Tiggarna i Sverige

Under många år har vi haft tiggare från Rumänien och Bulgarien sittande utanför entréer till affärer och på ställen där mycket folk passerar. Det är en ovanlig syn i vårt land och med vår levnadsstandard. Att människor skall behöva tigga för sitt uppehälle är beklämmande och visar på en skrämmande människosyn hos vissa ledande personer på olika nivåer.
Vi har ett EU som ger stora summor pengar till Rumänien och Bulgarien årligen men kollar inte hur de hanterar sina medborgare. Vi har politiker i Sverige som bara pratar och vågar inte ta beslut och driver heller inte frågan i EU. Det handlar ju faktiskt om människor vars levnadsvillkor måste förbättras. Det är på tiden att den sociala delen i EU börjar fungera. Den har varit eftersatt länge nog.
Det måste till en långsiktig lösning för dessa människor i deras hemländer och det måste innebära att EU ställer ultimata krav på regeringarna annars får de inga bidrag. Tiggeri bör förbjudas i Sverige för att motarbeta människornas utsatthet och förnedring. Kriminalitet förknippas idag med organiserat tiggeri av ligor som skor sig ekonomiskt och det måste stoppas.

Den nya polisorganisationen

Polisens nya organisation som Alliansen satte i sjön har fått ovanligt mycket kritik, både i media och från experter. Polisens särställning i samhället hade inte uppmärksammats i tillräcklig grad i den kommitté som arbetade fram den nya organisationen. Kravprofiler på ledande personer på olika nivåer hade fel fokus enligt experterna och då blev resultatet inte det förväntade. M.a.o. rätt person på rätt plats måste vara en grundläggande inställning för att lyckas.
Att arbeta i en organisation som inte fungerar är frustrerande och leder till dålig arbetsmiljö och missnöje som i förlängningen kan leda till att medarbetare helt enkelt slutar. Personalen kan vara offer för en icke fungerande organisation. Därför bör en expertgrupp tillsättas för en förutsättningslös genomgång av polisens organisation och föreslå förbättringar. Vid en sådan genomgång måste personalens åsikter komma till uttryck.

Landstingets personalpolitik.

Det förvånar många medborgare att det varje vår uppstår problem med personalens semestrar. Det fattas alltid personal så den återhämtningsperiod som semestern innebär begränsas vilket är ytterst allvarligt ur arbetsmiljösynpunkt. Vän av ordning frågar om inte detta åter-kommande problem kan elimineras en gång för alla. Det handlar om pengar, lönerna och ledningens sena arbete med att i god tid planera för semesterperioden som ju alltid kommer. Det har även stor betydelse att verksamheterna har rätt bemanning då en underbemannad avdelning är ytterst sårbar för störningar. Att personal slutar sin anställning och börjar hos bemanningsföretag är landstingsledningens fel. Det finns tydligen pengar till att göda bemanningsföretag men inte till att justera personalens löner så att de stannar kvar.
Arbetet med att planera för kommande års semestrar bör starta året före så att det finns rådrum. Landstingets politiker måste se till att skapa resurser och ställa krav på personerna i ledande ställning. Medborgarna har genom val gett politikerna förtroendet att med skattemedel skapa god vård för patienterna. Självklart måste detta ske med kompetent personal och med en personalpolitik som följer gällande lagar och bestämmelser. Något annat duger inte.

Lööf C har kort minne.

I centers budgetmotion föreslås privata arbetsförmedlingar i stället för den nuvarande. Det skulle innebära effektiviseringar i stor omfattning och det skulle spara pengar i massor, minst 12 miljarder kronor. Borgarnas misstro mot arbetsförmedlingen har uttalats vid upprepade tillfällen så nu gör Lööf slag i saken.
Om vi minner oss tillbaka så belastade Alliansen arbetsförmedlingen med allehanda samhällsproblem som de skulle lösa utöver sina huvuduppgifter men det har Lööf glömt. Dessutom anställde de Angeles Bermudez Svankvist som chef, vilket förstärkte problemen. Nu är Alliansen på avbytarbänken så en storstädning kan påbörjas för att renodla arbets-förmedlingens egentliga uppdrag. Det skulle vara hedersamt av Lööf med lite självkritik men det är kanske att kräva för mycket. Utspelet passar dock bäst i cylinderarkivet

Ågren M vill motionera på arbetstid

Ågren har motionerat om införandet av en friskvårdstimme för anställda inom Umeå kommun. Förslaget är uppseendeväckande då Ågrens inställning till ökade kostnader alltid har varit negativa. Hans kraftiga reaktion på införandet av 6 timmars arbetsdag som ett försök att minska sjukskrivningarna minns vi. Nu har han ändrat färdriktning 180 grader. Bortsett från ekonomi och personalfrågor kan man fråga sig om det är de vikande opinionssiffrorna för moderaterna som han har dragit på sig spenderbyxorna i ett försök att förbättra stödet för moderaterna
De som noterat modernas negativa inställning när det gäller välfärdsfrågor så går förslaget stick och stäv emot partilinjen som alltid har varit ett klart ställningstagande för privata lösningar i välfärden. Jobbskatteavdragen syftade till att minska utrymmet för välfärds-kostnaderna och det lyckades med råge, kassan var ju tom. Därför borde Ågren rimligen ha den uppfattningen att det är var och ens ansvar att sköta sin hälsa och att motion bör ske på fritiden.

Den nya polisorganisationen

Polisens nya organisation som Alliansen satte i sjön har fått ovanligt mycket kritik, både i media och från experter. Polisens särställning i samhället hade inte uppmärksammats i tillräcklig grad i den kommitté som arbetade fram den nya organisationen. Kravprofiler på ledande personer på olika nivåer hade fel fokus enligt experterna och då blev resultatet inte det förväntade. M.a.o. rätt person på rätt plats måste vara en grundläggande inställning för att lyckas.
Att arbeta i en organisation som inte fungerar är frustrerande och leder till dålig arbetsmiljö och missnöje som i förlängningen kan leda till att medarbetare helt enkelt slutar. Personalen kan vara offer för en icke fungerande organisation. Därför bör en expertgrupp tillsättas för en förutsättningslös genomgång av polisens organisation och föreslå förbättringar. Vid en sådan genomgång måste personalens åsikter komma till uttryck

Friskvårdstimme, nytta eller betald fritid.

Nu är en friskvårdstimme på tapeten igen i Umeå kommun. Trots att det har provats av många med negativt resultat är vissa politiker benägna att prova igen. Tanken kan var lovvärd men det fungerar inte. Vissa får i praktiken en timmes betald fritid då det är enkelt att smita undan. De personer som verkligen behöver motionera vill inte och att tvinga dem att motionera går inte. De flesta motionerar redan på sin fritid och den lösningen är att föredra för båda parter. Det bör vara en självklarhet att alla tar ansvar för sin egen hälsa. Det blir även mer och mer aktuellt i vården då belastningen ökar år efter år.
Det är förvånande att Anders Ågren M förespråkar motion på arbetstid han som alltid varit motståndare till kollektiva lösningar. Moderaternas ”valspråk” har alltid varit att man skall klara sig själv. Vi minns försöket med kortare arbetstid. Dessutom kostar det pengar i en tid när kommunens ekonomi är ansträngd.
Vill kommunen göra någonting positivt för personalen borde arbetsmiljön, både den fysiska och psykosociala, förbättras. Vi kan läsa allt för ofta om allvarliga brister som tär på personalen och samarbetet. Ständiga förbättringar inom det området är lönsamt för kommunen.

Revisorernas uppdrag i Umeå kommun.

Revisorerna är kommunfullmäktiges kontrollorgan för att granska och rapportera om det uppstår avvikelser från de styrdokument som skall finnas för resp. verksamhetsområde inom kommunen. Revisorerna har att förhålla sig till ett revisionsreglemente som kommunal-fullmäktige har godkänt.
Kommunen har de senaste åren drabbats av allvarliga missförhållanden som medfört slöseri med skattemedel, vidlyftiga studieresor, upphandlingar som avvikit från ingångna avtal och tvivelaktiga upphandlingar. Därvid har framkommit ett anmärkningsvärt förhållningssätt till hantering av skattemedel inom kommunen då det verkar som att ledningen inte har haft tillräcklig kontroll på vad som sker eller har skett. Egenkontroll verkar vara ett främmande begrepp.
De missförhållanden som kommit i dagen har kommunens revisorer inte uppmärksammat vilket är synnerligen anmärkningsvärt och borde leda till att kommunfullmäktige skärper revisorernas granskningsuppdrag.
De som upptäckte avarterna var VK:s journalister som slog larm. I början var kommunen och de som anklagades avvaktande och frågande. De ansåg att inget fel hade begåtts. Så småningom vaknade självkänslan och en viss självkritik kunde noteras. Revisorerna försökte till en början att ställa sig bredvid och titta på utan självkritik vilket var mycket anmärknings-värt. Normalt borde det ju ha varit revisorerna som hade upptäckt avvikelserna. Det finns därför anledning att tacka VK:s journalister för deras granskande journalistik som medfört att ansvariga inom kommunen fick en redovisning av tillståndet inom kommunen när det gäller att hantera skattebetalarnas pengar. Att den organisatoriska delen bör ses över borde vara självklart efter de brister som uppdagats.

Vad vill muslimerna i Sverige?

Vi kan i media läsa om att SFM Sveriges förenade muslimer, en ideell förening i Göteborg, har vid flera tillfällen anlitat en omstridd föreläsare Muadh Zamzam som har mycket långtgående krav på kvinnorna. De skall bära slöja annars hamnar de i helvetet. Budskapet är glasklart särskilt till unga kvinnor.
   I Sverige, som är ett kristet land, är detta hot mot de människor som lever och bor i vårt land helt oacceptabelt och måste motarbetas med kraft. Muslimer med sådan uppfattning bör söka sig till länder med likasinnad religion. I samma artikel kan vi läsa om att föreningen får statsbidrag för enligt vår uppfattning sin vilseledande verksamhet. Bidragen måste stoppas omedelbart. I vårt land finns inget utrymme för det mansdominerande förtryck som föreläsaren förespråkar. Odemokratiska sammanslutningar som har förtryck och slavliknande hantering av sina medmänniskor på sin agenda har ingen plats i vårt samhälle.

Den kommunala ekonomin

Alla förstår att kommunen har begränsade resurser. Skattemedlen skall räcka till många olika verksamheter så det gäller att fördela resurserna någorlunda rättvist. Det kan vara svåra överväganden som måste göras då behoven varierar. Många anser att vård, skola och omsorg är områden som berör de flesta i samhället så därför bör de prioriteras i den kommunala budgeten.
Det kan vara en svår balansgång då även andra verksamheter kräver resurser men det borde finnas en strategi för hur kommunen skall fördela resurserna. Att helt plötsligt bygga en idrottshall utan att höja skatten eller låna innebär att andra verksamheter drabbas av besparingar och det är icke acceptabelt.
När det gäller vård, skola och omsorg borde de verksamheterna fredas i den kommunala ekonomin för att tillgodose medborgarnas behov och uppfylla de krav som kommunen har att leva upp till. Nya kostnadskrävande projekt måste finansieras fullt ut med lån eller skattehöjningar.