Krafterna sprids fortare än vi anar

Johan Håkansson jobbar på tidningen NSD i Luleå, där han är en mycket läsvärd krönikör och bloggare. I veckan initierade han en av veckans stora debatter, utan att riktigt vara medveten om det. Sociala mediers kraft är stor.  FOTO: PIA HANZI/NSD

Fredag 14 december klockan 19.00
Så här inleder tidningen NSD i Luleås utmärkte krönikör, Johan Håkansson, ett blogginlägg som han skrev i veckan:
”Ibland har man ingen aning om vilka krafter man är i färd med att sätta i rörelse.”
Håkansson låg bakom en av veckans stora debatter. Jag ska förklara vilken, men låt oss först stanna vid hans inledningsord i blogginlägget.
Till och med Johan Håkansson, som är en rutinerad journalist och krönikör, kan bli förvånad – trots att han genom åren varit med om mängder av publiceringar som väckt reaktioner. Med tanke på detta är det kanske inte konstigt att det ibland blir som det blir. Många som publicerar sig på nätet har ingen aning.
Ta bara den bloggande kändispolisen Martin Melin som exempel. I veckan skrev han ett blogginlägg som blottade en unken människosyn. Han fick hård kritik för inlägget, gjorde en pudel som bara förvärrade allting och sade att han inte kunde förstå att hans blogginlägg kunde bli så stort.

Martin Melin och hans blogginlägg tillhörde de mest diskuterade ämnena i sociala medier denna vecka.
Ett annat ämne som diskuterades flitigt i veckan var en artikel som Nerikes Allehanda skrev om en pojke som inte fick vara pepparkaksgubbe i skolans luciatåg.
På kort tid hade en halv miljon läst artikeln, som är en av de mest kommenterade artiklar som NA hittills har publicerat.
Nyheter och debattinlägg diskuterades förstås även förr i tiden.
Skillnaden nu är hastigheten. Åsikter, artiklar och bilder kan spridas blixtsnabbt genom olika digitala kanaler.
De flesta som publicerar sig vill nå en bred publik, men många är inte alls beredda på det stora genomslaget när det plötslig kommer och när skribenten mitt i stormen tvingas stå för det som publicerats blir det ofta desto svårare.

Nåväl. Åter till Johan Håkansson, en briljant skribent som jag alltid uppskattar att läsa i både NSD och på twitter.
Håkansson läste en dom, som skrivits av Hovrätten i Övre Norrland, och lade ut ett inlägg om detta i ett inlägg på twitter.
Håkansson hade uppmärksammat att Hovrätten använder ordet ”hen” i en dom som meddelats.
”Numera gäller att en gärningsman gör sig skyldig till tjänstefel när hen åsidosätter vad som gäller för uppgiften”, skrev Hovrätten i sin dom.
Efter det smällde det till. Johan Håkanssons inlägg på twitter återpublicerades över 150 gånger på mycket kort tid. Hen-debatten tog fart på nytt och utan att riktigt ha räknat med det hade Håkansson intitierat den. Det är just detta som är sociala mediers kraft. Den kraften bör alla som publicerar sig ha kännedom om och stor respekt inför. Det som är gott sprids fort på nätet. Det gör även det som är ont.

Jag säger som brittiske politikern Benjamin Disraeli (1804–1881):
”Att handla innan man tänker är som att skjuta utan att sikta.”

Veckans lista
Refused. Festfixare. Spelningen i Umeå på lördag är redan legendarisk.
Blodgivare. Ni är enormt viktiga.
Hen. Ord som väcker känslor av någon anledning.
Niklas Eriksson. Helt genialisk tecknare. Se hans teckningar på sportsidorna i Folkbladets papperstidning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>