Melodifestivalen en gigant i de svenska hemmen

Många säger sig tycka illa om Melodifestivalen.
Många anser att programmet överlevt sig själv.
Men ingen har sagt det till tittarna.

Att andra deltävlingen sågs av 3 670 000 tittare är ett bevis på att Melodifestivalen är en gigant i de svenska hemmen. Det är en siffra som inget tv-program ska kunna nå i dessa tider.
För inte nog med att Melodifestivalens koncept känns slitet och att en del förståsigpåare noterat att musiktävlingarna är uttjatade – tv:s roll ska också vara omodernt i dessa webbifierade tider. Ändå bänkar sig tre och en halv miljon människor för att se detta. (Första deltävlingen lockade 3 564 000 tittare.)

Vad beror det på?
Jag skulle påstå att det beror på att folk gillar programmet. Det är kul, festligt och så kan man få svära över musikens uselhet.
De mer kulturella människorna brukar hävda att det beror på att människor luras av media och alla uppståndelse men så enkelt är det inte. Melodifestivalen har helt enkelt en säker roll hos svenskarna.
SVT har lyckats utveckla programmet på ett imponerande sätt för en sak är säker: Hade TV3 hade haft programmet hade det varit ett barnprogram för länge sedan och hade TV4 haft det skulle det ha stannat i utvecklingen och nu varit översållat av reklampauser.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *