Viktig satsning på sociala medier

Många söker sig till folkbladet.nu via Facebook och twitter. Det visar denna intressanta statistik. Grafik: AXEL ANDÉN/MEDIEVÄRLDEN

Torsdag 12 april klockan 15.40
Folkbladet arbetar aktivt med sociala medier.
Det ger resultat. Det glädjer mig.
Färsk statistik visar att många besöker Folkbladet via Facebook och twitter.
I dag publicerade Medievärlden en läsvärd artikel med mycket intressant statistik.
En trend som är tydlig är att nyhetssajternas utveckling har börjat stagnera. Mobilsajterna ökar däremot starkt.
En annan trend visar också att direkttrafiken till nyhetssajterna har minskat. Däremot ökar den hänvisade trafiken.
Som ni ser av den grafik som Medievärldens chefredaktör Axel Andén gjort har folkbladet.nu ett stort inflöde via framför allt Facebook. Inflödet från twitter ökar också.
Statistiken är ett bevis på att vår strategi att arbeta med sociala medier är rätt väg att gå.
Mediekonkurrensen är stenhård. Som medieföretag i Västerbottens län slåss vi mot lokala starka sajter som vk.se och norran.se. Men vi har förstås även konkurrens från Radio Västerbotten, SVT Västerbottensnytt och TV4 Nyheterna Umeå. Vi slåss även mot riskmedia som aftonbladet.se, expressen.se och många fler medieaktörer.
För att nå fram i den konkurrensen gäller det att nyttja de sociala medierna strategiskt genom att länka och marknadsföra våra nyheter via Facebook och twitter.
En läsare sade så här till mig nyligen:
– Jag läser VK på nätet och Folkbladet på Facebook.
Det hon menade var att hon aktivt surfade in på vk.se. Hon surfade däremot inte aktivt in på folkbladet.nu, men klickade och läste artiklar via de länkar som vi lägger ut via vår officiella Facebook-sajt eller via länkar som jag och övriga medarbetare postar på Facebook.
Folkbladet har även ett officiellt twitterkonto: @Folkbladet_News.
De sociala medierna är en mycket viktig marknadsföringskanal för oss.
De bidrar till att öka trafiken till vår sajt och på så sätt kan vi nå ut till fler läsare.
På Folkbladet kommer vi att fortsätta vårt strategiska arbete inom sociala medier.
Till hösten planerar vi en större satsning just inom sociala medier. Exakt vad den satsningen består av är för tidigt att berätta – men jag tror enormt mycket på den.
Den statistik som Medievärlden publicerat i dag gör att den känns ännu mer rätt.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *