Vågat aprilskämt av Östersunds-Posten

Onsdag 4 april klockan 21.55
1 april skrev Östersunds-Posten att tidningsledningen fattat beslutet att lägga ner sajten op.se.
Läsarna rasade. Men allt var ett aprilskämt.
Ett ytterst vågat aprilskämt.
Mediebranschen är i förändring. Pappersupplagorna går ner. Medieföretagen tjänar ännu bra på papperstidningen, men kanske inte i allt för många år till.
Därför måste de digitala intäkterna öka. Det inser alla tidningsledningar. Det innebär att alla nu försöker hitta olika lösningar. En del pratar om att  införa betalväggar på sina nätsajter och det införs nu bland annat av tidningarna i Norrbotten, vilket du kan läsa om i den här artikeln i Medievärlden.
I det läget gjorde Östersunds-Posten ett ytterst vågat aprilskämt.
1 april lades en artikel ut på op.se.
”Jämtlands största nyhetssajt sjunger på sista versen. På fredagen togs beslutet att op.se läggs ned. Kvar blir bara papperstidningen.
– Jag ser ingen annan utväg, säger Hans Lindeberg, chefredaktör, Östersunds-Posten.”
Så stod det i webbartikeln.
Läsarna rasade. Omkring 400 kommentarer strömmade in. De allra flesta var mycket kritiska till tidningen.
En stund senare avslöjade ÖP att allt var ett aprilskämt via den här notisen.
Chefredaktören Hans Lindberg skrev senare ett inlägg om skämtet.
Han ställde frågan till sig själv: Kan man skämta om en nedläggning av op.se?
”April, april tyckte några direkt. Andra sågade oss, utan finess och låg humor. Jag tycker det kan vara skönt ibland att försöka se sig lite på distans, med humor inte alltid gravallvar”, skriver Lindeberg.
Han förklarar att det inte finns några tankar på att stänga op.se, men konstaterar samtidigt att det ligger an avgörande fråga bakom.
”Den kvalificerade lokala journalistik som ÖP:s journalister producerar varje dag uppstår inte av sig själv. Den kräver resurser och är värd att betala för, tycker jag. För vem ska annars granska och avslöja. Frågan är hur. En del nyheter på op.se kommer fortsätta vara gratis. Utöver det kan jag tänka mig att du som prenumerant i framtiden får många fler alternativ, ÖP i olika kanaler och till olika pris.”, skriver Lindeberg.
Men den kommentaren erkänner Lindeberg egentligen själv hur vågat detta skämt var.
För faktum kvarstår.
Alla medieföretag måste hitta nya intäkter – och vem vet hur Östersunds-Posten ställer sig till eventuella betalväggar om ett par år när intäkterna från papperstidningen har minskat?
Då kanske det blir aktuellt att göra verklighet av aprilskämtet.
Det vet ingen i dag.
Därför var inte detta bara ett ytterst vågat aprilskämt.
Det låg för nära sanningen för att vara lyckat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *