Ett föredöme på twitter

Carl Bildt gav ett dryckestips via twitter till Expressens journalist Niklas Svensson (lilla bilden). Foto: SCANPIX

Måndag 19 december klockan 12.05
Det finns ännu politiker och journalister som är skeptiska till sociala medier.
Det gäller inte Carl Bildt. Han twittrade ett dryckestips till Expressens reporter Niklas Svensson.
När det gäller användandet av sociala medier är Carl Bildt ett föredöme. Jag har tidigare bloggat om hans twittrande.
När det gäller journalister och användandet av sociala medier är för övrigt också Niklas Svensson ett föredöme. I hans journalistiska arbete är twitter en av de publiceringskanaler han använder för att nå en större publik.
Ni kanske inte känner till historien om Bildt och Svensson. Resumé har skrivit om den.
Niklas Svensson twittrade om sina middagsplaner en fredag: ”Gratinerad hummer och hjortstek. Frågan är om vi ska dricka en flaska Masi från Venedig till steken. Eller en Shiraz från södra Australien.”
Han fick lite oväntat svar från Carl Bildt – via twitter. Bildt föreslog först att Svensson skulle ta en pilsner, men ändrade sig och tyckte att ”ett glas vitt av något slag vore nog inte opassande”.
För några år sedan hade förmodligen en liknande dialog mellan en journalist och en ledande politiker varit otänkbar.
Förmodligen finns det säkert ännu personer som tycker att liknande dialoger är opassande, eftersom den skulle kunna antyda någon form av vänskap.
Jag håller inte med.
Det finns ingenting att vara rädd för när det gäller dialog.
Sociala medier har öppnat vägen för helt nya kontaktytor och öppenhet. Den tjänar alla på, oavsett om man är politiker, journalist eller har något helt annat yrke. Sociala medier har helt enkelt blivit ett ovärderligt arbetsverktyg för många olika yrkesgrupper.
Nämnde Niklas Svensson är en flitig twittrare. Via twittrandet bygger han sitt eget varumärke. När han gör det stärker det även hans arbetsgivare Expressens varumärke. Det är min enkla slutsats.
Samma sak är det med Carl Bildt. Han har alltid gått sina egna vägar och alltid tidigare känts otillgänglig. Hans öppna twittrande gör att vi som medborgare får en helt annan insyn i hans verksamhet. Det är oftast Bildt som är först ut via twitter när det gäller kommentarer om vad som sker.
Detta har även moderatledaren i Umeå, Anders Ågren, insett. Han använder sociala medier framgångsrikt, precis som sin hustru Åsa Ågren-Wikström, moderaten som numera är kommunchef i Vännäs. Via sociala medier har Vännäs kommun lyckats nå ut med sitt budskap på ett helt nytt sätt.
När det gäller socialdemokraterna är Leif Pagrotsky väldigt intressant att följa på riksplanet. Lokalt är till exempel riksdagskvinnan Helen Pettersson föredömligt flitig i debatten i sociala medier.
Varför fler inte följer beror förmodligen på osäkerhet. Var går gränserna? Hur mycket törs jag lägga ut? Vad kan jag skriva?
Det finns nog inga exakta svar på det.
Det enda jag med säkerhet vet är att öppenhet och dialog gynnar alla medborgare i en demokrati och då är det bättre att göra ett och annat misstag än att tiga som muren.
För inte allt för länge sedan rådde en diskussion på många redaktioner kring hur mycket tid journalister ägnade åt sociala medier. Det ansågs inte riktigt rumsrent att sitta med Facebook öppet.
I dag bör varje journalist ständigt ha sitt Facebook- och twitterkonto öppet under sin arbetstid. Den som inte har det begränsar sin spelplan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *