5 bästa anledningarna för att implementera marknadsföring med e-post i din affärsplan

e-postmarknadsföring

E-post som marknadsföring har kommit långt på de få årtionden som förflutit sedan det första e-mailet skickades. Sociala medier och sökmotorer har gjort att företag inte bara kan skicka e-post på slentrian, det har tvärtom öppnat upp för en mängd möjligheter att interagera med sina kunder och också ta reda på vilka de är. Hur kommer det sig då att e-post som marknadsföringskanal har överlevt och är en stark kandidat i dagens digitala samhälle? Vi ger dig här några starka anledningar till varför e-posten alltid borde vara med i din marknadsföringsplan.

Mätbara resultat

Enligt en undersökning från 2014 så var de flesta företag angelägna om att fortsätta med mailutskick då det hjälpte till att öka försäljningen markant. I Sverige använder sig hela 92 % av e-post och användandet i världen har ökat stadigt till att nu vara över 4 miljarder konton. Det går idag att mäta en mailkampanj och få kunskap om målgruppen med förvånansvärt bra resultat, varför många företag inte ser någon anledning att sluta med denna lönsamma marknadsföring som består av att skapa email. Tv-reklam eller kampanjer på stan kostar miljoner i jämförelse och går heller inte att mäta på samma sätt.

Med e postprogram kan du genom en mailkampanj mäta antal öppnade e-post och klick, samt hur lång tid kunden spenderar med att läsa mejlet. Inte nog med det, du kan också se varifrån de läser, om det är från en mobil, surfplatta eller dator. Ett nyhetsbrev program kommer alltså vara ovärderligt för att mäta resultaten från dina kampanjer, och använd den bästa e-postmarknadsföring programvaran för din verksamhet och du kommer snabbt att se resultat.

Riktad marknadsföring

Din mejlinglista är ditt viktigaste verktyg och att klura ut vilka mejl som ska skickas till vilken målgrupp kommer att hjälpa ett litet företag framåt. Förstår du din målgrupp kommer det att gynna hela företaget då du kan förbättra budskapet i dina andra mediekanaler på köpet. Ett riktat mejlutskick tvingar dig att vara tydlig då mottagaren faktiskt bett om att få information från dig. Idag är konsumenter selektiva och väljer endast ett fåtal företag att få information ifrån då flödet och information vi får via vår e-post är enormt. Konsumenten vill kunna ta del av kampanjer och events, men också veta mer om vad du står för och vill också kunna avsluta prenumerationen på ett lätt sätt. Seriösa mejlkampanjer leder till förtroende och alltså till fler klick och köp i slutändan.

E-post är billig marknadsföring

För ett litet företag kommer det inte finnas pengar till stora kampanjer varför e-post fortfarande är det bästa sättet att nå ut. Skulle det inte generera pengar så skulle företag sluta med mejlutskick, men faktum är att de sälj utskicken genererar gör e-postkampanjer guld värda. Du vårdar också dina kunder genom att påminna om att du finns, utan att de tvingas köpa något här och nu.

E-post är snabbt och nåbart

Mobilanvändandet ökar markant och att anpassa utskicken till mobil och surfplatta måste vara en del av marknadsföringsplanen om kampanjen ska fungera. Hälften av Internetanvändarna i USA tittar på sin mobil minst en gång per dag, en siffra som säkerligen är högre i Sverige. Innehållet kan snabbt anpassas till aktuella teman och händelser och fortfarande nå den önskade målgruppen.

Personligt innehåll

Genom att skapa nyhetsbrev och nyhetsbrev mall går det att göra tester för att se vilken design, rubrik och vilket innehåll som fungerar bäst. Med en personlig anpassning av mailet kommer kunden att känna sig utvald och ihågkommen vilket kan öka försäljningen med så mycket som 40 %. I dagens stora utbud vill vi ha en struktur och någon som talar om för oss vad vi gillar och vad vi ska göra härnäst. Som företag måste man därför hela tiden påminna sig själv och kunden om vad vi står för och hur vi går vidare.

Fortsatt förtroende för e-post?

Det finns ingen anledning att tro att e-postanvändandet skulle minska inom de närmsta åren varför e-post strategier alltid bör ingå i marknadsplanen. E-posten är en integrerad del av den digitala världen och kan både dra nytta av och hjälpa andra mediekanaler. Alla stora och medelstora företag använder sig idag av e-post utskick då det är en alltför effektiv del av marknadsföringen för att kunna ignoreras. Investerare hittar också till del digitala världen där de nya generationerna växer upp och hittar all sin information. Då gäller det att kunna skapa sig en kundkrets och veta exakt vad dina kunder är ute efter – då avkastningen på riktad information är mycket lönsam.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>