Hur blir 2015? Jag tror jag vet.

Först ska jag ju förstås sammanfatta min profetia för 2014, fick jag rätt eller inte?
– Modererade tjänster skulle bli viktigare – Ja. I varje fall har appen Omni som var ett av mina exempel tuffat på som tåget i september var de t ex femma i Sverige på KIA-index som mäter trafik.
– Innehåll skulle bli allt viktigare för marknadsförarna – Ja. Vi marknadsförare har i varje fall inte slutat prata om ”content marketing”, snarare tvärtom, och jag har själv hjälpt många företag igång på Facebook under 2014, som väl också är ett mått på detta.
– Vi kommer att skriva ut fysiska produkter med 3D-skrivare – Nja. Inte har det tagit fart direkt, men får väl anses bubbla vidare även i år.
– Visselblåsarna förändrar världen – Nej. Jag trodde att Snowden med flera skulle gå oss alla att reagera kraftigare mot myndigheternas övervakning, men där har hänt mycket litet. Rekommenderar fortfarande att alla läser ”Rent mjöl i fel påse” av Wilhelm Agrell.
– Hållbarhet blir allt viktigare – Nja. Nog har hållbarhetstrenden blåst på ganska bra. Det gick hyfsat för Min Farm och Skjutsgruppen, som jag skrev om. Men även här kanske jag hade hoppats och trott på lite starkare utveckling.

Men nu till det roliga, hur blir 2015 då? Hur kommer vindarna att blåsa nästa år? Jo, högst troligen så här:

Facebook tar pengar från Google
Alla är på Facebook, men allt färre privatpersoner postar saker brett publikt. De privata postningarna sker i mer slutna kanaler (som t ex Facebook Grupper som nu även är en egen app eller på Instagram – mer om det nedan – eller chatklienter som WhatsApp) men samtidigt ökar Facebooks styrka som nyhetsförmedlare. Detta gör också Facebook mer attraktivt för oss som arbetar professionellt med marknadsföring – publiken på Facebook är idag van vid att de ser så mycket mer än bara sina kompisars uppdateringar att företagens material smälter in bättre än tidigare. I minusänden finns Facebook själva som hela tiden skruvar ner den organiska räckvidden och tvingar företagen att betala för att nå ut, men det är egentligen positivt för då tvingas företagen skapa bättre innehåll som deras följare faktiskt vill se och ta del av. Facebook har även varit tydliga med att rena säljmeddelanden på Facebook kommer att strypas helt. På plussidan jobbar Facebook med att skapa en sökfunktion som fungerar och inför en köpknapp i inläggen samt förbättra videovisningarna, och Facebook har redan börjat ta andelar från YouTube, se grafiken nedan. Sammantaget tror jag att dessa plus och minus kommer att leda till att det under 2015 förflyttas marknadspengar från sökmotorsoptimering på Google till att skapa bättre innehåll och mer automatiserade flöden med Facebook som nav. Facebook kommer helt enkelt att bli en (ännu) tydligare kanal för affärsavslut.

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 10.49.19

Instagram blir allt viktigare
Många har tagit Instagram till sitt hjärta och gjort den till en mer privata kanal än Facebook. Vi följer inte lika gärna varumärken där som på Facebook. Samtidigt kan vi se att i USA har de stora varumärkena klart mer engagemang på Instagram än på Twitter. Sådana siffror skapar klåda i många marknadsföringsfingrar, så jag tror att vi kommer att se ett ökat fokus på Instagram som marknadsföringskanal under 2015. Men… om vi tycker att Facebook är svårt så är Instagram sju resor värre. Framförallt är det en riktig utmaning att hitta följarna. Visst kan du locka in dem med en tävling, men du ska även ha en bra plan för att hålla dem glada och nöjda över tid. Och du kan fortfarande inte länka från ett inlägg till en produkt, så köpet kommer alltid att hamna några klick bort vilket är ytterligare en utmaning. Men allt detta sammantaget gör att Instagram kommer att bli en viktig ingrediens i att bygga varumärken under 2015.

Twitter blir tydligare marknadsplats
Idag kan alla med ett kontokort enkelt köpa annonser på Twitter. Vi ser redan hur det här påverkar annonseringen på plattformen och jag tror att rätt många marknadsförare kommer att testa den här kanalen under 2015. Inte minst är Twitters förmåga att styra annonsering klart intressant att testa och utvärdera, se t ex kriterierna nedan, nog lockar dessa? Nyfikenheten på mediet och den precisa målgruppsinriktningen gör att Twitter kommer att bli en tydligare del av marknadsmixen.

Skärmavbild 2014-12-30 kl. 18.35.24

Podcasten blir kommersiellt intressant (det sa jag iofs redan inför 2013…)
Aktörer som Acast gör podcasten tydligare för marknadsförarna, men jag tror även att formen för podcastreklam blir svängigare än bara en träig påannons i början att ”denna pod sponsras av…” Ett lysande exempel är podden ”Start up” som är en amerikans pod om en kille som startar ett bolag som ska göra poddar – ja, meta så att det räcker till. Men det i mina ögon mest banbrytande man gör i den podden är att producera reklambudskapen i samma anda som det journalistiska. De har fortfarande väldigt tydliga avgränsningar mellan journalistik och reklam, men det de gör är att anstränga sig för att göra reklamen minst lika intressant som journalistiken. T ex i ett poddavsnitt som handlar om hur man namnger ett bolag använder man ”reklampausen” till att låta de bolag som sponsrar podden själva berätta om hur de kom på namnen på sina bolag – de sponsrade bolagen blir helt enkelt en del av innehållet trots att det fortfarande är tydligt att de har betalt för att få vara med. Mognaden bland poddmakarna är nu så hög att de kan förklara och visa upp nyttan för reklamköparna och marknadsförarna och få med sig mer reklampengar in i poddvärlden.

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 10.51.51

Bloggen blir hemmabas
I USA är trenden tydlig att alltfler företag som gör affärer med företag (B2B) startar en blogg. Både för att hamna högt i sökalgoritmen hos Google genom att ständigt skriva aktuella artiklar om sitt ämnesområde, men också för att bloggen är en utmärkt hemmabas för det innehåll du skapar för de sociala medierna eller för dina ”redaktionella annonser”, som SEB gör i exemplet nedan från appen Omni, som leder in till SEB:s bloggar. Bloggen kommer att bli hemmabas för att alltfler företag under 2015, en samlingsplats för företagets kunskap och engagemang.

omni_SEB

Algoritmens år
Jag får fortfarande förklara för väldigt många att Facebook har en algoritm (förenklat illustrerad som Edge Rank) som styr vilka saker som ska dyka upp i det personliga flödet på Facebook. Du kan helt enkelt inte se allt som postas av dina vänner eller de sidor du följer på Facebook, du ser endast ett mycket litet urval, och någon ska göra det urvalet, det gör Facebooks algoritmer. Det här är något som alla mediehus idag är nervöst medvetna om – de är nämligen väldigt beroende av vad Greg Marra hittar på, han är, enligt denna utmärkta DN-genomgång av Martin Gelin, den 26-åriga produktchefen för Facebooks news feed och den som ytterst styr vad du får se när du startar upp ditt Facebookflöde. Under 2015 tror jag att allt fler blir medvetna om att det är de sociala mediernas algoritmer som i mångt och mycket styr hur ”verkligheten” presenteras.

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 10.54.42

Ja, ungefär så. Och en hel massa till som inte får plats här förstås. Men hur mycket jag än har missat tror jag att vi får uppleva ett år till av stora förändringar i medielandskapet och därmed också hur vi som arbetar med marknadsförings ska bära oss åt för att nå ut med våra budskap. Hur vi ska investera våra marknadspengar för att öka vår försäljning har idag ett lika självklart som utmanande svar – varje situation och produkt har sina egna unika förutsättningar utan på förhand givna svar.

Mest kunskap vinner…
Igår jobbade vi fram och lanserade en marknadsföringskampanj och hoppades sedan att det skulle gå bra, idag lanserar vi en marknadsföringskampanj och börjar därefter jobba med den på allvar för att styra den framåt och få utväxling och uppmärksamhet i alla relevanta kanaler. Och någonstans där kommer vi nog alla till insikt om att de med mest kunskap om alla dessa nya möjligheter, medier, kanaler och beteenden kommer att kunna ta bäst beslut i varje given situation. Oavsett vad vi personligen tycker om sociala medier eller utvecklingen på medieområdet lever vi i den här verkligheten, så… kavla upp ärmarna och börja försök förstå alla de här nya möjligheterna, för nu är det 2015 och nu kör vi.

/@jmjobring som också listar årets 15 bästa låtar.

 

6 kommentarer

  1. Bra artikel! Vi får bara hoppas att Facebook inte får en juridisk härdsmälta, men den dröjer nog ända till 2016.

  2. Pingback: Blogga på LinkedIn – skyltfönster mot arbetsgivare och kunder | Social masskommunikation

  3. Väl skriven Jakob. Du har bra koll på den sociala medier-världen. Vad säger du om Ello och Neil Youngs pono player?

    • Ello not so much 😉 Det dog lika fort som det uppstod. Neil Young hoppas man ju alltid på, men de som har testat maskinen verkar inte helt övertygade. Och att vrida klockan snett bakåt genom att tro att några större mängder konsumenter ger upp den enkelhet vi har fått med det strömmande är ju inte troligt. Men som alternativ till vinylköparna kanske den kan funka. Vad tror du själv?

  4. Pingback: Företagsbloggen är svaret på följdfrågan – 5 enkla steg får igång dig | Social masskommunikation

  5. Pingback: Hög tid att upptäcka podcasten | Social masskommunikation

Lämna ett svar till P-O Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *