Året som gått, del 3

Otroligt vad fort det går,  ett år sen och tiden rusar fram utan att man hinner förstå hur mycket man egentligen gjort!

Lena avslutade Tavelsjöfisket på ett härligt sätt med sin abborre, båten vintrades och sorgen vällde genom mig. Jerkgrejorna skulle gå samma väg, det varade dock inte länge till jag fick frågan om att åka med och fiska gädda i havet. Självklart passade jag på att prova ett nytt vatten med två gäddgalningar som Makke och Robert så det gick inte att tacka nej! Några timmar senare poserar jag stolt med mitt nya PB, jag fick två gäddor med en snittvikt på 8,5 kilo. Det är en riktigt bra när vi endast fick 5 fäddor på hela dagen. Galnast av allt var ändå Makkes gädda på 11900 gram. En helt otroligt stor och bred gädda!
8520 gram (Foto: Markus Björkman)
untitled.bmp
Makkes 11900 gram (Foto: Robert Fjällborg)
Det som lockade mest nu var höstpremiären på öring i älven. 15-16 oktober tog jag semester för att jaga min så åtråvärda öring, vi fiskade ca 15 timmar de två dagarna utan ens få ett hugg. De gäckade oss återigen, det visade sig att det inte bara var vi som hade dåligt fiske. Alla vi träffade var uppgivna, alla möjliga försök gjordes och det var bara Enver som triumferade med sitt flöte och nymf hängades under.

18 oktober skulle jag fylla 42 år, den 17:e hade vi fiskat som vanligt då Daniel ”Spjutet” skickade ett sms och undrade om vi skulle med till ”heta” Rickleån. Vi satt i bilen och vi tittade i samförstånd på varandra, jag skickade sen ett sms till alla som brukar besöka våra födelsedagar. Jag ställde helt sonika in den och hälsade alla välkomna någon annangång, vilket skönt beslut!!! Daniel hämtade upp oss på morgonen och styrde mot fiskekortet, en härlig höstmorgon med frosten blänkade i morgontimmarna. En härlig dag som sagt och det var det enda det var, vi gick 6 timmar och hörde berättelser om heta beten och platser. Stora öringar som plockats upp lite varstans, inte fan fick vi någon fisk, Daniel fick sin beskärda del av gliringar de sista timmarna och det var han värd!

Någon vecka senare frågade Makke om jag skulle med på gäddfiske igen, abstinensen pockade och jag tackade JAAAAA! Vi två och Robert puttrade ut i älven, de båda undrade rätt ofta om jag inte hade vintrat grejorna så det gäller att passa sig. Vilket otroligt fiske, på en dag tog vi 115 gäddor, den största på dryga 6 kilo tog jag. Det roligaste var att jag tog ett till PB, på abborre! Precis ett kilo vägde den och tog på en jerk från Wolfcreek som nästan var lika stor som sig själv.
1000 gram (Foto: Robert Fjällborg)
Helt otroligt, svetten rann nerför ryggen och jag hade träningsvärk i armar och axlar dagen efter. Nu ÄR jerkgrejorna vintrade på allvar, jag har dock skaffat en ny predatorrulle, ett gäng z-tailar, Birkantailar, Slaktarnbete, två resespön för haspel och spinn samt en hel drös andra saker!

Jag tjatar ofta om att jag lär mig hela tiden, visst är det så och intresset är det inte fel på. Snarare är det tiden som gör att man inte hinner med allt, året är snart slut och jag sitter där det började för ett år sen. Huvudet och datorn är full med bilder och minnen från fiskeåret 2009, de bilder ni nu sett har varit med förut men de är så viktiga för mig och det har förgyllt mitt år. När jag sitter här blir jag så sugen på att ismeta, det jag lärde mig förra vinter är ovärderligt. Tafsar är tacklade, lina på rullarna, vippor, bjällror och limtänger bara ligger och väntar att bli använda!!