Matlandet Västerbotten innehåller mer än ost

Idag skriver en av våra politiker, Maria Wiksten gruppledare för KD från Skellefteå en interpellation om vårt offensiva arbete i sociala medier. Hon ifrågasätter att vi sätter ljuset på två nya ölsorter inför kulturhuvudstadsåret 2014.

För oss är det självfallet viktigt hur vi jobbar med sociala medier och att det inte uppfattas fel. Om Maria tar illa vid sig av tweeten så beklagar jag detta. Samtidigt behöver vi lyfta matlandet Västerbotten, entreprenörer, individer och berättelser från länet.

Det är vår uppgift då vi tror på vår del av världen. Där är sociala medier en tillgång. Det arbetet kommer att fortsätta

THOMAS HARTMAN

Vårt uppdrag är att stärka Västerbotten och Norra Sverige

Detta är Region Västerbotten from Region Västerbotten on Vimeo.


VÄRDEGRUND.
Region Västerbotten jobbar mycket med värdegrundsfrågor just nu och kommer säkert att göra så under en lång tid framåt. Detta arbete hoppas vi kommer att tillföra värden för länet även utanför vår egen organisation.

Vad är värdegrund?
Värdegrund kan ju handla om gemensamma förhållningssätt mellan ett antal medarbetare där man respekterar varandra, svarar på mail eller är snälla mot varandra i största allmänhet.

Att värdet av detta inte ska underskattas lärde jag mig bland annat när jag 2003 anställde medarbetare till Eurokampanjen och då hittade en tjej med bakgrund hos Disney med sin blotta attityd stärkte både arbetsplatsen och laget. Vi känner nog var och en personer som tar energi och personer som tillför både energi och glädje. Mycket av detta finns i huvudet hos en själv och att man har insikten om hur ens beteende påverkar andra medarbetare.

Koppla värdegrunden till det du ska göra
Men värdegrund kan vara ett ännu starkare verktyg om det kopplas till det uppdrag man håller på med som i Region Västerbottens fall är att ha det regionala utvecklingsansvaret och jobba för att stärka Västerbotten.

När vi formulerar en värdegrund som riktas mot vårt uppdrag så kan vi också lättare värdera om det vi gör tillför nytta i arbetet eller inte.

Finns inga genvägar
I den diskussionen går det inte att göra någon quick-fix. Den viktigaste komponenten är delaktighet och att alla medarbetare får möjlighet att säga sitt i värdegrundsdiskussionen.

I Region Västerbottens fall har vi börjat arbetet med en pilot med sex medverkande och sedan samlat alla medarbetare som kunde vara med till en efterlängtad första workshop den 15 oktober. Nu jobbar vi för en uppföljning den 13 november.

Internkommunikation, varumärkesarbete och värdegrundsfrågor är inte en sluten personalpolitisk process utan i vårt fall av avgörande betydelse för att tillsammans med andra och med kraft kunna jobba för att stärka länets varumärke och utveckla bilden av Norra Sverige.

THOMAS HARTMAN

 

Maria Kristoffersson får gärna hjälpa till

Idag vill jag passa på att kommentera den krönika som Maria Kristoffersson skriver i Västerbottningen.

I en passus skriver hon: ”Har dock varit lite förundrad över Region Västerbottens polarisering som jag tycker mig märka. Okay, Region Västerbotten har en röd majoritet men för mig ska ett regionförbund vara opolitiskt i sin externa kommunikation och jag tycker inte att man lever upp till det.”

När vi var i Almedalen hörde jag rykten om att Maria inte var nöjd med balansen mellan partierna. Detta kom också indirekt via hennes blogg och inte direkt till mig som är ansvarig. I min värld tar man upp frågan direkt med den det berör så jag letade upp Maria och frågade vad hon hade för synpunkter.

Som jag förstod det då handlade hennes kritik då om nåt inlägg någon medarbetare gjort i sociala media som hon tolkat politiskt samt de personer som tillfrågats att vara med och spana på våra livesändningar på kvällen. Bland annat fanns exempelvis centerpartisten Tomas Mörtsell från Storuman med som spanare. Men Maria hade gärna sett fler borgerliga politiker.

Vi hade ett bra samtal och jag upplever nog att vi förstår varandra. Därför blev jag först lite förvånad när jag idag läste tidningen Västerbottningen där hon nu upprepar sin kritik. Men efter att ha kollat med henne idag förstår jag att krönikan i Västerbottningen skrevs samma dag som hennes blogginlägg. Så frågan i sig är utagerad mellan oss.

Däremot tror jag det kan vara värt att kommentera sakfrågan ändå eftersom detta inte är några lätta frågor i grunden. Alla var inte heller med i Visby.

Samma kritik som Maria Kristoffersson riktar om Region Västerbottens balans fick jag nämligen höra när under årets upplaga av Västerbotten på Grand Hotel. Det är bara det att då kom kritiken från annat håll. Då gällde kritiken roande nog vårt beslut att ställa Maria Kristofferson på scenen att tala på temat innovationer.

Då fick jag förklara vårt beslut på samma sätt som jag gör nu.

Region Västerbotten verkar på en politisk arena. Västerbotten byggs upp av näringsliv, politik, civila samhället och akademin. Det säger sig själv att vi aldrig kommer kunna vara perfekt balanserade.

I vårt varumärkesarbete skapar vi scener där olika aktörer kan estradera. I det arbetet finns inte heller någon absolut rättvisa. Även om vi ständigt försöker göra rimliga avvägningar så kommer balansen möjligen att komma över tid – om ens då. På samma scen som bland annat Maria stod på under Västerbotten på Grand Hotel hade vi under lång tid jobbat för att få centerpartiets partiledare statsrådet Annie Lööf att tala. Vilket hon till vår glädje ställde upp på.

I avvägningarna som görs kommer faktorer in som om vederbörande är på plats eller inte, personliga egenskaper, sektorstillhörighet, geografi, kön, budskap, politisk färg etc. Från det byggs ett pussel med företrädare.

På Västerbottensscenen deltog i årets Västerbotten i Almedalen bland annat; Sverker Olofsson (media) , Barbro Westerholm (FP), Anneli Nordström (Kommunal), Lena Adelson Liljeroth (M), Stefan Attefall (KD), Mona Sahlin (S), Linda Ylivainio, (C), Marika Lagercrantz (Sveriges Ambassad i Berlin), Emanuel Dohi (Dohi AB), Robert Winroth (MP), Agneta Marell (UmU), Helmut Adelsberger (EU-kommissionen) och många många fler.

Vi jobbar nämligen efter en strategi som innebär att vi lyfter starka individer och berättelser. Inte minst från vårt eget län. Det sättet att jobba kan bli kontroversiellt också på näringslivsområdet i och med att vi inte enbart håller oss till branschföreningar utan mycket väl kan sätta strålkastaren på enskilda entreprenörer för att lyfta just deras berättelse. Det här sättet att jobba är verkligen inte bekvämt för alla.

Därför är det självfallet bra att fundera över hur balanserna ser ut när vi representeras. Men min uppmaning till Maria Kristoffersson och andra är att själva kavla upp ärmarna och hjälpa till. Maria kan exempelvis i god tid fundera över vilka statsråd hon tänkt bidra med till Västerbotten i Almedalen nästa år? Vilka starka centerpartister eller andra borgerliga politiker kan hon hjälpa upp på Västerbottensscenen?

Grundfrågan är nämligen hur vi tillsammans kan utveckla olika scener och där stärka länets marknadsföring och relationsbyggande.

Västerbotten består av ett myller av starka människor. Region Västerbotten kommer att fortsätta lyfta dessa personer. Maria och alla andra goda krafter är varmt välkomna att hjälpa till. Det är nämligen bara då vi får bästa möjligheterna att lyckas.

THOMAS HARTMAN

 

 

Genmäle: Jag är så gärna en nörd #vbtn2012

ALMEDALEN. Expressen skriver en sur ledare på det i dagarna populära temat om Almedalen är värt pengarna eller inte. I det resonemanget får Västerbotten en släng av sleven. Tyvärr på felaktiga grunder. Tidningen tycks inte riktigt tagit sig tid att göra research kring hur vi jobbar.

Det är mycket riktigt att vi har 100 beslutsfattare från Norra Sverige med oss. Men vi har valt en helt annan strategi för Almedalen än jag sett andra aktörer jobba efter. Vi använder inte Almedalen för att bryta igenom någon mediacirkus eller någon glitterscen. Vårt intresse är inte heller mingel eller seminarier även om vi även arrangerar sånt.

Vår strategi är istället något helt annat. Vi utnyttjar tillfället som Almedalen erbjuder att öka samspel och samhandling i vår egen region. Vi anordnar aktiviteter där våra opinionsbildare möts och resonerar tillsammans över olika organisatoriska gränser som de sällan får tillfälle att bryta hemma.

Därför organiserar vi gemensamma spaningar där vi reflekterar tillsammans om Sveriges och Norra Sveriges utveckling. Vi jobbar mycket med livecast och sociala medier. Vi anordnar utbildningar i Twitter och instagram. Vi har med oss bloggare i samarbete med Västerbottens Kuriren.

Västerbotten har en scenstrategi där vi samordnar Almedalsvistelsen för opinionsbildare från näringslivet, politiken, civila samhället och akademin. Varje aktör betalar för sig. Det är ett sätt för oss att genom samordning av exempelvis boenden tvinga ner boendepriset per övernattning och hushålla med resurserna.

De aktiviteter vi genomför sker i samarbete med näringslivet och andra aktörer i Norra Sverige. Självfallet bär alla aktörer sina egna kostnader. Näringslivet bidrar därutöver till våra gemensamma aktiviteter.

Utifrån vår strategi så utvärderar vi alltså nyttan av Almedalen och andra scener vi jobbar med på helt annat sätt än de flesta andra.

Självfallet ska Expressen ägna sig åt att tycka illa om Almedalen. Vill tidningen exempelvis kalla alla oss som åker hit för nördar så är det helt ok.

Är det nördigt att utveckla strategier för ökad förståelse samspel och samhandling mellan näringsliv och offentlig sektor?
Är det nördigt att få fler beslutsfattare från vår region att använda sociala media?
Är det nördigt att sprida diskussionerna i Almedalen till fler än den homogena grupp som redan är här?

Ja i så fall är vi gärna nördar. En titel vi bär med stolthet, glädje och rak rygg.

THOMAS HARTMAN

Därför sätter Almedalen yrkeskunnandet på prov

ALMEDALEN. Nu har Almedalsveckan gått igång på allvar. Twitterutbildningen på morgonen följdes av ett spännande seminarium om framtidens transportinfrastruktur. Seminariet blev en klar succe på många sätt. Rätt beslutsfattare förde ett samtal med varandra och med EU kommissionen. Det var det en bra start på veckans aktiviteter som avslutades med en livecast under ledning av bloggaren och samhällsdebattören Erik Laakso. Det första programmet gästades av bland annat Joakim Jardenberg.

En av de saker som diskuterades i programmet var hur vi jobbar. Region Västerbotten har som bekant valt en annan strategi än de flesta andra jag träffat i dessa sammanhang.

Genom att aktivt bjuda in aktörer och opinionsbildare från näringsliv, politik, civila samhället och akademin att delta ska Almedalen bidra till att öka förutsättningarna för samspel och samhandling från Västerbotten och Norra Sverige. Under veckan har vi med oss bloggare, vi anordnar utbildningar, vi och våra samarbetspartners genomför seminarier.

Arbetet med Almedalen länkas in i en årscykel som även inbegriper arrangemang och scener som Västerbotten på Grand Hotel, Bok och biblioteksmässan etc.

Detta i sin tur är kopplat till vårt varumärkesarbete där event är en metod vi använder. En av målsättningarna är att bidra till att skapa förutsättningar för en gemensam främjandestrategi för länet.

Vi strävar inte efter god service utan omtanke
Många gånger får vi beröm för den service vi erbjuder när vi fixar, hämtar,  streamar och hjälper till. Det är visserligen roligt. Men sättet vi bygger detta tillsammans handlar inte om service utan snarare omtanke. Med omtanke om delarna skapas helheten.

I samma ögonblick som vi börjar samla opinionsbildare och de förväntar sig service då övergår Almedalsvistelsen till en gruppresa. Det är inte aktuellt och det är inte det vi vill skapa. Med omtanke når vi längre och bygger en bättre och starkare arena för vårt län.

Men vi är inte ensamma som jobbar från morgon till sen natt för att försöka bygga denna miljö som vi bidrar till på vårt sätt. Ute på flygplatsen träffade jag en bekant från en stor organisation som roat berättade att hon senaste tiden utvecklats från administratör till den som fixar boenden, lagar frukost, hämtar på flyget och städar. En annan god vän transporterar en delegation från Texas på liknande sätt som vi har gäster från Dubai och EU.

Så ser det ut. Hela almedalsveckan med alla sina arrangemang är en enda stor kommunikationsutmaning. Människor skulle bara veta vad som görs i kulisserna för att denna märkliga almedalsföreteelse ska kunna fungera.

Kommunikation är nämligen inte bara det fina som syns över ytan som att blogga, skicka pressmeddelanden, fota och streama utan även att samtidigt hålla en enorm logistisk maskin igång, tvätta, köra gäster från flyget och ständigt ta bort skräp från seminarielokaler, ställa fram frukt och bidra till en skön stämning. Allt detta är kommunikation. Helhetsupplevelsen är design och vi bygger det tillsammans.

I den meningen sätter Almedalen verkligen yrkeskunnandet på prov.  Idag är det dags för en ny logistisk utmaning som kröns med livecast från våra lokaler.

Du kan också delta.
Titta in på vår webbsändning kl 21 av programmet Laakso med gäster från Västerbotten i Almedalen. Ställ frågor och delta du också.

THOMAS HARTMAN

 

 

 

 

Almedalen dör garanterat – om vissa inflyttade Visbybor får råda!

ALMEDALEN. Nu är det dags för Sveriges stora politiska mötesplats Almedalsveckan. Mitt län Västerbotten samlar opinionsbildare från akademi, politik, civila samhället samt näringslivet. Men vi har inga som helst intressen av att bränna kraft på att bryta igenom mediavallen. Vårt intresse handlar om något jag lärt mig behovet av både genom att jobba nära Svenskt Näringsliv och med olika opinionsbildare i mellanöstern. Vi vill stärka Västerbottens slagstyrka genom att bygga länets förmåga till samsyn, samspel och samhandling. Almedalen är ett av våra instrument. En av hörnstenarna i strategin för vårt brandingarbete för Varumärket Västerbotten går nämligen genom events. Men det finns hot mot Almedalsveckan som blir tydligare för varje år som går.

Seminarier är inte huvudnumret
Så trots att vi egentligen jobbar med att låta västerbottniska opinionsbildare stärka  relationerna mellan varandra så anordnar vi seminarier. De flesta seminarierna är öppna och har sina specifika syften och målgrupper för våra samarbetspartners i länet. För vårt sköna varumärkesseminarium om platsmarknadsföring som vi anordnar tillsammans med PWC, Företagarna och Skellefteå kommun gäller andra regler. Seminariet är exklusivt och slutet mot Almedalen. Då resonerar vi internt.

Blogg, Twitter, Instagram och Flickr
Under veckan passar vi på och anordnar Twitterutbildning för opinionsbildarna, vi anordnar inofficiella spaningar om Västerbotten, Sverige och framtiden. Vi bloggar själva men har också med oss två bloggare i samarbete med Västerbottens Kuriren. Vår bildbank till nya webben som lanseras i höst byggs upp i Flickr. Och våra kommunikatörer jobbar med instagram bland annat. Pinterest är också ett intressant nytt instrument som vi kommer att utforska. Vissa seminarier kommer att streamas till de som inte har möjlighet att delta på plats.

I år är det mer än 1800 seminarier och antalet besökare och journalister ökar. De senaste veckorna har jag fått frågan av flera om Almedalen bara kan fortsätta växa och helt klart ser jag tydliga hot mot denna unika demokratiska arena.

Underbara gotlänningar
Varje år träffar jag på enormt trevliga gotlänningar som hyr ut bostäder, villor, trädgårdar och mötesplatser. Vissa gör jag upp med om att återkomma till. Dessa härliga människor är verkligen underbara. Nyckeln ligger i krukan utanför dörren och de gör allt för att hjälpa till och skapa den där sköna underbara atmosfären som de vill unna sina gäster.

Almedalen kan implodera
Men varje år grusas också idyllen av girigbukar som gärna är bosatta på annan plats än Visby och Gotland. De har skaffat sig lägenheten eller villan som investeringsobjekt och drömmer om orimliga priser.  De gör verkligen allt de kan för att pressa upp boendekostnaderna.

En hyresvärd har exempelvis både i år och förra året erbjudit mig att sno sängplatser som redan är tingade om jag bara betalar mer än hans nuvarande hyresgäst. En annan har höjt övernattningspriset med 100% jämfört med förra året.

Jag har råkat ut för de som bryter ingångna avtal och låtsas spela dumma bara för att de får mer deg på annat håll.

Jag blir ärligt förbannad och ber gärna såna där idioter dra till skogs.

Men det är här min största farhåga finns. Det största hotet mot Almedalen är just dessa kortsiktiga vandaler. Om de bara kan hållas i schack har detta Visbyevent alla möjligheter att utvecklas som den viktiga demokratiska mötesplats det är. I annat fall kan det implodera från ett år till ett annat.

I morgon åker jag till Stockholm. Sen är det dags. Jag har en diger agenda nästa vecka men jag finns på Twitter och bloggen.

Vi ses.

THOMAS HARTMAN

 

 

 

Tips: stäng möjligheten att få dubbelt betalt för samma jobb.

KONSULTER. En av de saker man får försöka lära sig hantera är relationer till konsulter. De är vanligt förekommande i kommunikationsbranschen och dyker upp i olika skepnader som PR-, media- och reklambyråer. Oftast fungerar relationen alldeles utmärkt. Men ibland försöker de få dubbelt betalt för samma jobb.

Då och då träffar man på byråer som låter sin iver att tjäna pengar gå för långt. Nyligen har jag eller människor i mitt nätverk stött på ett par sådana exempel. Ett konkret frågeställning kan gälla vad du får göra med det material du köpt.

Låt mig ta ett exempel hur oseriösa företagare agerar. Säg att du som kund beställer roll-ups med logotyp och en viss layout. Konsulten accepterar uppdraget och du får produkten levererad som tryckfärdigt original. Nu kan du trycka din rollup och allt är frid och fröjd.

Problemen kommer en kort tid senare vill du använda samma formspråk i en annons eller för dina visitkort. Då får du ett elakt brev från din konsult.

Byrån hävdar att du inte friköpt materialet och går in i en diskussion om deras rätt till den form de utvecklat. Du sitter i en rävsax. Du får å ena sidan inte tryckfärdiga filer av logotypen och kan därmed inte bygga annonsen själv. Och skulle du göra en annons själv som liknar den layout som byrån utvecklat så hotar dom med att kräva extra betalning. Dvs dubbelt betalt för samma sak de redan fått pengar för. Annars drar dom dig inför rätta.

Hamnar du i denna sorts diskussioner är du snabbt i händerna på konsulten som har många triumf på hand. Mitt tips är att redan i upphandlings- eller avtalsstadiet (beroende på vilka summor det handlar om) skriva in din rätt till alla originalfiler och det friköpta materialet. Så att det inte blir något snack eller finns utrymme för den sortens tvist i efterhand.

Att som konsult vägra skicka över högupplösta filer till kunden eller på annat sätt försöka begränsa kundens rätt till materialet är ett oskick.

Det kommer visserligen bara att leda till att konsulten förlorar följduppdrag till ett värde långt över den rättighetstvist det gäller. Alla kunder har nämligen ett nätverk och förutom att aldrig mer själva handla hos konsulten kommer kunden även aktivt tipsa sina bekanta till dess att företaget är rökt.

Med dagens sociala medier är risken uppenbar för den sortens reaktion.

Men detta tycks inte alla fatta. Det tycks alltid finnas några oseriösa företagare som försöker luras och prioriterar att få kortsiktiga pengar för något kunden redan betalt för. Som sagt var tydlig i beställningen så får de oseriösa konsulterna minimala möjligheter att kräva dubbelt betalt för samma jobb och så slipper du som kund lägga ner energi på fel saker.

THOMAS HARTMAN

 

Har du gjort Skellefteåquizet?

SJÄLVDISTANS. En av de saker som kan skilja bra kommunikation från dålig är förmåga till att nyttja humor och självdistans. Det kräver verkligt mod att skratta åt sig själv. Ytterst innebär det dessutom risken att exponera sig för kritik från inskränkta och distanslösa pretton. I Skellefteås arbete med sin varumärkesplattform och identitet ingår verktyget humor. Det är ett riktigt gott tecken.

Jag rekommenderar dig att testa hur mycket Skellefteåbo du är i Skelleftequizet.

Gör det nu!

THOMAS HARTMAN

Skellefteå ger plats för nya ideer.

VARUMÄRKE. Förra veckan avslutades med ett besök i Skellefteå där det nya platsvarumärket presenterades. Det var värt resan. Samtidigt med varumärkeslanseringen presenterades även en ny webportal för platsen Skellefteå. Tårtor kördes ut till olika verksamheter i Skellefteå lagom till fredagsfikat för att skapa en snackis runt fikaborden. Ytterst en signal att nu är det dags att vara med och utveckla Skellefteå.

Platsvarumärken arbetas fram i ett gediget arbete om det ska vara någon mening med dem. Tanken är att resultatet av processen ska vara styrande för marknadsföring och inriktning för framtiden.

Skellefteås position är att man vill ge plats för människors passioner och drömmar. Det manifesteras i budskapet ”ge ideerna plats”. I den nya logotypen finns en busig punkt som kan dyka upp i olika sammanhang och skepnader.

Det är bra att man valt en devis som är uppfordrande och en uppmaning mot 72 000 Skellefteåbor. Risken är alltid att alla kommer att vänta på vad kommunen gör och förvänta sig att någon annan gör jobbet.

Men ska detta arbete lyckas krävs delaktighet och engagemang från alla olika intressenter. Förankringen är alltså väldigt viktig. Vid lanseringen var också många av Skellefteås viktiga opinionsbildare på plats.

Trots den långa och gedigna processen är det nu jobbet börjar. Det är det som händer nu som avgör om devisen blir sann.

De som jobbat fram plattformen tillsammans med Skellefteå kommun är Dixie och Krux.

THOMAS HARTMAN

Hur kan du bidra?

DESIGN. Design är på många sätt ett modeord. Vissa kanske tycker det kan vara en självklarhet att använda design för att skapa bra och attraktiva livsmiljöer runt omkring oss. Och att det är rätt onödigt att prata om självklarheter. Men om det nu är så självklart varför finns det så mycket usla miljöer? Och för vem är det attraktivt?

Idag hade jag tillfälle att besöka en av landstingets verksamheter. Redan i foajen möts jag som besökare av vettig anpassad belysning. På receptionsdisken (som inte består av avskärmade glasbarriärer som var så självklart tidigare) står ett par vackra ljuslyktor med tända ljus. Ett par lämpliga blommor gör sitt för att glädja besökaren (om nu inte vederbörande är blomallergiker förstås)

Hela atmosfären sänder ut välkomnande och jag är övertygad att det skapas med väldigt små ekonomiska medel. Om vi roar oss med att låta tankarna gå till vilken typ av personal som jobbar på ett sådant ställe så smittar den varma och välkomnande atmosfären. Det är svårt att redan innan man träffat de anställda tro annat än att de är välkomnande och trevliga. När jag satt där och funderade roade jag mig med att reflektera över det lugn som infann sig och den glädje som spred sig i mitt sinne. Var kom det ifrån?

Precis så här behöver alla verksamheter tänka. Varför står det sopor i ett hörn? Vem ansvarar för att sammanträdesrummets stolar är återställda? Måste någon annan ta bort skräpet eller kan jag ta ett initiativ själv som anställd och se till att korridoren är ren från bråte och annat som tar energi från besökare och anställda?

Någonannanismen är ett hot mot alla verksamheter. Om man istället vänder det till att vi på vår arbetsplats aktivt vill skapa en miljö som stärker vårt varumärke så får det snabb effekt som både återspeglar sig i organisationens självbild, omvärldens uppskattning och slutligen organisationens värde.

På detta sätt kan man tänka när det gäller stadsdelar, kommuner eller varför inte hela regioner. Det gäller allt från skyltars utformning, gatlysen, flygplatsens utseende till bostadsområdenas planering, service och bemötande. Design är avgörande i vår kommunikation.

Titta till exempel på skolgårdar och skolmiljöer. Om de där trädgårdsfixarprogrammen som är så populära fick sätta sina spår hos teknokraterna som planerar miljöerna för våra barn och äldre är jag övertygad om att det skulle påverka stress, mobbing och dålig arbetsmiljö för våra barn.

Design måste upp högst på dagordningen. Men då måste vi lämna synsättet att design bara är en fråga om yta som vi kan ha eller mista eller slänga på i efterhand. God design är inte bara vackert eller begränsat till en snygg vas eller en tavla på väggen utan är den kvalitet som genomsyrar hela vår miljö. God design är allt från hur informationsskärmen ser ut när den välkomnar besökare med information till det varma ärliga leendet och den service som erbjuds.

Låt oss designa Västerbotten utifrån vår historia och våra värden. Hur kan du bidra?

THOMAS HARTMAN