Visst har medierna förändrats

Tiger Woods, rubrikernas man under 2010. FOTO: SCANPIX

Onsdag 29 december kl 11.05
Jo. Det är nog precis som Rolf van den Brink skriver.
Medierna har förändrats. Oavsett om vi vill det eller inte.
Rolf van den Brink grundade branschtidningen Dagens Media. Nu driver han medieföretaget Dagens Opinion och skriver även om reklam i Dagens Industri.
I dag skriver han en mycket intressant debattartikel i Aftonbladet. I den beskriver han 2010 som året då medierna dumpade etiken.
Han skriver att medierna numera publicerar namn i sammanhang som bara för en kort tid sedan ansågs vara otänkbara. Han skriver också om att det förr skvallrades om otrohet på redaktionerna, men att det inte skrevs om det. I år har vi läst om Tiger Woods sexaffärer, kungens kaffeflickor, dramat när Jonas och Madeleine separererade med mera.
Han tar också upp flera andra exempel på det han uttrycker som ”mediernas moraliska förfall eller frigjordhet”, beroende på hur man vill se saken.
Jag håller inte med Rolf van den Brink i alla stycken, men han har onekligen en viktig poäng i sitt resonemang.
Jag tycker nog att de flesta medier ännu håller sig till de pressetiska reglerna, men utan tvekan har journalistiken förändrats i takt med att tiden och tekniken också gjort det.
Vi lever i en helt annan medievärld i dag. I dag är varje medieanvändare sin egen utgivare.
Det ger ett öppnare samhälle och det skapar utan tvekan en positiv konkurrens, men också helt andra utmaningar för oss som jobbar inom traditionell media.
Förr var tidningar, radio och tv de enda som gick ut med information när någonting inträffade.
I dag smäller det bara till.
Det går bara några sekunder sedan är namnen ute, på till exempel misstänkta gärningsmän, på olika sajter. Vi inom traditionell media jobbar på ett annat sätt och är av pressetiska skäl i regel inte alls lika snabba med att publicera namn. Det innebär att vi riskerar att tappa läsare, som väljer att läsa om nyheterna hos leverantörer som inte jobbar efter samma etiska riktlinjer.
Detta leder till en stress hos de traditionella redaktionerna. Det i sin tur kan leda till snabbare och mer ogenomtänkta publiceringar.
Den nya tekniken och de nya möjligheterna ska vi omfamna, men vi måste vara vaksamma och lyssna på personer som Rolf van den Brink.
Risken är stor att vi dras med i den allmänna publiceringshetsen och långsamt – utan att vi själva märker det – börjar rucka på de etiska regler som är så viktiga inom seriös journalistik.
Istället för att bli mer lik övriga nätsajter måste vi inom traditionell media vara ett tydligt alternativ. Även om även vi kan defintivt måste lära oss mycket av de nya medierna måste vi samtidigt behålla vår etik och trovärdighet.
Ute i cyberrymden finns det många oansvariga utgivare.
Vi måste fortsätta vara ett tydligt alternativ som ansvariga utgivare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *