Utvecklingen kan inte stoppas

Fredag 4 februari klockan 16.55
De allra flesta tidningsredaktörer kämpar för att tjäna mer pengar på webben.
Dagens Samhälles redaktör Mats Edman gör tvärtom.
Han stänger sin tidnings webbsida.
Ni som hänger med någorlunda i mediesamhällets utveckling känner till hur det är. De allra flesta medieföretag tappar när det gäller pappersupplagan, men ökar i räckvidd inom de digitala medierna.
Papperstidningen är dock ännu den som går ekonomiskt allra bäst och därför kliar sig alla redaktörer i Sverige, Europa och övriga världen sig nu i skallen och ställer samma fråga: ”Hur katten ska vi tjäna ännu mer pengar på webben och hur ska vi tjäna pengar på surfplattor och mobilen?
Nästa torsdag lanserar Dagens Samhälle sin nya tidning. Då passar redaktören Mats Edman (bilden) på att gå mot strömmen.
Han blir den förste redaktören som släcker webben för att satsa helhjärtat på papperet.
– Webben ska inte konkurrera med kärnaffären, säger han till resume.se.
Fram tills nu har Dagens Samhälle, liksom de flesta andra tidningar, även publicerat många av sina nyheter på webben. Men av de 42,5 miljoner som tidningen har i intäkter kommer endast 755 000 från webben.
Därför möts de omkring cirka 10 000 personer som Dagens Samhälle har på webben att mötas av en vägg där de får ett erbjudande att prova tidningen gratis i fem veckor.
– Jag blir säkert idiotförklarad på nätet och twitter för bytet av webbstrategi. Men det tar jag, de som betalar ska känna att de är prioriterade kunder, säger han.
Jag tänker inte idiotförklara Dagens Samhälles webbstrategi.
Däremot tror jag inte på den.
För jag tror att Mats Edman har undervärderat betydelsen av att ha en bra hemsida.
Jag tror nämligen att det fungerar på så sätt att bra journalistik i webbupplagan ger större intresse för papperstidningen och vice versa. Dessutom finns det helt enkelt läsare som av olika anledningar hellre läser nyheter på nätet än i papperstidningen. Stänger man ute dem går de inte till papperstidningen – då tappar man dem helt.
När det gäller webben är det omöjligt för medieföretag att ändra väg nu. Utvecklingen där kan inte ens Mats Edman stoppa. Dessutom ökar ständigt annonsintäkterna på webben och varför ska man säga nej till dem?
Nej, vi som jobbar inom media får nog hitta strategier för mobilen och surfplattor istället och försöka klura ut hur vi kan tjäna pengar där i framtiden.
Dessutom får vi parallellt hela tiden utveckla våra papperstidningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *