I fokus: materialgurun Larnö

Att åka till sportaffären och kolla in det senaste klubbutbudet är något jag har gjort ända sedan jag var liten. När jag var i mitt esse hände det till och med att man var där flera gånger i veckan – även fast man egentligen visste om att det inte hade kommit in något nytt.

Väl på plats sökte jag någon i personalen som kunde svara på mina nördiga frågor. ”Vilken linda är bäst?” ”Vilket blad ska man ha? ”Vad ska man tänka på när man kapar klubban?

Men det fanns oftast ingen. Ingen som brann för det hela lika mycket som jag i alla fall.

Den enda i Umeå som har levt upp till mina förväntningar, och mer därtill, är Iksus tränare Jocke Sjöström som har ett bejublat förflutet som sportsäljare.
Han kunde ALLT om ALLT när det gällde materialet och det var en stor ära att få min gamla Canadien Invader fixad av just honom…

Men nu jobbar han inte kvar inom denna bransch och bakom honom är återväxten bedrövlig. Mig veterligen finns det ingen tillräckligt innebandy-nördig sportsäljare i Umeå. Så det så!

Ändå växer junisarna i dag upp med helt andra förutsättningar. The world wide web har ju nämligen exploderat. Så även nätshoppingen i allmänhet.

Det finns en hel del sajter som säljer innebandyartiklar på nätet numera. De två största är Stockholmsbaserade Assist och Göteborgsbaserade Klubbhuset.

Det hade inte varit sunt för min barndomsekonomi om sidor som dessa fanns då jag var ung.

Även om man har lugnat ner sig kring det materiella på senare dagar så blir jag fortfarande som ett barn på julafton då jag surfar in på dessa sidor.

Klubbhuset jobbar den gamle landslagsmeriterade snipern Daniel Larnö (då Johansson). Där snackar vi INNEBANDYNÖRD ända uti fingerspetsarna.

Han gör ett strålande, och för oss på bloggen inspirerande, jobb på Klubbhuset när det kommer till sociala medier.
Recensioner, intervjuer och personporträtt på spelare i SSL är bara tre av de utåtriktade grejerna som ingår i hans tjänst.

Det är via Daniels roliga och skickligt producerade recensioner som jag och många andra i landet ”lärt känna” honom. Och när det kommer till material-nörd-biten så känns det nästan som att jag mött min själsfrände – även fast vi aldrig setts rent fysiskt…

Jag tog helt enkelt och ringde upp honom för att få höra mer om hur han tänker kring sitt jobb.

– Vad kul att bli intervjuad, det händer ju aldrig nu för tiden, skrattar han inledningsvis.

Jag börjar givetvis med att fråga hur livet som materialguru fungerar. Kan man gå runt på stan utan att måsta prata om olika plaster, blad och klubbor?

– Haha, det är en hel del folk man inte känner som hejar på en och så där, men det är bara roligt. Men det är mest här i butiken och på exempelvis SM-finalen där alla samlas på ett och samma ställe. I Malmö kunde jag knappt gå fem meter innan någon ville snacka, skrattar han.

Klubbhuset gör i och med satsningen på sociala medier mycket mer än att bara sälja klubbor online. Jag frågar varifrån det drivet kom ifrån…

– Allt började för snart tre år sedan då vi startade en Facebook-sida. I början var det bara de närmast sörjande men den har växt ända sedan dess. I dag har vi runt 17.000 medlemmar, säger han.

– Sedan var tanken att jag skulle börja skriva recensioner till vår hemsida. Problemet är att jag är kass och dessutom långsam på att skriva –  det blev mycket enklare att filma och på den vägen är det, säger Larnö.

Bakom kulisserna…

Utvecklingen har sedan gått från väldigt enkla iPhone-filmer till snygga och väl genomtänkta filmer.

– Vi satsar hårt och har köpt in en hel del nya grejer inför det här året. Vi har köpt in nya kameror och sett till så att ljudet är bra. Det är ljudet som är det viktigaste enligt mig, och det gäller att ha det senaste så att man hänger med, säger han.

Efter att ha sett filmerna var jag helt övertygad om att Larnö hade någon slags utbildning i ämnet. Men så är inte fallet.

– Jag är bara en glad och engagerad amatör. Jag har gått vissa distanskurser i foto, men att videofota är något som jag bara har ett brinnande intresse för, säger han.

***

Efter snacket om själva filmerna gick vi kort in på hans förflutna som spelare. I filmerna ser man nämligen att har fin teknik och bra skott. Faktum är att Daniel Larnö, då under efternamnet Johansson, gjort ett par A-landskamper och då bildat kedja med bl a Andreas Carlbom.
Han var länge en bejublad sniper i Pixbo och spelade ofta tillsammans med Peder Bodén det året som han var nere i Göteborg.

– Det var en fröjd att spela med Peder. Han är än i dag en av mina favoritspelare. Jag lirade i ”slottet” i powerplay den säsongen och fick 2-3 grymma lägen varje gång. Det var helt fantastiskt. Året efter var han borta och då fick jag kanske totalt fem liknande lägen på hela säsongen, skrattar han.

Att Larnö varit med på bästa nivån hjälper honom såklart i det nuvarande arbetet som  materialguru.

– Redan som spelare var jag väldigt intresserad av materialet och jag tror faktiskt man måste bry sig om sådana saker för att bli riktigt bra. Kollar du på landslaget i dag så är det bara en spelare mig veterligen som inte mixtrar med sin egen klubba. Alla andra har testat sig fram för att hitta det bäst lämpade. Så var även jag och det gör att jag enkelt kan svara på frågor som jag får i dag eftersom jag oftast redan tänkt på det som spelare själv,  säger han.

Samtalet fortsätter sedan kring det materiella då jag undrar vad det är för trender som går just nu. Det kommer ju nämligen nya grejer hela tiden tillverkarna…

– Det man märker just nu är att folk jagar gram överallt. Jag får till och med frågan om vilken grepplinda som är lättast. Man vill ha klubban så lätt som möjligt. Mitt tips då är att jaga gram nedtill på klubban då balansen är viktigare än totalvikten, säger gurun själv.

– Annars kan man konstatera att trenden med böjda skaft fortsätter. Mycket handlar om att man ska skjuta så hårt som möjligt. Flera av bladen som är på gång nu är superskålade, fortsätter han.

Klubbhuset nöjer sig heller inte med att bara sälja grejer. De är också själva med och skapar egna ”KH-editions” i samarbete med olika fabrikat, och de har en egen bejublad grepplinda som säljer som smör smälter i solsken.

– Det är faktiskt helt sjukt vad vi säljer av våran egna linda. Det är utan tvekan den produkt vi sålt mest av om man bortser från bollar. När det gäller hela klubbor är det faktiskt våra egna versioner vi säljer bäst av. Sedan är det allmänt populärt att man själv får vara med och påverka vilket blad man vill ha på klubban. De flesta vill skapa sin egna unika klubba, menar han.

***

Avslutningsvis frågar jag vilken av alla filmer han är mest nöjd med. Svaret blev den Road-to-winter-classic-inspirerade dokumentärserien om Pixbo.

– Utan tvekan. Den var riktigt rolig att göra. Jag hoppas verkligen att jag ska få göra något liknande igen, säger han.

Därför tar vi helt enkelt och länkar till den (den är i tre delar – missa inte det) och vi får samtidigt ta och tacka Daniel för pratstunden.

1 kommentarer

  1. Detta aer naagot av det viktigaste som produceras foer att introducera innebandyn utomlands oxaa.
    Det stora problemet aer att deras filmer inte har textning till engelska – detta maaste aendras…

    Michael

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *