Låt Kent ha vilken mediestrategi det vill

Sångaren Jocke Berg och Kent släpper sitt tionde album 25 april. Foto: JARL FR. ERICHSEN/SCANPIX

Måndag 23 april klockan 12.20
Rockbandet Kent släpper sitt tionde album ”Jag är inte rädd för mörkret” på onsdag.
I samband med lanseringen ger inte bandet några enskilda intervjuer. I morgon hålls istället en öppen presskonferens.
Det har orsakat upprörda pressröster. Jag förstår inte problemet.
Låt Kent ha vilken mediestrategi det vill.
Till den öppna presskonferensen kan vem som helst anmäla sig, även bloggare och alternativa medier. Det tyder på öppenhet från Kents sida.
Det faktum att bandet inte kommer att ge några enskilda intervjuer kring lanseringen av det nya albumet har orsakat upprördhet och mest upprörd av alla tycks Fredrik Blomberg, journalist på P4 Sörmland, vara. Han har skrivit en debattartikel på Journalisten.se som dryper av journalistisk bitterhet.
Blomberg utnämner Kent till ”Sveriges mest mediefientliga band”.
Han kallar också bandets mediestrategi för ett surt vin.
”I stället för att svara på seriösa frågor och ge medier tid och rätt förutsättningar satsar gruppen på marknadsföringsaktiviteter innan skivan släpps, bland annat lanseringen av ett Kent-vin”, skriver han i sin debattartikel.
Jag vet inte hur mycket Fredrik Blomberg kan om musikjournalistik.
Men om ett band av Kents kaliber släpper ett nytt album och ger individuella intervjuer tar det enormt mycket tid från bandet. Vi pratar veckor av intervjuer. Tyvärr är det inte alltid ”seriösa frågor” som ställs heller av oss journalister.
Många band ger individuella intervjuer trots detta.
Kent har istället valt en annan strategi, som jag tycker är intressant.
Det är spännande och mycket bra att vem som helst kan anmäla sig till presskonferensen. Det ger till exempel även oss mindre tidningar chans att anmäla oss till presskonferensen. Där visar Kent en öppen attityd, som bör lovordas.
En gemensam presskonferens är ett stort förakt mot radio, TV och tidningar. Det handlar ju inte om att polisen eller några politiker och tjänstemän ska lämna några besked. Det gäller en ny skiva och en kommande turné med ett av Sveriges mest framgångsrika rockgrupper.”, skriver Blomberg.
Jag håller inte alls med honom.
Det är klart att Folkbladet och alla andra medier allra helst skulle vilja ha egna individuella intervjuer med Kent. Men, precis som Blomberg skriver är inte Kent polisen eller några politiker och tjänstemän som ska lämna några besked.
När det handlar om dessa myndigheter krävs att de ständigt är tillgängliga för media.
Kent är ett vanlig enkelt rockband som har full rätt att ha vilken mediestrategi det vill.
Att lyfta upp Kents mediestrategi till att handla om det Blomberg skriver är att ta det flera steg för långt.
Det är inte Kents mediestrategi som är problemet.
Det är de surmagade kommentarerna om den som stör mig.

6 kommentarer

  1. Hej!
    Det finns större band och artister som åkt ut en månad på promotion. Du kan inte få samma möte med en artist på en PK som du får vid det enskilda mötet. Har gjort många intervjuer genom åren. Intervjun med Kenneth Gärdestad om Ted och hans öde hade jag inte kunnat göra på det sätt jag gjorde det 2006 då han svarade mycket personlig på mina frågor. Det handlar inte om journalistisk bitterhet. Det handlar om en seriös inställning om att journalistiken blir bättre om rätt förutsättningar ges.

  2. Håller inte alls med. Kent, precis som många andra band, ställer i princip aldrig upp på intervjuer om de inte har en skiva de vill marknadsföra. Nu inskränker de möjligheterna ytterligare att få svar på allehanda frågor som fans och allmänhet kan tycka det vore intressant att få svar på. För på en presskonferens där de kan välja vilka frågor de vill svara på kommer förmodligen bara de mest uddlösa att besvaras. Det är min farhåga i alla fall. Synd att en rutinerad journalist som du tycks ha resignerat inför de stora artisternas kontrollnojja.

    • Urban: Har du sett presskonferensen? Vilka frågor svarades inte på i sånt fall? Det som skedde var att det blev fler intressanta frågor, och därför för mig en presskonferens som jag mycket gärna hade varit på.

      Det är möjligt att journalisterna inte uppskattade de frågor som ställdes, men det var antagligen för att många frågor handlade om saker som enbart de mest inbitna fansen förstod, ni vet dom som journalisterna skriver artiklar till.

      Det också möjligt att journalisterna blev sura för att presskonferensen helt enkelt var bättre att se, än att läsa någon artikel som skapades tack vare den.

      Jag tycker att Kent gav deras fans, och andra medier än Expressen och Aftonbladet, en fantastisk chans att ställa lite mer ovanliga frågor. Det visar vilka som betyder något för Kent.

  3. Pingback: Kents presskonferens på Berns just nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>