Jag har testat väldigt många, men kommer kanske att göra många besvikna genom att faktiskt inte rekommendera något av dessa verktyg. Den främsta anledningen till att jag idag inte använder andra verktyg än plattformarnas egna för publicering är helt enkelt att jag ännu inte har hittat någon som ger mig fullständig trygghet eller inte skickar med fula länkar eller annat i mina publiceringar.

Visst kan man argumentera för att publiceringsplattformarna även ger mig statistikverktyg och underlättar jämförelsen av mina postningar på ett plattformsoberoende sätt som säkert kan vara användbart för vissa, men tyvärr har det ännu inte varit tillräckligt för att övertyga mig. Det handlar förstås också om hur många kontot och hur aktiva dessa är om man behöver ta hjälp av de här publiceringsplattformarna. Jag hanterar mellan två och sex konton parallellt varje dag, och dessa konton har mellan två och tre plattformar där de är aktiva, och jag har ännu inte tyckt att det har sparat tid eller förenklat tillräckligt. Jämför jag hur mycket tid jag lägger på att skapa innehållen är tiden jag lägger på själva postningarna marginell.

Oftast lägger jag så mycket tid på att skapa innehållet och är så mån om att det ska bli rätt och se bra ut när jag postar att den eventuella tidsvinsten dessa verktyg ger mig är försumbar – allt som andas automatisering i en postning distanserar givetvis mottagaren från innehållet. Den risken vill jag inte ta.

Hur gör jag då? Jag skapar förstås innehållet först och sedan nyttjar jag de tidsinställningsfunktioner som finns på Twitter (via TweetDeck) och Facebook, se nedan, på Linkedin och Google+ lägger jag helt enkelt ut manuellt vid den tidpunkt det ska ut där. Man skulle kunna argumentera att TweetDeck är ett tredjepartsverktyg, men eftersom det ägs av Twitter sedan lång tid tillbaka känns det så integrerat att det inte stör mina postningar på något sätt.

Tidsinställa ett inlägg på Facebook
På Facebook har de precis gjort om och ersatt ”klockan” med valmöjligheter under ”Skicka”-knappen, se nedan. Och istället för att klicka på skicka väljer du helt enkelt ”Schemalägg inlägg” och ställer in datum och klockslag när du vill att ditt inlägg ska postas.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.17.43

När du sedan kommer in på sidan ser du alltid att det finns ett schemalagt inlägg, som nedan.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.21.25

Du kan enkelt gå tillbaka in i inlägget och redigera det om du klickar dig in via texten ”Visa inlägget” som du ser ovan. Väl inne kan du genom att klicka uppe till höger redigera inlägget, schemalägga på en ny tid, publicera det direkt eller radera det, se nedan.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.22.57

Tidsinställa ett inlägg på Twitter via TweetDeck
för att tidsinställa på Twitter måste du använda deras verktyg TweetDeck, som för övrigt är ett utmärkt redskap även för att bevaka och spara utsökningar, skapa listor med mera. Men ska du tidsinställa skriver du helt enkelt ett tweet som vanligt, och trycker på ”Schedule tweet” med klockan som finns i menyn under tweet-texten, se nedan.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.32.26När du klickar fälls en kalender ut, se nedan, välj datum och skriv i tid, TweetDeck arbetar endast med ”pm” (eftermiddag/kväll) och ”am” (morgon/förmiddag) och din lokala tid, så se till att välja rätt.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 20.33.35En nyhet sedan några månader tillbaka är att du på TweetDeck även kan lägga till en bild till din tweet, vilket man inte kunde tidigare vilket förstås var ett viktigt motiv till att använda andra tredjepartsverktyg, men eftersom det går idag känns de som sagt överflödiga.

Däremot går det fortfarande inte att tidsinställa på LinkedIn eller Google+. Vad jag vet kan du heller inte posta automatiserat på något sätt på Instagram. Ett trick som jag däremot kan rekommendera, om du trots allt vill ”samposta” är att ansluta dina konton till IFTTT – ett verktyg jag har skrivit kort om här. Men begränsningarna är rätt många, du kan t ex fortfarande inte posta något till en LinkedIn-sida för ditt företag (du kan dock enkelt posta till ditt privata LinkedIn-flöde), eller posta ut något som tidigare är postat på Instagram o s v.

Tillägg: Efter att jag skrev detta inlägg fick jag tipset om Buffer, som jag tycker ser lovande ut och är förundrad att jag inte har sprungit på det tidigare. Återkommer med utvärdering när jag har testkört ett tag. Tipstack till Martin Länje Temmes (@emelte)

Sök av och hitta rätt
De allra flesta skulle jag säga kommer långt med gratisverktyg som Google Alerts och Aitellu, se nedan, när det gäller mediebevakningen – alltså för att hitta det som sägs ditt företag på sociala medier och på nätet. Så, innan du springer iväg och tecknar dyra abonnemang på, förvisso utmärkta tjänster, som Lizzly eller Meltwater rekommenderar jag dig att testa de gratisverktyg som finns. Vill du läsa mer om vilka mediebevakare som är bäst kan du läsa Emanuel Karlstens utmärkta genomgång för Ung cancers-räkning.

Låt Google söka åt dig
Google Alerts är faktiskt inte svårare än en Google-sökning. Du går helt enkelt in på Google Alerts och gör en sökning på t ex ”Mitt företag”, klickar du sedan på ”Visa alternativ” kan du välja när du vill få en avisering, från vilka källor o s v, se de båda skärmdumparna nedan. Resultaten skickas till den e-postadress du anger. Och väljer du t ex att det ska skickas ”När det händer” och har push på just de mailen eller på den mailkorgen får du ett helt okej bevakningsverktyg, förutsatt att du inte har ett väldigt känt varumärke eller ett namn som även betyder eller används för något annat, så att du får en massa aviseringar som är irrelevanta.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 21.02.57

 

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 21.03.07

Aitellu Free är klart värt ett test
Ett annat gratisverktyg är Aitellu. De har både en gratis och en betald del, men gratisdelen tycker jag räcker rätt långt. Begränsningen är bland annat att den endast söker på svenska, så här beskriver de själva det: ”Med Aitellu Free kan du bevaka vad som skrivs på svenska i sociala medier som Twitter, Facebook och YouTube. Aitellu Free riktar sig till företagskunder och vi tillåter endast registreringar från företagsmailadresser.” Med Free får du också en enklare översikt över träffarna, se nedan.

Skärmavbild 2014-11-30 kl. 21.16.54

Hoppas denna lilla genomgång kan hjälpa någon av er att bli lite säkrare eller våga ta klivet ut i det sociala. Jag tror att alla företagare tjänar på att lära sig behärska de sociala plattformarna. Kunderna finns där, oavsett om du arbetar mot företag eller mot privatpersoner är vi alla människor, som ska göra affärer med andra människor.

Det här var alltså del fyra i min serie med de fem största utmaningarna med sociala medier som marknadsförare vill ha svar på. De fem frågorna är;
1) Vilken taktik är mest effektiv i sociala medier?
2) Vilka är de bästa sätten att engagera mina följare?
3) Hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier?
4) Vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier (ovanstående inlägg).
5) Hur hittar jag rätt publik för sociala medier, som jag ska skriva om senare i vinter.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Groove it out med Lonelady.

 

 

En otroligt viktig fingervisning från Facebook

Facebook skrev häromdagen om en uppdatering som de kommer att göra i nyhetsflödet, som ska göra ditt privata nyhetsflöde mindre likt ett enda långt annonsflöde. Facebook säger sig ha lyssnat på kritiken att användarna ser för mycket annonser och för många säljande skräpposter från företag. Bland annat skriver Facebook så här ”…the content people see as too promotional is posts from Pages they like, rather than ads.”. Alltså, vi förväxlar helt enkelt företagens inlägg med annonser eftersom företagen är så dåliga på att skapa innehåll som jag som användare vill se, de trycker helt enkelt bara ut reklam för sina produkter och tjänster.

IMG_8168

Facebook skriver vidare att ”News Feed has controls for the number of ads a person sees and for the quality of those ads (based on engagement, hiding ads, etc.), but those same controls haven’t been as closely monitored for promotional Page posts. Now we’re bringing new volume and content controls for promotional posts, so people see more of what they want from Pages.” Alltså, Facebook kontrollerar enkelt hur många annonser varje användare ser, men inte hur många sidor du följer och vad för material de postar till dig som användare.

Men, nu säger sig Facebook vilja börja styra detta hårdare. Deras egen undersökning av vad som gör att vanliga poster ser ut som annonser sammanfattar de i dessa tre punkter:

  1. Posts that solely push people to buy a product or install an app
  2. Posts that push people to enter promotions and sweepstakes with no real context
  3. Posts that reuse the exact same content from ads

Och sedan konstaterar Facebook helt torrt att ”Beginning in January 2015, people will see less of this type of content in their News Feeds.”. Hur det ska gå till framgår inte, men resultatet lär bli att vi som arbetar med Facebooksidor kommer att få se ännu mer minskning av den organiska räckvidden. Alla måste med andra ord anstränga sig ännu mer för att verkligen skapa innehåll som mottagarna vill engagera sig i.

Samtidigt deklarerar Facebook att Sidor är fortsatt väldigt viktigt för bolaget. De uppmanar dessutom bolagen som vill vara bra på plattformen att se över sina sidor och menar att många Facebookanvändare faktiskt besöker själva sidan också, inte bara ser det som vi postar i flödet. De skriver att ”Businesses should think about their Page as a cornerstone of their online identity, not simply as a publishing service. The businesses that are doing this well understand the discovery and communication that happens when people come to their Page.”

Hrm. Detta sammantaget med den övriga medieutvecklingen tycker jag leder fram till två otroligt viktiga insikter inför budgetarbetet:

1) Du kommer att behöva vrida om (ännu) mer av din marknadsföringsbudget mot att skapa bättre innehåll och upplevelser.

2) Utnyttja ditt innehåll på fler plattformar än Facebook – tänk blogg, tänk native advertising, tänk marketing automation – alltså koppla ihop ditt innehåll med hela den digitala kundupplevelsen och se till att följa med kunden/besökaren och erbjud rätt innehåll vid rätt tillfälle.

Lättare sagt än gjort, förstås. Men börjar du inte öva nu, så når du aldrig dit. Idag är det faktiskt bättre att våga ta ett litet steg i någon riktning för att kunna skruva sig rätt än att stanna i komfortzonen – står du kvar blir du ofelbart och garanterat frånåkt.

/ @jmjobring – som just nu givetvis lyssnar sig trött på Röyksopps album The Inevitable End.

 

 

Ny undersökning visar – räkna inte bort Facebook ännu…

Stiftelsen .se släppte idag ett kapitel ur sin kommande årliga undersökning av våra sociala medievanor. Några höjdpunkter:

Instagramanvändandet har nästan fördubblats från 15% till 28% av svenskarna. En rejäl ökning med andra ord, men sett ur företagsperspektiv är Instagram en otroligt krävande plattform, det krävs att du har bra bilder att berätta din historia med, för att du ska kännas relevant. Dessutom är publiken ofta rätt ung, t ex i åldern 12-15 år använder 62 procent av flickorna Instagram dagligen jämfört med 45% av pojkarna. Men utvecklingen är förstås otroligt intressant.

Facebook behåller sin stora popularitet, t ex i åldersgruppen 16-25 år besöker 95% någon gång Facebook, 81% gör det dagligen, 36% flera gånger om dagen. Och för oss som arbetar med Facebook för att bygga varumärken och lojalitet med företag är det trösterik läsning i tabellen nedan. Tex är 53% av 36-45 åringarna inne där dagligen. En hyfsat intressant publik för de allra flesta företag. Att Facebook dessutom har tagit publik från YouTube med sina rörliga filmer och byggt nytt annonsnätverk Atlas stärker verkligen Facebook. Personligen tycker jag att Facebook känns starkare än på länge, vilket jag måste erkänna är rätt otippat.

Skärmavbild 2014-10-23 kl. 13.27.51

– Twitter står i princip stilla: 19% besöker Twitter någon gång, 6% gör det dagligen, vilket är samma siffror som för ett år sedan. Intressant är också att det är dubbelt så många som någon gång läser än som faktiskt själv skriver. Det ger ju oss aktiva egentligen ännu mer attention då vi har mindre konkurrens om utrymmet. Jag tycker, trots att plattformen står still, att Twitter har befäst sin position som ett av det viktigaste kanalerna för företag att förhålla sig mot media och politiken samt att hantera och haka på smått som stort som sker i omvärlden.

Slutkommentaren om Google+ i rapporten talar för sig självt ”Någon kanske saknar Google+ i statistiken. Vi ställde frågan om användning av Google+ i årets undersökning men är osäkra på hur vi ska tolka svaren. Vi tror att många kan ha missuppfattat frågan och i stället svarat på om de använder Googles sökmotor. Vi ska titta mer på det här och får kanske återkomma och nästa år försöka precisera frågan bättre.

Läs den del av rapporten som är släppt här.

/ @jmjobring som idag lyssnar på Kindness med Robyn.

 

 

Hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier?

Jag är framme vid min tredje fråga bland de fem största utmaningarna med sociala medier som marknadsförare vill ha svar på. De andra är vilken taktik är mest effektiv i sociala medier, vilka är de bästa sätten att engagera mina följare, vilka är de bästa verktygen för att hantera sociala medier och hur hittar jag rätt publik för sociala medier? Men dagens fråga är alltså; hur mäter jag investeringarna jag gör i sociala medier?

Att mäta investeringar eller ROI (Return On Investment) för de pengar och den tid du satsar på sociala medier kan lätt bli en komplicerad historia. Främst eftersom det inte finns någon standard eller självklar väg att gå. Du måste helt enkelt skapa ditt eget mätinstrument och värderingsskala. Personligen möter jag ganska ofta inställningen att just svårigheten att mäta är motiv nog att strunta i att börja arbeta med sociala medier. Just det förhållningssättet tror jag dock kommer att straffa sig i längden, det kommer helt enkelt att vara svårt att hitta vägar ut med marknadsföringen utan någon som helst närvaro i sociala medier, men det är en annan historia. 

IMG_9644

Vilka målsättningar har du?
Ett första steg mot att börja mäta investeringarna i sociala medier är att fundera på vad målet är. Exempel på mål kan vara att sälja mer, engagera kunderna, öka sökbarheten, stöjda en viss kampanj, öka kännedom om varumärket/produkten och så vidare. Man brukar också skilja på kvantitativa mål och kvalitativa mål. Där kvantitativa ofta är enklare att mäta – t ex antal gilla-klick – och kvalitativa är att t ex att vi ska öka kännedomen om produkt B.

Då förstår du direkt att det är väldigt skilda sätt att mäta t ex om du säljer fler produkter ser du det förstås i dina egna system men om du ökar varumärkeskännedomen krävs mätningar av olika slag. Du kan säkert också behöva skilja på övergripande mål och mål för en viss insats. Hela investeringen i sociala medier kan ju ha som mål att både öka kännedomen och förbättra sökbarheten medan en viss insats kan ha som enda syfte att sälja en viss produkt. Det måste ju då också avspegla sig i det du mäter för att du ska kunna utvärdera det på ett vettigt sätt.

IMG_9488

Du kan för att underlätta ditt arbete med att sätta upp mätvärden t ex dela upp målen i de fyra huvudkategorierna nedan.

  • Finansiella mål – har försäljningen ökat eller några kostnader minskat?
  • Varumärket – har kännedomen ökat om mitt varumärke eller mina produkter?
  • Risk- och informationshantering – har möjligheterna att hantera risker och nå ut med information ökat?
  • Förbättrad digitala kundupplevelse – har kundernas digitala upplevelse av mitt varumärke förändrats?

Men hur ska jag mäta?
När du har satt upp dina mål är de som sagt mer eller mindre svåra att mäta. Det är till exempel enkelt att mäta trafik på din webbplats med verktyg som Google Analytics. Men vad ökad trafik på din webbplats är värd går ju tyvärr inte heller att ge ett generellt svar på. För en webbshop med förbrukningsmaterial är trafiken kanske guld värd och direkt mätbar i försäljning (Finansiellt mål) medan den för att B2B-företag som säljer komplicerade tjänster har trafiken kanske mer ett värde i ökad kännedom (Varumärket) eller bättre sökbarhet. Så, att värdera den ökade trafiken kräver att du vet vad du vill ha ut av den.

Klick och följare
Många väljer att mäta antal ”gilla-klick” per Facebookinlägg. Det kan vi sortera in både under ”Förbättrad digital kundupplevelse” och ”Risk- och informationshantering” eftersom det förbättrar sidans Edge Rank och ökar våra möjligheter att nå ut med vår information. De flesta räknar säkert också antal följare och sätter mål utifrån det, vilket förstås också är helt rimligt. Viktigt i det sammanhanget är att inte stirra sig blind på grannen med en massa följare och tro att man når dit på direkten. Det tar idag lång tid att bygga upp en följarskara och du behöver garanterat annonsera en del för att känna dig nöjd med antalet följare. Och vad är då nöjd? Hur många är bra? Ja, det är förstås helt upp till dig själv. Det viktiga är att faktiskt förstå att den som t ex klickar ”gillar” på din Facebooksida kräver respekt och vill ha någonting av dig, inte bara mötas av lama reklambudskap.

Hur startar jag då?
Okej, hur startar du då enklast upp arbetet med att sätta mål och mäta? Min erfarenhet är att det är bra att hålla det enkelt till att börja med, de flesta organisationer har nog svårt att komma igång med sociala medier utan att krångla till det mer än nödvändigt. Samtidigt kan rimliga målsättningar vara ett bra verktyg för att övertyga ledningen om nyttan med att finnas på sociala medier. Sätt ett eller två enkla mål de första månaderna. T ex ”Vi ska ha engagerade ”gillare” och nå minst fem gilla-klick per inlägg” samt ”Vi ska öka trafiken på vår sajt med fem procent jämfört med samma månad förra året.” Mät dessa och skapa rutiner för att stämma av och rapportera. Addera därefter mer avancerade mål och börja spåra trafiken på ett djupare plan. Nästa steg är att börja knyta besökarna närmare dit hjärta med nyhetsbrev som du hänger automation på, men det får verkligen bli ett annat inlägg.

Jag hoppas att jag gjorde dig något klokare, trots avsaknaden av tydliga verktyg. Men sätt dig ner och börja fundera och ta gärna hjälp av någon utomstående som kan hjälpa dig att sortera och värdera. Som vanligt är dock det övergripande rådet; fundera inte för länge och för mycket – sociala medier tjänar på att du vågar och lär dig på vägen snarare än att tänka ut allt i förväg. Helt enkelt för att allt inte går att tänka ut i förväg.

/ @jmjobring som idag lyssnar på den alltid aktuella Neil som har skrapat ihop en hel orkester. Lyssna och njut, eller ännu hellre se honom.