Fischer skapade klassiker

Ett stycke svensk filmhistoria har gått bort. Hans namn var Gunnar Fischer och han hade en tung meritlista.
Men det blir ju så om man jobbade med Ingmar Bergman på 1950-talet. Det var då Gunnar Fischer var fotograf på ”Sommaren med Monika”, ”Sommarnattens leende”, ”Smultronstället” och ”Det sjunde inseglet”. För att nu nämna fyra riktiga klassiker.
Gunnar Fischer var fotograf på den tiden när filmbolagen sprutade ur sig filmer och de anställda fick jobba ganska kontinuerligt. SF:s ingenjör Jacobsson anställde honom med de osannolika orden: ”Ni tycks inte ha mycket hum om filmjobbet precis, men å andra sidan verkar ni vara jämförelsevis hederlig, och det kan ju vara roligt att få in en sådan i branschen också”.
Detta sagt efter att Gunnar erkänt att han aldrig fotat.

Som anställd på SF fick han börja jobba med fotografen Julius Jaenzon som var berömd efter att ha fotat Victor Sjöströms klassiker ”Körkarlen” (1921) och huvudfotograf blev han i Börje Larssons ”Det är min musik” (1942). Samarbetet med Bergman startade med ”Hamnstad” (1948) och fortsatte sedan fram till 1960. Gunnar Fischer arbetade därefter bland annat med Vilgot Sjöman och Jacques Tati och som anställd på Sveriges Television arbetade han bland annat  med tv-serien ”Raskens”.

Gunnar Fischer blev 100 år.

Gunnar Fischer fick en Guldbagge 2003. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *