Medierna måste nyansera bilden

Hans Stiglund bjöd in medierepresentanter i Umeå. En kom. Stiglund visade sig vara en modern ledare med tankarna riktade mot framtiden. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle. FOTO: HÅKAN SJUNNESSON

Fredag 21 september klockan 22.45
Många äro kallade, men få utvalda. Så står det skrivet i Bibeln, närmare bestämt i Matteus 22:14 kan jag konstatera efter att jag googlat mig fram.
Trots att mina bibelkunskaper har stora brister var jag kanske inte utvald, men åtminstone kallad till ett samtal med biskop Hans Stiglund i onsdags. Många voro kallade, det vill säga företrädare från medier som verkar i länet.
Trots det var jag den ende medierepresentanten på plats. Ointresset ger en bild av hur media värderar frågor som rör andlighet. Liknande ämnen prioriteras sällan. Nyheter som rör andlighet blir i regel en rubrik i medierna först när religionen missbrukas, vilket tyvärr inte är ovanligt.
Religion – hur den än är utformad – är en stor del av mångas vardag. Det är medierna dåliga på att berätta om. Både kunskapen och intresset brister.

Och det finns så många fördomar. Om vi pratar om kristna ser vi tråkiga och gråa personer med mossiga värderingar framför oss. Pratar vi om muslimer är det stridslystna och svartmuskiga skäggiga män i turban eller slöjbeklädda undertryckta kvinnor vi ser.
Bilden är förstås så mycket större än så. Att sortera in en grupp människor i ett och samma fack är alltid ett misstag. När det gäller att nyansera bilden har medi ett stort ansvar och i det avseendet brister vi då och då.

Hans Stiglund har varit biskop i Luleå stift sedan 2002. Han visade sig vara en helt vanlig man. Han varken hytte med kräklan eller bar sin roliga mössa. Jag mötte en mycket ödmjuk man, en modern ledare med tankar riktade mot framtiden.
Vi fann att vi – trots våra helt olika verksamheter – har många gemensamma yrkesmässiga utmaningar. Både kyrkan och media lever nämligen, liksom övriga samhället, i ständig förändring.
Ett modernt liv är ofta inte anpassat efter att – som förr – läsa papperstidningen tidigt på morgonen och att gå till kyrkan klockan 11.00 på söndagar.
Nya tekniska möjligheter och nya livsrutiner innebär att vi båda måste anpassa oss och förändra oss efter tiden.
I dag jobbar medierna mycket mer med att söka upp läsare, inte minst via digitala kanaler.
Kyrkan måste göra samma resa och där nämnde jag Universitetsprästerna i Malmö som ett briljant exempel på hur kyrkan kan finnas tillgänglig på Twitter på ett nytt, modernt och tilltalande sätt.
Det hela mynnade ut i en intressant diskussion.
Dessutom fick jag en del mycket bra nyhets- och reportagetips.
Det har också sina fördelar att vara ensam medierepresentant på plats.

För övrigt säger jag som amerikanske filosofen Josiah Royce (1855–1916):
”Religiös tro riktar sig mot det som är ovan oss, men det måste komma från det som är inom oss.”

Veckans lista
Magdalena Andersson. Vår nya landshövding.
Marie Hedberg. Missa inte hennes poddradio på folkbladet.nu/psst. Se filmen här nedan så förstår ni varför.
Johan Larsson. Hjälte i Umeå FC.
Sorsele. Här bor de mest givmilda i landet. Se Agne Hörnestigs intervju här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *