Ett upprop i tidens anda

Underskatta aldrig vikten av ett välformulerat upprop med brett stöd. Det är den enkla lärdom som kan dras av Umeå kommuns förnuftiga beslut att göra en kulturpolitisk pudel och alltså inte, som tidigare föreslagits, digitalisera replokalerna på Hamnmagasinet. Tvärvändningen är förstås en triumf för den lokala musikscenen. Men det är också ett fint bevis på hur sociala medier kan vara ett förnämligt verktyg för påverkan: utan det stora uppropet på Facebook är det långt ifrån säkert att beslutet gått i denna riktning.  Det handlar inte enbart om mängden underskrifter (i runda tal 1700), utan också om att dylika nätbaserade protester i en praktisk, närliggande fråga ger goda möjligheter till direktkommunikation och debatt, särskilt om det förenas med protestaktioner av mer traditionellt slag.

Det har, bevars, blivit en klyscha att tala om sociala medier som framtidens opinionsbildare, men i just det här fallet har vi ett paradexempel vars utgång överträffat mångas förväntningar. 

De inbitna pessimisterna vill nu  inflika att det allmänna trycket tvingade ansvariga politiker att backa, och att det bara bör ses som en tillfällig reträtt inför kommande åtstramningar. Andra undrar, med rätta, vilken konkret roll den utlovade samrådsgruppen kommer att få. Det återstår att se, men om uppropet nu – som initiativtagarna lovat – verkligen fortsätter att förankras i en bredare rörelse för Umeås musiklivs bästa finns ändå skäl att vara optimistisk. Opinionsgrunden är ju redan lagd.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *