Microsoft försöker bli sociala med So.cl

[musik i lurarna]

Då var det dags. Microsoft kliver in på den sociala banan och skapar en egen variant av socialt nätverk: So.cl, ska utläsas [social] får man anta. So.cl bygger på Microsofts sökmorot Bing och kretsar helt och hållet kring sök. De sökningar du gör blir automatiskt synliga på So.cl när du är inloggad. Du kan också välja att dela/posta de sökresultat du får med eller utan kommentar, se nedan där jag har sökt på ”Sociala medier” och delat med mig av sökträffen.

Och ganska snabbt har någon gillat min post, som vi ju känner igen från Facebook, med skillnaden att ”gillaren” inte är någon jag känner eftersom min postning är synlig för alla, de behöver alltså inte ha någon anknytning till mig för att ”gilla”.

Det finns även en funktion för videochat, likt Google+ så kallade Hangout. Microsoft kallar själva So.cl för ”A new research experience for students”. Tanken är alltså att studenter som söker efter liknande saker ska hitta och lära av varandra. Se Microsofts introduktionsvideo och läs mer på t ex svenska nyhetssajten Ajour.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror faktiskt att Microsoft faktiskt kan nå viss framgång med So.cl eftersom det är en så enkel och snabb lösning som bygger på dina sökningar. Men hela lösningen känns väldigt inriktad på den amerikanska marknaden, till exempel är samtliga nyheter som kommer upp om jag söker på ”Umeå” från amerikanska nyhetskällor, vilket jag tror minskar intresset rejält här hos oss. Och vad som är mer oklart är hur jag som marknadsförare kan använda mig av plattformen, men det får kanske framtiden utvisa. Gå in och prova själv och dela gärna med dig av intrycken. Ses vi på So.cl i framtiden?

/ @jmjobring

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *