Järnvägen till Sundsvall i trafik men staten måste fullfölja sina åtaganden

 Äntligen kan hela Botniabanan åkas. Så är det möjligt med trafik på hela Botniabanan som går ner till Nyland. Det är möjligt tack vare att Ådalsbanan är klar för trafik ner till Sundsvall. 

Tyvärr 2 år försenat beroende på bland annat statens budgetsystem med årliga anslag. Projekt som är stora måste få anslag för hela projektet och det håller ner kostnaderna betydligt. Det visades med byggandet av Botniabanan som höll sina kostnadsramar med de index som fanns med.

Andra orsaker är att man varit rädda för att köra igång med det nya ERMTS systemet vilket har förvånat mig då systemet finns i Europa och världen. Problemet är att alla länder inte kan enas om en standard vilket är problem då tågen ska gå mellan flera länder.

Nu är det upp till järnvägsföretagen att sätta in datorerna i loken så att även godstrafiken kan börja fungera söderut. Viktigt är att bygga bort de flaskhalsar sim finns på nätet söderut så vi kan få full fart på järnvägstransporterna vilket är miljöriktigt rätt. Sedan gäller det att starta byggandet av Norrbotniabanan.

Förseningarna på Ådalsbanan strider mot grunderna i det huvudavtal som tecknades mellan staten och kommuner/landsting. Staten måste följa ingångna avtal och betala till regionen de fördyringar som uppkommit och även göra rätt för sig och betala de pengar som staten har fattat beslut om i sina planer men som de inte heller fullföljt.   

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *