TV är socialt

[läses till denna låt förstås]

Säga vad man vill om Eurovision Song Contest i lördags, men på Twitter var den riktigt underhållande. I flödet med hashtaggen ”#esc12se”, som var den svenska taggen som många använde, var kommentarerna både kärleksfulla och stenhårda. Loreen älskades av de allra flesta, och kanske mest av Jonas Gardell, se nedan…

Gardells tweet verkar ha tagit sig ändå in i Le Figaro. Att TV-tittandet är socialt har man sedan länge upptäckt i USA, förstås, där man har dagliga listor över vilka program som genererar mest uppmärksamhet i de sociala medierna, se t ex Trendrr.tv nedan.

Det finns också ett gäng sajter som helt bygger på socialt TV-tittande, såsom GetGlue.com, där man checkar in för att visa sina vänner vad man tittar på, så att man kan interagera genom att bedöma det du tittar på eller helt enkelt diskutera det med dig.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men TV-tittande verkar ha minst nio liv och ser ut att gå hyfsat vinnande även ur den här mediala revolutionen.

/ @jmjobring

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *