Lågkonjunktur i Schlagerland

Nu kommer den. Vi har sett början på Melodifestivalens nästa lågkonjunktur.
Melodifestivalen rekryterar ungt och det är mycket smart. Själv blev jag fast som femåring när Carola sjöng ”Främling” och efter det har jag liksom aldrig haft något val. Jag måste se Melodifestivalen varje år och det spelar ingen roll om det är bra eller inte.

Jag följde Melodifestivalen troget även under 90-talet, när tävlingen var pestsmittad och döende. När dansbanden tagit över tävlingen och allt var en pseudohändelse. 1980-talet storhetstid var definitivt förbi. Men så reste sig festivalen på tio, började med deltävlingar och artister som Lena Philipsson, The Ark och BWO ville vara med.

Men efter att årets deltävlingar nu avklarats är det bara att konstatera att högkonjunkturen och de glada dagarna är över. Igen. Melodifestivalen är som bostadsmarknaden, man kan försöka kontrollera den med olika metoder och påhitt, men den kommer ändå att gå i sina egna cykler. Och nu är den på väg ned i en djup svacka – igen. Fast om alla dagisbarn som rekryterats under det senaste decenniet kommer att vara lika trogna som jag, finns alla möjligheter i världen för Melodifestivalen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *