Vem är expert på sociala medier?

[dagens musiktips]

Mina kollegor presenterar mig ibland som ”expert på sociala medier”. Och det känns aldrig riktigt bekvämt, trots att jag idag i princip endast arbetar med frågor som rör företag och kampanjer i sociala medier. Kanske främst för att ”expert på sociala medier” inte förutsätter att du kan något annat, så att säga. Att ”bara” vara expert på sociala medier frikopplat från kunskap om marknadsföring och företagande är ju inte till stor hjälp för ett företag som behöver hitta sin väg ut på de nya plattformarna.

Skärmavbild 2013-02-25 kl. 20.09.57

Ofta behöver du också kunna förstå hur företagskultur och ledarskap fungerar eftersom sociala medier idag kräver att man får med sig hela företagets organisation för att få utväxling på investeringen. Du bör ju dessutom ha en hum om hur värdegrundsarbete går till och hur företagen upprättar  kommunikationsplattformar och online-strategier, för i skärningspunkten mellan alla dessa viljeyttringar hamnar de sociala medierna. Dessutom har alla kunder egen erfarenhet och därmed egna uppfattningar och fördomar om de sociala medierna utifrån ett ”brukarperspektiv”…

Skärmavbild 2013-02-25 kl. 20.10.37

Men vad är då en expert? Det närmaste vi kommer är kanske forskaren Anders Ericsson som menar att alla kan bli experter om de övar 10.000 timmar. Räknar vi om det till 8 timmar om dagen och 1.808 timmar om året som på ett ungefär motsvarar en heltid, får jag det till 5,5 år. Räknar vi 5,5 år bakåt skrev vi typ 2008. Själv drog jag igång Facebook 2007 och Twitter sent 2009. Så redan där ligger jag lite risigt till.

Skärmavbild 2013-02-25 kl. 20.23.13

Men, om jag räknar in att jag har arbetat med marknadsföring sedan 1997 ligger jag å andra sidan bra till, där torde jag lätt kunna summera upp drygt 10.000 timmar. Tills jag läser vidare i artikeln på SvD om forskaren Anders Ericsson:

”Men det räcker inte med att öva mycket. Det gäller också att öva rätt. Det gör man genom så kallad målmedveten träning, där man hela tiden övar på gränsen av sin förmåga, helst under ledning av en duktig lärare.”

Och riktigt så koncentrerat har jag kanske inte övat varenda timme genom hela arbetslivet, även om jag har haft duktiga kollegor som givetvis har lärt mig massor genom åren.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel men det spelar ju faktiskt inte så stor roll vad man kallar sig så länge man vet vad man sysslar med. Det svåra är ju för de som anlitar oss att värdera vår kunskap, helst om de själva har låg eller ingen kunskap i ämnet –  förutom ett eget Facebookkonto då förstås. Och som alltid öppnar nya kunskapsområden för allehanda skojare som vill göra lite snabba cash på okunskapen hos beställaren. Det är kanske också just därför jag rodnar lite när jag kallas ”expert på sociala medier”, eller är det helt enkelt bara den vanliga jante som lyser igenom?

/ @jmjobring

Det här är inlägg 34 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här

Vill du njuta av samtliga [dagens musiktips] kan du prenumerera på min Spotifylista: Social maskommunikation #blogg100 där jag fyller på med den nya låten varje dag. Idag var det givetvis Rodriguez som sjöng ”Sugar Man” för oss…

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *