Hur blir 2014? Jag tror jag vet.

Jo, det är kul att blicka framåt. Att jämka ihop sina intryck för att försöka förutse nästa steg. Eftersom en del av mitt arbete går ut på att följa de senaste digitala trenderna ska jag ge mig på att summera vad jag tror om 2014. Jag gjorde detsamma inför 2013 och summerade utslaget här.

Modererade tjänster
I all sin enkelhet är Omni början på något nytt – en nyhetsapp som har en redaktion som väljer ut de viktigaste nyheterna och sammanfattar dem kort och länkar rikligt till fördjupningar. En kvalitativ tjänst som faktiskt väljer ut det spetsigaste. Det jag saknar är möjligheten att personifiera den ännu mer. Och tänk om man kunde olika teman för olika tider på dygnet – på morgonen vill jag ha nattens nyheter kortkort sammanfattat, men även fokus på vad som har hänt inom mina ämnesområden under natten i USA. Runt lunch en avstämning av förmiddagens händelser. På kvällen i sängen vill jag ha rejäl fördjupning i mina ämnesområden. Spotify har under året också arbetat hårt inom det här området och efter köpet av Tunigo i maj snäppade man upp arbetet och har nu både ”Browse” och ”Discover” som flikar där du kan hitta modererad musik. dessutom är Spotify fyllt av andra appar där du får hjälp att hitta, själv föredrar jag The Guardian, Rolling Stone och Kritiker.se:s appar. De tre hjälper mig hitta den nya musiken jag missar när jag inte hinner läsa musiktidskrifter eller lyssna på radio. Men, som sagt, detta är bara början. Och kanske en intäktskälla även för de lokala mediehusen? De kan moderera lokala nyheter och lokal musik åt mig och säkert ta en mikrobetalning per månad om de sköter det riktigt bra.

Skärmavbild 2013-12-27 kl. 13.46.00

Innehåll. Innehåll. Och innehåll.
Redan i år har alla i näringslivet pratat om ”innehåll” när de har diskuterat marknadsföring. I takt med att vi får tekniska hjälpmedel att välja bort reklam och företagen samtidigt kan skapa sina egna kanaler måste företagen ha något att berätta. Det håller inte att ännu en gång förklara hur bra produkter man har. Det krävs mer för att köpare, affärspartners, medarbetare och presumtiva köpare ska tycka om dem och börja följa vad de gör. Extremaste exemplet var väl Volvos The Epic Split med Van Damme som fortfarande snurrar runt jordklotet. De människor som delar filmen gör det för att den är kul och säger något om den som delar filmen, det är få som delar den för att de älskar Volvos lastbilar. Men den bär samtidigt budskapet att Volvo är ett coolt företag – både som arbetsgivare och som tillverkare av lastbilar – vilket naturligtvis i förlängningen påverkar den mest hårdhudade inköpare av lastbilar eller de som står och monterar Volvos lastbilar runt om i världen – ett inte alltför kul jobb, jag vet för jag har själv provat på det. Men snacket går alltså om innehåll – och då kallar vi i branschen det gärna för ”content marketing” – och det lär behövas många som ska skapa allt innehåll som ska roa och underhålla när alltfler företag inser att de inte längre har något annat vettigt sätt att nå ut än via sina egna kanaler.

Skärmavbild 2013-12-27 kl. 14.06.47

Skriv ut en fysisk produkt
Jag erkänner direkt att jag har dålig koll på hur 3D-skrivare kommer att utvecklas, men mycket talar för att de är redo att ta sig in hemmen. Kjell.com säljer en för 5.999 kronor och med den ska jag kunna skriva ut små plastsaker, som t ex mobiltelefonsskal eller små leksaksfigurer. Men det lär inte stoppa där. Det svenska företaget Volumental blev omskrivet av IDG som årets hetaste entreprenörer för att de har skapat en 3D-scanner som du själv ska kunna skanna in saker och dela med dig av till de som sitter med en 3D-skrivare. På samma sätt som datorerna gjorde oss alla till formgivare och sociala medierna oss till publicister kommer 3D-skrivaren att göra oss alla till producenter. Men, som sagt, exakt vad det innebär är svårt att sia om, men att det är en av snackisarna under 2014 tror jag vi kan slå fast. Bland annat skrev Mikael Hansson om det tidigare i december, läsvärt som vanligt.

Visselblåsarna förändrar världen
Hur förhåller sig de som ska ansvara för ”rikets säkerhet” till att deras medarbetare läcker som såll? Troligen blir de ännu mer slutna. Samtidigt ser vi en trend av mer och mer övervakning när medborgarna blir allt mer transparenta. Båda dessa trender tror jag kommer att få folket att vakna till. Vi vill inte ha slutna övervakningssamhällen, även om vi inget har att dölja. Än så länge är reaktionerna på mer övervakning varit ganska ljumma, jag tror att det både beror på okunskap och att vi gärna tror att myndigheterna vill vårt bästa. Men texter som ”Rent mjöl i fel påse” av Wilhelm Agrells i Sydsvenskan den 19 december tror jag kommer att få fler att vakna till liv. Den fick då mig att fundera i varje fall.

Skärmavbild 2013-12-27 kl. 19.20.45

Hållbarhet som enda vägen framåt
En annan trend för 2014 tror jag också är hållbarhet, på flera plan. Det är alltfler som börjar ifrågasätta hur till exempel H&M kan tillverka sina kläder så billigt. Kvaliteten måste förstås vara sämre, men vi börjar alltmer också misstänka att det alltid är någon eller något som får betala för våra ”billiga” kläder – underbetalda arbetare i risiga fabriksmiljöer, svag lönsamhet för mellanhänder, långa transporter som sliter på miljön o s v. För oss i den rikare delen av världen som har ett val tror jag att valet alltmer kommer att falla på att vi väljer saker vi har koll på hur de har producerats och transporterats – de kostar mer men håller å andra sidan lite längre och ger oss framförallt inte lika dåligt samvete. Samtidigt ser vi tjänster som Skjutsgruppen och Min farm växer fram, där vi tillsammans faktiskt kan skapa något hållbart med hjälp av de digitala plattformarna. Den enkelheten i att ”göra rätt” tror jag också eldar på trenden att välja hållbart. I transparensens namn ska jag berätta att jag själv lanserar en leksaksprodukt med inriktning på just hållbarhet under 2014 (swooden.com), så jag talar i egen sak här, men icke desto mindre tror jag att det är en trend som tar fart under 2014. På riktigt.

Skärmavbild 2013-12-27 kl. 19.25.55

Har jag rätt eller fel? Vad tror du? Tyck gärna till i kommentarerna eller på twitter och om du också blickar framåt i en bloggpost länkar jag gärna här.

/ @jmjobring som är positivt överraskad av Beyoncés låt XO på albumet hon överraskningssläppte häromdagen.

 

4 kommentarer

  1. Ang. appar i Spotify så har jag svårt att se att de kommer att slå då de inte erbjuder utvecklarna någon möjlighet att ta betalt, utan enbart är en kostnad. Visst, man får lite goodwill och lite varumärkesbyggande men det väger inte upp utvecklingsinsatsen. Istället tror jag att vi kommer att få se externa discoverywebbtjänster som förlitar sig på Spotifys API och där man har full kontroll över funktionalitet och prissättning.

    • Tack för din kommentar! Hrm, mycket möjligt. Men varumärkesbyggande värdet är iofs ganska stort i mina ögon, men jag är också helfrälst Spotifyanvändare 😉

  2. Pingback: Hur blir 2015? Jag tror jag vet. | Social masskommunikation

  3. Pingback: Hög tid att upptäcka podcasten | Social masskommunikation

Lämna ett svar till Marcus Hansson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *