Fiskelycka

Arbets och fiskehelg i det blivande hemmet, perfekt helg i Tavelsjö.

Så sakteliga börjar vi flytta grejor till Tavelsjö. Ett nyinköpt släp gör det enkelt att åka med grejor. Lördagens förmiddag var ämnad åt skräpkörning till bränngropen (återvinningen) i byn. En snabb lunch och ut på sjön var det tänkt. Lena hade fullt upp med sitt trädgårdsarbete och valde att vara hemma. I kikaren såg jag några förebereda sjösättning och det såg ut som Makke vilket det var. En stund senare såg jag Kent blåsa iväg ute på sjön med sin nya elmotor monterad och klar. Först skulle jag skjutsa Felix till sin kompis Linus i Rödåsel sen skulle det svingas!

Väl ute på sjön hade det tillkommit en båt men det vet jag inte vilka det var. Jag såg bara trailern och bilen vid rampen. Jag svängde av mot Avan för att köra lite trolling i den hårda vinden. Jag hängde på en stooooor Birkan wobbler i det ena och det andra fick en ”westinare” Jag tuffade på trots att eklodet var tomt förutom några ströfiskar. Jag körde iväg och letade upp Kent i de södra delarna av sjön. Vi svingade av en vasskant och trollade oss sen därifrån eftersom de skulle hemåt.

När de körde iväg mötte jag en båt med tre grabbar i 10 års åldern(?) där en av dem drillade för fullt. De hade problem med avkrokningen och håven så jag åkte och hjälpte dem. De hade nyss haft ett jättehugg  som de babblade om hela tiden. Jag visade dem hur man gälgreppade och tipsade om en längre avkrokningstång för djupt krokade beten. de var verkligen peppade och fiskelyckan var total.

(Foto:Mats Söderholm/umeafishing.se
Mitt eget fiske var helt uselt. Min räddningsplanka som vanligt var Birkans ytail juniora i mört färg. Två snipor avkrokade vid relingen så det blev inget bompass. Mitt 16,58 kgs grund levererar alltid! Totalt såg jag 6 båtar på lördagssjön, vad trevligt och alla fiskade. Hoppas att alla hade fiskelycka!

Söndagen inledde jag med sen frukost 😀 och Affe skjutsade ner mig eftersom Lena åkt till Umeå med bilen och släpet. Sjösättning gick smidigt men det som gladde mest var att Felix följde med mig! Han är en bra styrman och han håller på att lära sig att köra trollingbåt. Per skulle också komma ut med oss så vi åkte mot mitt grund och fiskade medan vi väntade på honom. Jag hann knappt ankra förrän Felix ropade – Pappa jag har fisk på! Jag lade bort mina grejor och gälgreppade hans 3,2 kgs PB.

Vi fiskade vidare utan något resultat. UPO killarna Lars-Erik, Alex och Rickard körde också på sjön. PÅ väg att släppa av Felix och Per så pratade jag lite med dem. L-E drillade en gädda när vi kom fram. Alex ironiska kommentar var att de gäddor de fått idag inte var könsmogna. Fisk hade de fått med smått!�

(Foto:Mats Söderholm/umeafishing.se
Jag släppte av dem vid Sundlingska och styrde ut mot mitt grund. Ett kast senare satt de till slut en liten rackare och gissa på vad? Japp, ytail junioran gav resultat igen och det fler gånger. Glädjande nog så fick jag inviga ett nytt bete efter en vasskant. En Stampe folierad mört gav mig ett skönt hugg och en enkel avkrokming! Nöjd med dagen så ringde jag hemoch bad om hämtning. Affe väntade vid rampen med sin tyska stridsvagn och tog hem mig säkert! Fisket börjar komma igång i sjön, på hela helgen såg jag 13 båtar exklusive min egen som fiskade. Härligt!