Därför sätter Almedalen yrkeskunnandet på prov

ALMEDALEN. Nu har Almedalsveckan gått igång på allvar. Twitterutbildningen på morgonen följdes av ett spännande seminarium om framtidens transportinfrastruktur. Seminariet blev en klar succe på många sätt. Rätt beslutsfattare förde ett samtal med varandra och med EU kommissionen. Det var det en bra start på veckans aktiviteter som avslutades med en livecast under ledning av bloggaren och samhällsdebattören Erik Laakso. Det första programmet gästades av bland annat Joakim Jardenberg.

En av de saker som diskuterades i programmet var hur vi jobbar. Region Västerbotten har som bekant valt en annan strategi än de flesta andra jag träffat i dessa sammanhang.

Genom att aktivt bjuda in aktörer och opinionsbildare från näringsliv, politik, civila samhället och akademin att delta ska Almedalen bidra till att öka förutsättningarna för samspel och samhandling från Västerbotten och Norra Sverige. Under veckan har vi med oss bloggare, vi anordnar utbildningar, vi och våra samarbetspartners genomför seminarier.

Arbetet med Almedalen länkas in i en årscykel som även inbegriper arrangemang och scener som Västerbotten på Grand Hotel, Bok och biblioteksmässan etc.

Detta i sin tur är kopplat till vårt varumärkesarbete där event är en metod vi använder. En av målsättningarna är att bidra till att skapa förutsättningar för en gemensam främjandestrategi för länet.

Vi strävar inte efter god service utan omtanke
Många gånger får vi beröm för den service vi erbjuder när vi fixar, hämtar,  streamar och hjälper till. Det är visserligen roligt. Men sättet vi bygger detta tillsammans handlar inte om service utan snarare omtanke. Med omtanke om delarna skapas helheten.

I samma ögonblick som vi börjar samla opinionsbildare och de förväntar sig service då övergår Almedalsvistelsen till en gruppresa. Det är inte aktuellt och det är inte det vi vill skapa. Med omtanke når vi längre och bygger en bättre och starkare arena för vårt län.

Men vi är inte ensamma som jobbar från morgon till sen natt för att försöka bygga denna miljö som vi bidrar till på vårt sätt. Ute på flygplatsen träffade jag en bekant från en stor organisation som roat berättade att hon senaste tiden utvecklats från administratör till den som fixar boenden, lagar frukost, hämtar på flyget och städar. En annan god vän transporterar en delegation från Texas på liknande sätt som vi har gäster från Dubai och EU.

Så ser det ut. Hela almedalsveckan med alla sina arrangemang är en enda stor kommunikationsutmaning. Människor skulle bara veta vad som görs i kulisserna för att denna märkliga almedalsföreteelse ska kunna fungera.

Kommunikation är nämligen inte bara det fina som syns över ytan som att blogga, skicka pressmeddelanden, fota och streama utan även att samtidigt hålla en enorm logistisk maskin igång, tvätta, köra gäster från flyget och ständigt ta bort skräp från seminarielokaler, ställa fram frukt och bidra till en skön stämning. Allt detta är kommunikation. Helhetsupplevelsen är design och vi bygger det tillsammans.

I den meningen sätter Almedalen verkligen yrkeskunnandet på prov.  Idag är det dags för en ny logistisk utmaning som kröns med livecast från våra lokaler.

Du kan också delta.
Titta in på vår webbsändning kl 21 av programmet Laakso med gäster från Västerbotten i Almedalen. Ställ frågor och delta du också.

THOMAS HARTMAN

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>