Föredömligt, Expressen!

Tisdag 13 december klockan 19.15
Jag bloggade om mediers förtroende tidigare i dag.
I det fallet vill jag lyfta fram Expressen.
I dag berättade nämligen Expressen att tidningen klandrats av Pressens Opinionsnämnd – på löpsedeln.
Det är föredömligt.
Pressens Ombudsman finns till för den som anser att hon blivit felaktigt behandlad av media. Det är en bra och viktig funktion. Media gör inte alltid rätt. Ibland har vi inte samma åsikt som den som anser sig ha blivit felbehandlad. Därför är det viktigt att det finns en tredje part som granskar media.
Under årets lopp har Västerbottens Folkblad fällts av Pressens Opinionsnämnd vid två tillfällen. Vi har publicerat PON:s klander i såväl papperstidningen som på webben. Vi har även länkat PON:s uttalanden till de webbpublicerade artiklarna som klandrats. Du kan läsa klandren här och här.
Oavsett om man håller med Pressens Opinionsnämnd eller inte när det gäller klandret är varje tidning skyldig att publicera klandret. Traditionellt har de flesta tidningarna publicerat klandret på undanskymd plats långt bak i tidningen.
Expressen har börjat publicera dessa i en ny form, vilket du bland annat kan läsa om här i en artikel i Medievärlden.
I dag gick Expressen ytterligare ett steg längre.
Tidningen fälldes för sin publicering kring Ola Lindholm.
PO ansåg att publiceringen orsakat Lindholm en allvarlig publicitetsskada. PON höll med och klandrade Expressen för att ha brutit mot god publicistisk sed.
Jag håller inte med PO och PON i det resonemanget, men det är rätt så ointressant i det här sammanhanget.
Det intressanta är hur Expressen och chefredaktören Thomas Mattsson valde att publicera klandret.
Det redigerades snyggt i tidningen och det lyftes fram på löpsedeln.
– Medierna måste bli mer transparenta och, åtminstone ibland, vara beredda att redovisa PO-anmälningar. Jag tror att detta blir till en överlevnadsfråga för det självsanerande pressetiska systemet, säger Mattsson till Medievärlden.
Mattsson utvecklar sitt resonemang i sin blogg:
”I dag försöker vi i alla fall att redigera ut den nu aktuella fällningen mer tydligt än någonsin tidigare. Det är ju vanligt att tidningar mer eller mindre gömmer undan klander genom att rita in dessa som långa svårlästa textsjok, men min ambition är att Expressen ska bli mest transparent i branschen”, skriver han.
I det här fallet är definitivt Expressen ett föredöme.
Jag tror att många kommer tidningar kommer att följer efter och jag ska själv definitivt fundera kring hur vi väljer att publicera klander i Folkbladet i framtiden.
Det handlar som sagt om trovärdighet.
Att göra som Expressen stärker den.
Bra, Expressen!

1 kommentarer

  1. Så beundransvärt av Expressen. Krossa en annan människa och trycka lite text på sin första sida. Yeah, det är så medierna skall få höjd trovärdighet. Tragiskt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *