Kartellen återvänder till Umeå!

kartellen-fallen-angel-video-SL

Varenda jävla soppåse i hemmet är lila/ Mamma kommer aldrig hem med några från Ica

Ovanstående textrader – som återfinns i Kartellens låt ”Ett bättre liv” – är bland de mest drabbande och träffsäkra en svensk hiphopgrupp fått ur sig. Trots, eller kanske tack vare, att de slår an en sådan enkel och välbekant ton. Det är okonstlad diskbänksrealism, i både bildlig och bokstavlig mening. Och i en tid då ord som ”utanförskap” och ”segregation” valsas runt medialt, sällan med en underliggande analys eller känslofylld klangbotten, behövs den sortens svidande rakt-på-sak-skildringar.

Det här känns också viktigt att påpeka: att en grupp som så ofta reducerats till kontroversiella, bullriga brottslingar (Kartellen har endast en icke-fängslad medlem; frontfiguren Sebbe Staxx), inte bör avfärdas som provokatörer, utan snarare ses som betydande samtida samhällsskildrare. Deras lyrik kretsar kring situationer som är (eller kunnat vara) autentiska. Och det är detta, parat med den frätande samhällskritiken och producenten Stress häftiga beats, som gör att Kartellen lockar till sig så hängivna lyssnare – och åhörare.

På fredag återkommer de till Umeå och Scharinska, och gör en spelning på klubben LAN Gurls kvällsarrangemang. Det lär bli både kompromisslöst och minnesvärt.

Spotify-användare kan lyssna på Kartellens senaste skiva, ”Ånger & Kamp Del 2″, här.

Chicagojazzen: Smittfebern

a2008258549_10

Musiker som längtar efter ren konstnärlig autonomi tvingas oftast förlika sig med att denna dröm är ouppnåelig, en fiktion. Däremot finns det vissa som, utan att trassla in sig själva i kvävande pretentiösa konstigheter, envetet håller fast vid strävandet, så gott det nu går. Kanske för att de är tjuriga visionärer. Eller bara för att de måste.

Chicagojazzen, synonymt med länsbon Erik Karlsson, är en tonsättande hjärnstormare av dylikt inspirerande sort. De skivor och kassetter han spelat in och gett ut (ofta på oberoende etiketten Periferin) bygger på sinsemellan olikartade och flödande infallsrika stycken. Inspelningarna är med andra ord svåra att trycka in i en genremall, men desto enklare att tilltalas av som varande flerskiktade och finurliga idéutlopp.

Och ändå är det inte musik som bär sina referenser likt en koketterande badge på ett kavajslag. Ej heller är den begränsad till upphovsmannens vilja att söka tillflykt eller undanflykt. Jag tycker det här är viktigt att påpeka. Chicagojazzen handlar nämligen om något helt annat än att vara exkluderande. I fokus står i stället levandegörandet av en skapandeprocess, som börjar i en ände och slutar i en helt annan, troligtvis spretigare arrangerad, sådan.

Den nya kassetten ”Smittfebern” (som ges ut på Zeon Light) åskådliggör en sådan förändringsväg. I en intervju på bloggen Throw Me Away förklarar Karlsson att ursprungsplanen var ett ambient respektive ett dubbigt album, men snart – och under starka intryck av närlyssning på Fela Kuti, Sun Ra och Ornette Coleman – utvecklade sig alltihop till en lösare, spejsad och samtidigt intrikat rytmisk sångsamling. Det hörs på det färdiga resultatet: här finns fragment från friformsjazz, inslag påminnande om becksvart och domedagsdyster elektronisk minimalism samt – inte att förglömma – rakbladsvasst saxofonspel av Lage Johansson och trumtakter som på flera ställen trippar iväg mot Tony Allens domäner.

Fast det väsentliga pågår lika mycket i det fördolda, under de mångfaldiga påläggen  och instrumentala detaljerna. Lyssna på den monumentala ”Tungan mot stolpen” – en komposition som på samma gång tangerar och onödiggör talet om ”postrock” – och låt dig sugas in av det mullrande vemodet. Eller fångas av den ettriga melodislingan och höga energinivån i ”Renberg”. Fortsätt sedan med resterande, likaledes fyndigt betitlade, spår och inse att hela kassetten erbjuder en sonisk plats med stor lockelsekraft,

Och får ni mersmak – vilket jag både tror och hoppas – kan ni med fördel gå vidare och lägga vantarna på en annan av Karlssons aktuella släpp: ”Kvartsit”, den akustiska och urskogssusande nedsänkningen administrerad av Dödmanstjärn, projektet han driver tillsammans med Josef ”Devi Döljer” Dahlberg.

Lyssna på fyra låtar från ”Smittfebern” här.
Och Dödmanstjärn streamas här.

Månadens sju tips (september 2013)

Som en del kanske har märkt så händer det inte mycket i denna blogg och anledningen är att tidningsbranschen verkar stå inför en hel del svåra val vad gäller framtiden. Jag skall dock inte sitta och spekulera här om vad gäller framtiden för denna blogg, men tills jag får ett besked så kommer jag att fortsätta att skriva här. Här följer månadens tips:

7antips-oktober2013

(Klicka på ikonen nedan för att öppna Spotify-listan)

7an-tips-sep2013

 Månadens video (September 2013)

Melodikryssfabriken

Idag lanserade reklambyrån Forsman & Bodenfors tillsammans med Sveriges Radio siten Melodikryssfabriken i en kampanj för att locka fler lyssnare till det klassiska P4 programmet ”Melodikrysset”.

MelodikryssMusiknörd som man är har jag självklart redan hunnit med att göra ett par egna, samt lösa ett par kryss som andra gjort. Mitt senaste kryss kan ni hitta här. Däremot så kräver krysset att man har tillgång till Spotifys tjänster, vilket är ett minus då inte alla har tjänsten.

Stone Roses – Made of Stone

16 år efter splittringen beslutade sig brittpop-bandet Stone Roses för att återförenas under förra året. Regissören Shane Meadows som bland annat ligger bakom ”This is England” följde bandet under återföreningen och det resulterade i filmen ”Stone Roses – Made of Stone” som nu är gått upp på biografer i Sverige. Se trailern här!