Starkt budskap i modern form

Fredag 16 september kl 12.40
Cancer. En skräck av oss alla.
Nu sprids Ung cancers film ”Det är okej att känna” på Youtube.
Filmen är ett utmärkt exempel på modern mediekommunikation.
I den fem minuter långa filmen berättar elva unga människor om på vilket sätt de har drabbats av cancer.
Det är en oerhört stark film.
Det är en oerhört angelägen film.
Den har också fått en enorm respons.
På några dagar har över 260 000 människor sett filmen på Youtube.
– Vi är helt chockade, aldrig kunde vi tro att filmen kunde spridas så fort, säger Julia Mjörnstedt, grundare av Ung Cancer, till Dagens Nyheter.
Filmen är tänkt att användas i ett utbildningsmaterial för elever på högstadiet och gymnasiet. Syftet med den är att uppmana unga att våga prata om det vi fruktar. Det är viktigt att prata om rädslan för cancer, om sorgen och smärtan. Men filmen uppmanar även unga till att prata om känslor rent allmänt.
Filmen är inte enbart viktig med tanke på dess starka budskap.
Den är också ett alldeles utmärkt exempel på den moderna tidens mediekommunikation.
Medieforskaren Ulrika Sjöberg är universitetslektor vid Malmö högskola. Hon forskar om unga människors medieanvändning.
Hon säger också till DN att denna film är ett bra exempel på vår tids retorik.
– För att nå ut skapar man en unik produkt, man använder ett medium som vänder sig till både syn och hörsel, som film. Man skapar en känsla av närhet, äkthet och förtroende, det blir som ett samtal. Det väcker intresse – det är så politiker försöker göra i dag, säger Ulrika Sjöberg.

youtube::162gYmyiGrU::

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *