En flopp eller inte?

Tisdag 14 september kl 08.20
Är sociala medier en flopp i valrörelsen?
Nej, jag tror att det är precis som Kristofer Björkman på Newsdesk säger.
I en artikel slår Dagens Nyheter fast att sociala medier är en flopp i valrörelsen. Det skrivs att intresset när det gäller sociala medier som Facebook och Twitter varit svalt både från väljare och politiker.
– De som använder sociala medier vet i huvudsak redan vad de ska rösta på. Därmed är sociala medier ett ganska ineffektivt redskap, säger Jesper Strömbäck, professor i kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet, i artikeln.
Jag har hela tiden hävdat att sociala medier skulle bli väldigt viktiga i årets valrörelse.
Därför blev jag förvånad över DN:s artikel – men jag blev glad när jag läste en debattartikel av Kristofer Björkman på Newdesk.
Jag tror nämligen att han är helt rätt ute.
Björkman skriver att artikeln i DN gjorde honom trött, bedrövad och i viss mån upprörd.
– Det är inte de sociala medierna som floppat; utan det faktum att varken reportern på DN, de många politikerna eller de citerade sakkunniga personerna i artikeln, verkar har förstått essensen av den sociala webben, än mindre hur de ska hantera den.
Många politiker, inte minst här i Umeå, har förstått genomslagskraften med bloggar och sociala medier.
Jag är övertygad om att de vinner på det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *