Kommunal svarar…

Igår bloggade jag om två platsannonser som sökte sociala medier-strateger varav den enda hade formuleringen, ”Ett stort nätverk inom kommunikation i sociala medier”. Nu har Emma Nilsson, kommunikationschef på Kommunal varit vänlig nog att svara, Se hennes svar i sin helhet nedan.

Emmas svar går kort ut på att om man har arbetat med sociala medier har man också skapat sig ett eget privat nätverk, man måste vara intresserad, och är man det har man troligen ett nätverk med sig. Och att skilja mellan det privata och det man gör i arbetet kräver förstås fingertoppskänsla, men det är också en egenskap man måste ha som strateg i sociala medier, menar Emma.

Ett bra svar, förstås. Jag kan ändå fortfarande tycka att det låter lite som att det ska ”vara ett kall” att vara duktig på sociala medier och att det finns en farhåga att man kliver in och visar upp sina följare som en del av en själv, så att säga. Men gör man det får man antagligen inte jobbet hos Emma på Kommunal…

En annan aspekt är förstås att alla som nu börjar studera kommunikation och tänker sig att arbeta med just sociala medier har inget annat val än att ge sig ut och börja jobba på sitt privata Klout-score. Det kommer nog att krävas åtminstone 50+ för att få jobb i framtiden. Vad tror du, är jag ute och cyklar? Och vad tycker du om Emmas Nilssons svar nedan?

Hej!

Så här resonerar jag:
Min uppfattning är den att jag faktiskt inte stött på någon riktigt duktig som jobbar med sociala medier som inte har hållit på väldigt mycket med sociala medier som privatperson. Då är det ofta likhetstecken med att hen har ett stort nätverk, helt enkelt för att hen har hållt på länge och med djupt engagemang.  Det är helt enkelt inte bara en färdighet, utan också lite av ett förhållningssätt. Man måste vara intresserad av dynamiken, samtalen och snabbheten. Då har man antagligen också ett stort nätverk. Maria Niemi, som arbetat med sociala medier sedan 2008, på Kommunal, säger också så här:

”För mig som tidigare ansvarig för Kommunals sociala medie-strategi har jag upplevt det som otroligt viktigt att ha ett stort nätverk inom sociala medier. Det är ett område som utvecklas snabbt och man ställs inför en rad problem som kräver snabb åtgärd. Det finns också enorm potential att stärka sitt varumärke i sociala medier. Men det är också lätt att hamna i en kris på sociala medier. I och med sociala mediers snabbhet och komplexitet har det betytt mycket för mig att kunna bolla det med andra som vet hur sociala medier fungerar på djupet.”, Maria Niemi, nu varumärkesansvarig på Kommunal

Och på samma sätt som jag ser det som en fördel att anställa en person som jobbar med press och opinionsbildning som har ett nätverk av politiker, journalister och opinionsbildare så tycker jag det är viktigt att anställa en person med stort nätverk i sociala medier för att jobba med sociala medier. Nätverk är alltid viktigt. Sedan ska man aldrig utnyttja sitt nätverk på ett oschysst, oetiskt sätt. Allt beror på hur det görs, enligt min uppfattning. Där krävs det fingertoppskänsla. Också det en mycket viktig egenskap för en sociala medie-strateg.

Mvh Emma Nilsson, kommunikationschef Kommunal

/ @jmjobring som idag lyssnar på Michael Frantis I’m Alive.

 

4 kommentarer

  1. Hej

    Jag har lite svårt att se problemet ärligt talat. Sociala medier är inte någon unik företeelse som behöver betraktas annorlunda än andra kommunikationskanaler. Jag håller exempelvis med om kommunals resonemang att ska du anställa en person som jobbar med press- och opinionsbildning bör vederbörande ha ett eget nätverk. Det nätverket ska vederbörande självfallet ta med in i jobbet. Detta ska göras med god integritet och finess. Klarar inte vederbörande den frågan är den kanske inte heller lämplig för uppdraget. Jag skriver så här när vi söker opinionsbildare.”Du skall ha ett etablerat nätverk”. Det är således ett skallkrav. Att det kravet även gäller sociala medier är självklart. Enda skillnaden mot när sökanden hävdar ett brett nätverk är att det är lättare att kontrollera om så faktiskt är fallet. Att försöka se sociala medier som något annat unikt relationsbyggande än det som sker IRL med större eller mindre värde är nog tämligen kontraproduktivt. Så jobbar i alla fall inte jag.

    Guds frid,

    Thomas

    • Hej Thomas!

      Nja. Nog finns det stora skillnader mellan relationsbyggande i verkliga livet (IRL) och i sociala medier, men att det ena eller andra har ”större eller mindre värde” är förstås poänglöst att ge sig in i. Det är ju två helt skilda saker, även om beröringspunkterna är många så handlar sociala medier-färdigheter om att såväl behärska ”språket” som spridningstekniken, IRL är det ju en mängd sociala färdigheter du måste ha med dig och förmodligen lite retorisk teknik och träning.

      Däremot håller jag med om att du måste ha ett eget nätverk för att bedriva opinionsbildning på traditionellt sätt IRL, men det är ju faktiskt något annat än att arbeta med sociala medier för en stor facklig organisation som har en mängd andra kommunikationsutmaningar utöver opinionsarbetet. Däremot, som Emma på Kommunal svarar och du också poängterar, att ha ett nätverk tyder på intresse och därmed högst troligen kunskap, det förstår jag absolut, även om många med en stor skara följare troligen inte är speciellt strategiskt skolade.

      Men, visst, det kanske inte är något problem i detta, men jag tyckte att frågan var tillräckligt intressant att lyfta då det ju finns många, framförallt unga, där ute som vill ha jobb som dessa, då är det ju bra för dem att veta vad som förväntas av dem. Och att vara 16 år och ha tusentals följare på Instagram kanske inte riktigt är vad Kommunal söker, men det är ju en individ med stort eget nätverk 😉

      mvh / Jakob

  2. Hej!

    Det känns som att du blandar ihop följare med nätverk. Jag har en stor följarskara men de är inte de jag kallar ”mitt nätverk” i detta fall. Mitt nätverk består av andra sociala media-ansvariga som är guld värda att ställa frågor till.

    PS. Alla som jobbar seriöst med sociala medier struntar i Klout.

    • Hej Maria, och tack för att att ni tog er tid att svara! Ja, det gör jag kanske, delvis för att jag tyckte att formuleringen i annonsen var sådan. Men det är kanske bara jag som gör den ihopblandningen.

      PS. Vad bra.

Lämna ett svar till Thomas Hartman Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *