12 tips för Twitter och Sociala media

SOCIALA MEDIA. Twitter är en intressant kanal som vi kan använda till mycket. För Region Västerbottens del har vi höjt ambitionsnivå och närvaro väsentligt både i sociala medier i allmänhet och Twitter i synnerhet. Det finns direkta orsaker till det som jag säkert kommer in på någon annan gång. Idag tänkte jag bjuda på några tips kring hur du kan använda Twitter och sociala medier för dig själv, din organisation eller ditt företags marknadsföring. 

1. Hitta ett sätt att öppna för beställning av varor och tjänster via sociala medier. Pizza.nu, OnlinePizza.se respektive Mat24 är tre bra exempel på webbeställning av mat. Även om inget kan slå en trevlig relation till en säljare så finns det många situationer där det är rätt skönt att slippa allt snack. På taximarknaden finns numera appar för taxibeställning inklusive GPS-positionering som är både snabba och pålitliga.

2. Twittra och vinn eller fototävling på Facebook. Framför allt i USA finns exempel på kampanjer för att driva trafik via Twitter och lotta ut presenter. I Sverige är det viktigt att tänka på lotterilagen. Då måste aktiviteten du ber människor genomföra ha någon form av kreativ höjd exempelvis slogantävling eller liknande. Region Västerbotten körde nyligen en fototävling via Facebook där vi lottade ut en Ipad till vinnande bild som ett exempel. Liknande kampanjer går absolut att köra i Twitter och då förslagsvis kopplat till viss hashtag. Viss varning dock för att bli för kommersiell utifrån ett egenintresse i din framtoning även om du är företagare. Sådant beteende kan snabbt slå tillbaks. Se bara på McDonalds omtalade backfire där pratavälomkampanjen under hashtaggen #McDstories slutade i en mardröm som aldrig tog slut. Twitterströmmen går liksom inte att stoppa även om du tar bort den från din egen webb 🙂

3. 5 till 1 i relation när du jobbar med erbjudanden, rabatter kontra försäljning/marknadsföring via sociala medier. Man brukar prata om att ditt flöde måste göra nytta hos läsaren för att bli attraktivt. Om du ger fem nyttiga bidrag så kan du göra en säljande insats. Ungefär där är relationen som tumregel. Bedriver du för mycket säljande fiskande i din ström där du vill trycka på människor oväsentligheter så blir du obarmhärtigt bortplockad. Med all rätt. Tråkmåns.

4. Våga bygga företagets varumärke genom de anställda. En organisation kan välja att vara kontrollerande eller att våga vara tillåtande. Väljer man det senare så ökar möjligheten att kunna vara en attraktiv arbetsgivare. Väljer du den strategin kan du också se de anställdas twittrande mellan varandra som något som kan bidra till att bygga företagets varumärke eftersom det sker inför öppen ridå. Det viktiga då är att du/organisationen/företaget har en bra arbetsmiljö. Annars kommer du att märka om det inte år så :-).

5. Närvarande kundtjänst i sociala media. Börjar du med detta finns stor potential men samtidigt måste du vara medveten om risken att du åker på däng om du inte svarar eller glider på svaret. Jag har sett företag som bashats i diskussionsforum men som konsekvent svarat och gett sin bild. Så går det att vända den negativa bilden i vart fall i just den aktuella diskussionen. Du kan vinna striden även om du kanske inte vinner kriget. Enligt den filosofin kan SJ diskutera tågförsening och dålig skyltning av tåglägen och spårbyten direkt med passagerarna. Därmed kan man lindra effekten av vissa av de missar som oundvikligen sker. Berättelsen om flygbolaget som reagerade på det twittrade klagomålet på loungemusiken och bad kunden komma fram med egna musikförslag är ett sådant starkt exempel. Kundens ogillande byttes först till förvåning och sen respekt.

6. Fråga om tips och råd. Sociala medier är just sociala och en av styrkorna med Twitter är hjälpsamheten som faktiskt finns där. Genom att ärligt fråga människor om tips och råd kommer du att få svar. Så fungerar det liksom.

7. Använd sociala medier för att informera om avvikelser. Om tåget eller flyget försenas är det snyggt att gå ut med information i sociala medier om detta. Men risken är dock att du får respons. Hur hanterar du det?

8. Våga lämna informationsläget. Interagera, diskutera och bygg relationer. Många organisationer väljer att använda Twitter som en enkelriktad kanal för information och marknadsföring. Då är det hög tid att ta nästa steg och börja kommunicera. Välj den ton du vill jobba i och ge dig sedan in i diskussionen så kommer du att se att du får svar. Den investerade tiden att bygga relationer är bra när du väl har ett budskap du vill ha ut. Då kan du få högre grad av retweets exempelvis än om du kommer med ett budskap innan du byggt relationerna. Kort och gott välj en kommunicerande strategi snarare än en informerande.

9. Använd geopositionering för att sälja varor. Nästa stora trend i sociala medier är att följa kunden med lokala erbjudanden utifrån intresse.

10. Koppla Twitter till events. Välj en lämplig hashtag och bygg en svärm runt ett event så kommer du att se vilka mervärden du kan uppnå i form av nya tittare till din streamade film, nya besök på ditt facebookkonto eller aktiviteter på din webb.

11. Sociala medier kräver tanke
Sociala medier är en kanal av flera. Man måste alltid börja med den grundläggande frågan varför finns jag? Vad är min roll mot kunden? Mission och vision? Därefter kan man gå vidare och diskutera målgrupper för att sedan välja kanal, tonalitet och frekvens.

Även om jag själv är en kreativ person som gillar att känna om saker känns rätt eller fel så är jag i dessa frågor tämligen övertygad om att det är viktigt att ta tid att strukturera sitt arbete. Det kan gå om man går på känsla. Men sannolikheten är liten. Speciellt eftersom denna typ av marknadsföringsprocesser kräver uthållighet och förmåga att säga nej och hålla fast vid sina prioriteringar.

Därför är det väl investerad tid att ifrågasätta sig själv och vem man är innan man börjar jobba med kommunikations- eller varumärkesstrategin. Eller som jag också i grunden tycker.

12. Har man inte mätt resultatet / följt upp det man gjort så har det inte hänt.

Lycka till,

THOMAS HARTMAN 

PS Vilka är dina bästa tips när det gäller Twitter och Sociala media? Fyll gärna på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *