Vad har Umeå med ishotellet att göra?

SLOGAN? Den senaste tiden har Umeå Kommuns adaptiva kommunikationsplattform UMEÅ. VILL MER. varit upp till diskussion i Folkbladet. Umeås plattform fungerar visserligen i traditionell marknadsföring. Men den visar sin potential och styrka när den anpassas beroende på sammanhang. Då blir den kommunikation av kött och blod och får ett innehåll. Exempelvis UMEÅ. MER SKATETJEJER.

Även Skellefteå genomför ett varumärkesprojekt som har börjat med uppriktig dialog med medborgare och intressenter. Det blir spännade att se vad det landar i.

För länsnivån jobbar vi med en förstudie inom varumärkesområdet. Om aktörer inom akademin, politiken, civila samhället och näringslivet tycker att det känns meningsfullt så är tanken att vi går vidare och genomför ett varumärkesprojekt.

Man kan välja olika vägar här. Ett sätt är att välja en paraplystrategi där hela länet samlas under ett och samma uttryck. Ett annat sätt är att välja en scenstrategi där olika aktörer och kommuner kan estradera tillsammans utifrån vissa identifierade grundvärden.

Vilken väg vi än väljer gäller det att regionen har en samsyn mellan olika aktörer.

Därför har vi börjat med att skapa mötesplatser om varumärket Västerbotten. Den första dagen arrangerade vi i Rådhusets festvåning 15 november 2011 i samarbete mellan Region Västerbotten och Handelskammaren i Västerbotten och i partnerskap med Skellefteå Kommun, Lycksele kommun, Umeå Kommun,  Västerbottens läns landsting, Umeå Universitet, Länsstyrelsen i Västerbotten samt Informationsföreningen i Sverige.

Vid samma tillfälle bjöd vi in ett antal bloggare samt offentliga kommunikatörer till nätverksträff. En ny dag om Varumärket Västerbotten är planerad att genomföras under hösten 2012.

Häromdagen såg jag en insändare i Folkbladet som ifrågasätter varför 2014 ska marknadsföra sig med ishotellet. Men det är så logiken fungerar nu. För att möta en gäst från annat land gäller det att bygga attraktiva destinationer. Då går det inte att strö marknadsföringspengar med millimeterrättvisa eller hålla sig till att marknadsföra sitt närområde.

Vi behöver lära oss att bortse från länsgränserna i Norra Sverige. Snarare behöver vi göra satsningar på någon Silver Bullit som kan bryta igenom och synas i bruset. En sådan är Ishotellet och två blivande sådana är Tempelbygget i Åsele respektive Stoorn, Världens största Älg.

THOMAS HARTMAN

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *