Hur förändrar man ett samhälle?

Ett samhälle förändras undermedvetet genom tid. Samhällen genomgår dock också medvetna förändringar genom exempelvis revolutioner i olika slag. Revolutioner ter sig olika beroende på det nuvarande samhällets situation. I Frankrike krävdes en väpnad revolt i form av franska revolutionen. I Sverige höjdes de fackliga- och socialdemokratiska rösterna mot den borgerliga hegemonin på ett annat sätt än i Frankrike. Nutidens revolutioner har även dessa skiljt sig från varandra. Egypten blev världens centrum i form av ockupationen av Tahrir torget där folket krävde förändring. I Syrien är en väpnad konflikt likt franska revolutionen reaktionen.

Även om revolutioner sker, så skiljer sig folkets vilja från maktens mäns vilja. Jag väljer att skriva maktens män för kvinnan har genom historien varit förtryckt av mannen, även om jag vill inflika att franska revolutionen inte skulle varit en lyckad revolution om det inte vore för de franska kvinnorna. Efter franska revolutionen tog dock män makten från män. I Egypten vann fundamentalistiska Muslimska Brödraskapet makten, även om de inte var delaktiga i själva revolutionen. Maktens män tog makten och folkets revolution bestals. Vissa vill kalla presidentvalet i Egypten för demokratisk, även fast det finns bevis på att hot och trakasserier förekommit över hela landet.

I Syrien har ett väpnat uppror skakat hela landet. I Egypten tog fundamentalister makten. I Syrien är det fundamentalister som gör väpnat uppror. Om det existerade ett folkligt uppror mot den syriska regimen likt den i Egypten hade Umauyyin torget i Damaskus likt Tahrir ockuperats. Nu är det istället väpnade fundamentalistiska rebeller, stödda av bland annat Saudiarabien och USA, som försöker ta makten. Försök svara på denna fråga: Hur skulle en regim med dessa rebeller accepteras av en framtida syrisk militärmakt? Alternativet med dessa rebeller vid makten skulle vara att Syrien inte skulle ha någon militär. Det skulle ändock vara ett återstående problem med att framförallt minoritetsgrupperna aldrig skulle acceptera en fundamentalistisk regim. De jag talar med säger; Hellre en totalitär sekulär regim än en totalitär fundamentalistisk regim. Revolutioner ter sig alltså på olika sätt beroende på samhällets konstruktion. Jag vill ta en stund och tala om den tysta revolutionen, som jag alltid föredrar före väpnade konflikter och massiva folkliga samlingar på olika torg, där det är oklart vilka som slutligen får makten.

I Latakia finns ett speciellt bibliotek grundat av en engelsman som har varit bosatt i Syrien i fem år. Detta bibliotek har endast litteratur på engelska och all litteratur importeras från Storbritannien. Här kan lokalbefolkningen köpa Harry Potter böckerna, Twilight böckerna eller exempelvis den bok jag köpte till min kusin, The tragedy life of Peter Cook. Det finns böcker om den franska revolutionen, om revolutionen i Storbritannien etc. Detta bibliotek är inte bara ett bibliotek, utan en samlingsplats för åsiktstänkande.

Hur förändrar man ett samhälle genom litteraturen? Genom litteratur man aldrig annars skulle komma kontakt med tidigare får sinnena att öppnas, oavsett om det är om Harry Potters äventyr eller Peter Cooks liv. Genom litteratur så öppnas inte bara sinnena, utan man lär sig om andra samhällen, om författarens syn på det samhälle denne levt eller lever i och hur saker och ting kan förändras. Genom litteratur förändras ett samhälle.
Ett medvetet folk kan ställa krav. Ett medvetet folk skapar folkrörelser. Folkrörelser är grunden till lyckade folkliga revolutioner. Denne engelsmans tanke när han flyttade till Syrien var varken att skapa en folkrörelse eller en revolution. Dock är det reaktionen av hans fantastiska initiativ. Folket börjar tänka på hur deras samhälle kan förändras till det bättre.

Jag har i flera inlägg kritiserat västvärldens sätt att bemöta krisen i Syrien. I västvärlden har man kommit långt på många platser när det kommer demokrati, mänskliga rättigheter och framförallt kvinnans rätt i samhället, även om man ändock har långt kvar. Dessa sensmoraler bör implementeras på länder, som ännu inte kommit så långt, genom exempelvis litteraturens väg. Du kan aldrig tvinga ett ännu omedvetet folk tänka demokratiskt och lämna de kulturella synsätten över en natt. Den franska revolutionen började inte och tog inte slut över en natt. Den socialdemokratiska- och fackliga rörelsens kamp i Sverige tog tid. Det krävs alltså att man ger det syriska folket tid att skapa sin egen form av demokrati och sluta att göda de fundamentalistiska krafterna i landet. Det krävs att man stöder den demokratiska utvecklingen genom exempelvis litteratur, precis som denne engelsman undermedvetet gör.

Det syriska folket förtjänar demokrati. Det syriska folket förtjänar därav stöttning för att nå den demokratiska medvetenheten. Dit har man ännu inte nått och dit kommer man inte att nå med fundamentalister som gör anspråk på makten. Att kräva president Bashar Al-Assads avgång löser ingenting, utan detta skulle enbart skapa ett våldsamt sekteristiskt våld. När Bashar Al-Assads tid är slut är när det syriska folket bestämmer det. Inte när västvärlden bestämmer det. Västvärldens höjda röster om presidentens avgång och sanktioner som endast drabbat folket har enbart givit honom mer stöd och större anledning att inte avgå.

En sak det syriska folket har en stark medvetenhet för är att de extremt stigande priserna inte är regimens fel, utan västvärldens sanktioners fel. Säg mig; Vems sida skulle du stå på när gastuberna till köken är så dyra att vissa gör upp en eld för att laga mat? Vems sida skulle du stå på när rebellernas attacker på kraftnäten gjort att det är minst tre timmars elavbrott varje dag? Vems sida skulle du stå på när den lön du får varje månad, som tidigare räckte och blev över, knappt räcker till mat?

Det som får avsluta den kanske sista texten från Syrien är från en taxichaufför som sade till mig: Vi vill ha demokratiska lösningar, men landets bästa går först.

Fortfarande oklart kring hemresan. Landets bästa går först.

7 kommentarer

  1. gubben du kom inte med ditt flyg för den åkte aldrig detta är inte demokrati utan fitteri som min pappa sa svärge är USA*s hundar det dom säger gör dom detta är ett tecken från gud kämpa alla syrier och länge leve bashar

    • SD-sympatisörer och andra högerspöken är ingenting man behöver ta på allvar. Det är bara att skratta åt dem, enligt min mening. Om jag inte hade varit invandrare, så hade de ändå gnällt på att jag är socialdemokrat. Främlingsfientligheten i Sverige går inte att ta miste på.

  2. jag har läst assad propaganda förr och nu har jag fått läsa det på svenska
    folk har försökt demonstrera men varje gång så blir dom attackerade av soldater och på fredagar står de utanför mosken och vaktar så att ingen ska våga demonstrera och gör folk det ändå så blir dom attackerade med vapen
    och i många städer är det massiva demonstrationer vilket det finns bildbevis på
    och videoklipp finns på youtube skriv bara syria protest

    • Detta är en intressant aspekt du tar upp. Du har rätt att sunnimuslimer går ut efter fredagsbönen och demonstrerar. Det som du dock missar är att de skrikit att alawiter och kristna ska dödas. En av de religiösa ledarna, Adnan Al-Arour (Hittas på youtube) är pådrivaren av dessa skällsord. Intressant med demonstrationerna i början av upproret mot regimen var att både kristna och alawiter var ute och demonstrerade för att de ville ha reformer. Det ska sägas dock att få krävde presidentens avgång. När det sedan kommer till Youtube-klipp så måste man vara väldigt försiktig att tro allt man ser. Det gäller att vara källkritisk. Även detta tar jag upp i de inlägg jag skrivit. Läs gärna.

  3. För alla som tror att detta som sker i Syrien är en riktig revolution… Blåsta av media…. länge leve dr Bashar Alassad

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>