Har pressen tagit ställning?

002_1.JPGOnsdag 15 september kl 08.20
Har landets media tagit ställning för alliansen?
Det tycker ett anonymt nätverk av journalister.
I en debattartikel i Aftonbladet skriver gruppen ”Den Allierade Journalisten” att hundratals opinionsbildare på landets redaktioner varje dag stryker alliansen medhårs.
”Oavsett vad man anser om det faktum att 90 procent av ledarsidorna är borgerliga, är det helt i sin ordning då ledarsidans uppgift är just att vara ställningstagande. Men den här valrörelsen skiljer sig från de andra: det öppna tyckandet har tagit över även på nyhetsplats”, skriver gruppen.
På sin sajt denallieradejournalisten.blogspot.com delar gruppen ut en ”megafon” till de medier som den anser vara de mest uppenbara kampanjmakarna.
Som grund för sitt påstående stödjer gruppen sig på medieforskaren Ester Pollacks granskning i P1 Morgon. Hon har tittat på förstasidor på Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen.
Hon kom fram till att Mona Sahlin framställs negativt vid 18 tillfällen på förstasidorna. Siffran för Fredrik Reinfeldt är endast 5. Reinfeldt framställdes däremot positivt vid 12 tillfällen, Sahlin bara 3.
Enligt debattartikeln visade Ekots granskning av ett års artiklar och inslag att de med negativ publicitet är 33 procent för Sahlin och 16 procent för Reinfeldt.
Statistiken innebär naturligtvis inte per automatik att media tagit ställning. Det troliga är att detta inte är följden av ett ställningstagande, utan att artiklarna och inslagen helt enkelt följt opinionsundersökningarna som varit till Reinfeldts fördel.
Dessutom är de allra flesta journalister oerhört medvetna om  spelreglerna. På nyhetsplats ska naturligtvis varje seriös redaktion vara politisk neutral. Allt annat riskerar att sänka vår trovärdighet som nyhetsförmedlare.
Vad tycker du?
Har medierna tagit ställning på nyhetsplats i årets valrörelse?
Kommentera här nedan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *