Är det för liten reklam på Facebook?

[dagens musiktips]

Är kanske problemet med reklamen på Facebook i själva verket att den är för liten? Alltså storleksmässigt. Alla som någon gång har försökt skapa en annons för Facebook vet att resonemangen om utformningen av annonsen aldrig handlar om hur annonsen ska se ut. Allt handlar om de få ord man ska kunna klämma in och vem man ska rikta in den mot. Om alla annonser ser ut som en kallelse till Bridgeklubbens årsmöte är det kanske inte konstigt att vi blir less. Men måste det vara så?

Skärmavbild 2013-01-29 kl. 13.33.16

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men vi hade kanske haft lättare att acceptera reklamen på Facebook om den var lite snyggare. Om varumärkena som ville lägga sina pengar där fick arbeta med bilder och filmer på samma sätt som i övriga annonsvärlden.

Facebook arbetar ju oavbrutet med att göra vår upplevelse av plattformen bättre, t ex genom att ranka bilder och filmer högre än rena textposter. Tänk om annonserna också fick en chans att ta plats och gavs möjlighet att tillföra något istället för att alltid behöva se ut som en ”Det ska vi fira”-annons. Kanske kunde till exempel de som skapade annonser som många gillade få betala mindre än de som tryckte ut trista annonser.

Vad tycker du?

Har tidigare skrivit om hur du kan välja bort att vara delaktig i viss annonsering på Facebook och ”Du är köpt med också värdefull” om problemen som uppstår när Facebook förändrar förutsättningarna för sin tjänst.

/ @jmjobring

Detta är inlägg #7 av #blogg100. Läs gärna mer här och följ taggen #blogg100 på Twitter.

2 kommentarer

  1. Jag skulle ha lättare att acceptera den om den var bättre. Alltså mer relevant för mig och inte så spammig. Den reklam som når mig i högerkolumnen antar att jag är så himla ointressant. Troligen beror detta på att jag är för gammal för mina intressen och har kompisar som gillar ointressanta saker. Det är alltså mitt eget fel. De sponsrade inläggen i flödet är tyvärr ännu mer ointressanta.
    Faktum är att mina barn alltid får betydligt roligare reklam än vad jag får, och det får mig att tro att de som väljer målgrupp har för låg budget och/eller är för dåliga på att nischa in sig mot rätt åldersgrupper.

    • Jo, det är nog många som siktar väl brett med målgrupp, kostnaden är inte så hisnande eftersom målgrupperna trots allt är ganska små om du bara annonserar i Sverige. Håller helt med dig om att irrelevansen är förvånande stor i annonserna. Vi kanske har fyllt i för lite intressen som de kan styra annonserna efter, men jag tror också att det finns många som öser in slantar utan att riktigt styra annonseringen. De kanske kan lära sig av Google – ju bättre landningssida desto lägre pris och ju mer relevanta klick de får desto bättre exponering, typ. Intressant spaning dock att dina barn fick intressantare annonser, du kanske är för gammal för ditt eget bästa ;–)

Lämna ett svar till Jakob Mjöbring Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *