En reklambyrå du anlitar via Twitter

[dagens musiktips]

Läser om en New York-byrå som lanserar ett helt nytt koncept för att köpa reklamkampanjer: Du twittrar in din brief, den får alltså inte vara längre än 140 tecken. Du får ett twitter till svar inom 24 timmar med hela kampanjidéen. Fast först ska du pröjsa 999 dollar.

Och jo, Worlds Fastest Agency verkar vara på allvar. De hävdar att de har ett stort team av kreativa frilansare till sin hjälp och därför kan leverera så fort och bra. Som exempel använder de en kampanj för bilen MIni som grundaren Floyd Hayes skapade när han arbetade på en byrå i London.

I dagsläget har Twitterkontot 760 följare. Och fyra tweets.

Skärmavbild 2013-03-19 kl. 21.27.07

Skärmavbild 2013-03-19 kl. 21.28.02

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror nog inte att just detta är svaret på vart reklambyrån ska ta vägen när reklamen tar nya vägar för att nå våra hjärtan. Vi som arbetar med det här vill nog ändå tro att den insikt och kunskap som vi vill ha ut ur kunden för att göra ett bra jobb knappats ryms på 140 tecken i ett tweet. Där vill vi nog fortfarande träffas och lära känna varandra för att kunna göra ett bra jobb.

Däremot kanske vi som byrå skulle ha en del att vinna på att försöka leverera idén som ett tweet. Det är något vi ständigt arbetar med – att vaska ner idéerna så att de är enkla att förstå för kunden och lysande självklara när de väl ska presenteras. Precis som ett bra tweet.

Vad säger du, skulle du anlita en byrå med en brief i en tweet?

/ @jmjobring

Merläsning:
Business Insider
AdAge

Detta är blogginlägg 56 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *