Övik/Jörn

Erik Karlssons oefterhärmliga enmansorkester Chicagojazzen är ute med en temakassett, ”Övik/Jörn”, betitlad efter två städer som den Skellefteåbaserade upphovsmannen dissat  hårt. Och musiken är precis lika obekväm, infallsrik och olycksbådande som vi vant oss vid från hans tidigare släpp.

Kassetten, som ges ut av Ominous Recordings, rymmer allsköns muller, effekter och lo fi-inriktade stämningsbyggen, där elektroniska och akustiska instrument frontalkrockar med ylande distortion. Den som är lagd åt det etiketterande hållet kan lätt peka på inslag av postrock, förvrängd metal, punkriffande och minimalistiskt plinkande på nötta tangenter.

Och finns viljan att gräva än djupare i referensmyllan kan man med fördel läsa i Chicagojazzens blogg, där det finns en lista på de skivor Erik Karlsson lyssnat på under inspelningstiden samt en förteckning över använd utrustning och programvara. Här får vi, svart på vitt, en indikation på hur det är att leva och andas musik, dygnet runt.

Ändå är det inte i första hand den musikaliska rastlösheten, utan växlandet mellan andrum och oväsen som gör kassetten så fascinerande att lyssna på. Speciellt ”Övik” har en ryslig grundton som får all samtida skräckfilmsmusik att verka välartad och mysig i jämförelse.

Fotnot: Och även som liveartist är Erik Karlsson högaktuell: med sitt Salenko spelar han i helgen på Mullberget i Skellefteå och på Verket i Umeå. Miniturnén genomförs för övrigt tillsammans med utmärkta Luleåbandet Hamngatan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *