Ikeas fina annons upprör

Tisdag 4 maj klockan 21.10
Annonsen är faktiskt rätt så tråkig.
Det enda som händer är att två män håller varandra i handen.
Tänk att det kan upplevas så provocerande.
I Italien är det varken tillåtet med homosexuella äktenskap eller med registrerade partnerskap och det är just i Italien om en Ikea-annons väckt bestörtning.
På den ser man två män. De håller varandra i handen. Budskapet är: ”Vi är öppna för alla familjer”. Ett fint budskap, som verkligen borde hyllas.
Men italienska statssekreteraren Carlo Giovardani är väldigt upprörd enligt en tv-intervju som Swedishwire.com refererar till.
Giovardani anser att det är ”allvarligt att ett multinationellt svenskt företag försöker säga till italienare vad de ska tycka.”
– Många av Ikeas kunder kommer inte att tycka att det här känns trevligt, säger han.
Det Giovardani inte förstår är att Ikea via annonsen inte säger vad italienare ska tycka. Däremot förmedlar företaget att det är öppet för alla.
Det är både märkligt och skrämmande att det upplevs så provocerande.
Jag hoppas verkligen att inte lyssnar på kritiken utan står upp för sitt budskap och sin annonskampanj.
Uppenbarligen finns det en och annan italienare som har en hel del att lära.

4 kommentarer

  1. Det är väl snarare så att IKEA välkomnar alla familjer enligt annonsen… Det kanske är det som retar statssekreteraren, att även Homosexuella människor är välkomna på IKEA..? Vi kanske skall vara glada att IKEA är Svenskt och inte Italienskt? För var skulle då sådana som jag handla möbler..?

  2. Bra att IKEA vågar göra sånt! Det behövs verkligen i en värld full av diskriminering.
    Däremot förstår jag inte varför fortsätter man att skriva att IKEA är svenskt?? Det är ju ett Holländskt bolag!

  3. Det som upprör är väl i grunden IKEAs ideologiska ställningstaganden i sina reklamkampanjer. Istället för att koncentrera sig på att marknadsföra sina produkter så tar de ställning för HBTfrågor och mångkultur i diverse former. Det har blivit en norm att göra det i dagens svenska reklamproduktion så vi reagerar inte längre när chipsreklamer, möbelreklamer osv gör reklam för etnisk upplandning och HBTsexualitet istället för företagens egna produkter. Artikeln och tidigare publicerade inlägg nedan visar även att det betalar sig. Det är därför knappast något kontroversiellt ställningstagande. De vet helt enkelt vad som säljer och de vet vilka som styr väst. Försäljningen i Italien kommer förmodligen inte skadas i det stora hela. De lite lagomt rebelliska herr, fru och fröken Tollerant gör gärna sina röster hörda genom att shoppa och visa att de är goda världsmedborgare, vare sig det är på ICA eller IKEA. Välkommen till konsumtionssamhällets politiska arena.

  4. Henrik anser att IKEA som är ett av världens framgångsrikaste företag väljer att annonsera på ett felaktigt sätt. Med en modern och verklighetsbaserad framtoning når man ut till alla människor. Bakåtsträvarna och 40-talskramarna står bredvid vår samhällsutveckling och ser sin egen tid springa förbi, de blir omkörda genom sin egen trångsynthet. Det är viktigt att ni alla läser det underliggande budskap som Henrik vill framföra. Det luktar lika illa som bajs och är precis lika brunt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *