Kränkande – även om det inte är ”illa menat”

”Att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det”, skriver Nyamko Sabuni (FP) i en debattartikel från 2005. Den bör läsas av alla. Foto: CHRISTINE OLSSON/SCANPIX

Måndag 3 september klockan 14.20
Egentligen är det väldigt självklart. Ordet ”neger” uppfattas som kränkande. Därför ska det inte användas.
Kan vi sätta punkt där?
Nej, tyvärr inte. Allt för många vill inte lyssna på hur ordet uppfattas.
Folkbladet skrev nyligen en artikel om en färgad man som blivit ofredad. Han blev bland annat kallad ”neger”.
Att detta sker runt om i landet är tyvärr inte ovanligt. Det visar antalet anmälda fall till diskrimineringsombudsmannen. Rasism på till exempel skolor är ännu ett stort problem, vilket bland annat det här inslaget i Sveriges Radio berättar om.
Den efterföljande debatten till liknande artiklar som den som Folkbladet nyligen publicerade är heller inte ovanlig.
För det finns ständigt personer som anser att det är helt okej att använda ordet ”neger”.
Här är två kommentarer som kom in när Folkbladets artikel publicerades på vår sajt.
Signaturen Ulrika skrev:
”Det är väl självklart att en neger är en neger.
En vitlök är en vitlök, eller är det en “färgad” lök?
Det är INTE olagligt ordet neger.
Ska man kalla en neger för “färgad” låter det som han legat i ett klorinbad.
Djävla tramsande hit och dit.”
Signaturen G W B skrev:
”En neger är väl en neger även om man väljer att benämna han som svart färgad eller något annat. Precis som en schimpans är en schimpans även om någon väljer att spökar ut denne i kostym och benämna honom som mr president.”
SD-politikern Annika Rydh i Älmhult, som jag tidigare har bloggat om,  anser inte att det är kränkande att använda ordet neger.
– Det ska ju inte vara ett skällsord att bli kallad neger. Det finns ju den röda rasen, den gula rasen och jag är ju av ett vitt ursprung. En neger är en neger, inget nedsättande. Nej, det har gått troll i det här och snart får man inte säga något alls. Vi har ju trots allt yttrandefrihet, säger hon till Smålandsposten.
Hon får stöd från SD:s pressansvarige Martin Kinnunen.
– Traditionellt i Sverige så är neger en färg. Det är ju i USA som ordet har en annan betydelse, säger han till Nyheter 24.
Även musikern och debattören Alexander Bard har fört fram att det inte är rasistiskt att använda ordet ”neger”. Hans argument kan du höra i klippet här nedan.
Att många uppfattar ordet som kränkande avfärdas med att ”det inte finns något ont i ordet”. Dessa personer tycks inte tänka på att ordet i vilket fall gör ont.
Redan 2005 skrev riksdagsledamoten Nyamko Sabuni (FP) en debattartikel i Aftonbladet. Den bör läsas av alla.
”Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll”,
skriver Sabuni i artikeln.
I slutet av artikeln skriver hon det viktigaste av allt:
”En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Det är inte sant, och det visar sig när personen upplyses om att svarta ser ordet som stötande. Då kommer försvarstalen: ”jag har alltid sagt så här”, ”jag menar ju inget illa med det”. Dessa personer har absolut ingen respekt för afrikaner. Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det.”
Ordet ”neger” uppfattas ofta som kränkande. Hur mottagaren uppfattar ordet är avgörande. Därför ska inte användas.
Svårare än så är det inte.
Kan vi någonsin sätta punkt där?

 

8 kommentarer

  1. Adresserat Daniel Nordström i egenskap av redaktör för Västerbottens Folkblad:
    Vad jag funderar på är var vi ska dra gränsen för politiskt korrekt agerande i fråga om vad som är okej att gilla resp. inte gilla. Många besitter åsikten om att ”kulturberikarna” kommer till Sverige för att begå brott, eller ”utöva sin religion” som en del så politiskt korrekt vill uttala det. Vad jag menar är att varje svensk inte under några omständigheter är skyldig att acceptera den invandring som sker eller ens acceptera de invandrare som ges PUT. Nu är frågan om vars gränsen för rasism går. Är man rasist om man inte gillar andra kulturer eller dess syn på densamma? Vi värnar om kvinnor och barn som brottsoffer i många fall, men hur ska vi ställa oss till de hedersrelaterade brott som sker då? Alla de tjejer/kvinnor som i hemlighet utsätts för kränkningar i hemmet kommer aldrig till var persons kännedom? Ska vi tyst bara acceptera att det sker samtidigt som vi brottas med att slå ner på den misshandel som svenska män utövar mot kvinnor? Det är en jävla dubbelmoral inom VF må jag säga. Jag vågar säga att andra kulturer har en för oss väldigt förnedrande syn på kvinnor och det krockar enormt med den svenska modellen so förespråkar jämställdhet och lika lön för lika jobb osv. Öppen replik önskas av VF.

  2. Daniel kan inte Svenskar kränkas? Kan inte Svenska traditioner värnas?
    Varför i hela fridens namn ska ”vi” Svenskar alltid målas ut som ”bovar” på ett eller annat sätt och huka oss för något som varken är rasistiskt eller fel?
    Yttrandefriheten är självklar. Vi måste alla ställa oss frågor om hur vi kan få ett jämställt samhälle även för Svenskar, trots allt är vi en nation lika suverän som andra och vi har möjligheten att ingå relationer med andra suveräna stater. JÄMSTÄLLDHET är ordet oavsett kön, hudfärg, religion eller sexuell läggning. När fokus riktas fel, det är då rasism uppstår.
    Personligen har jag ingenting emot människor från andra länder men så länge Sverige fokuserar på vansinne har jag rätt att säga vad jag tycker!

  3. @Udo Hovfmann: Du önskar en öppen replik. Jag vet inte exakt i vilken form du önskar den, men du får i vilket fall ett svar här.
    Det finns många problem med invandringspolitiken. Det tror jag att de allra flesta är överens om. Att vara kritisk till invandringspolitiken innebär förstås inte att man är rasist.
    Det råder heller ingen tvekan om att de hedersrelaterade brotten är fruktansvärda och måste bekämpas till varje pris.
    Det som blir fel och ett är ett stort problem är också när kritiken mot invandringspolitiken uttrycks i hat mot invandrare. Lika fel är det att skylla det hedersrelaterade våldet på alla invandrare. Det sker fruktansvärda brott i alla kulturer. Alla dessa måste bekämpas.
    Du skriver: ”Jag vågar säga att andra kulturer har en för oss väldigt förnedrande syn på kvinnor och det krockar enormt med den svenska modellen”. Det är att generalisera oerhört grovt och inte heller sant.
    Inom alla kulturer finns det individer som har en förnedrande syn på kvinnor. Inom alla kulturer finns det individer som begår brott. Låt oss gemensamt bekämpa detta – inom alla kulturer.

  4. @Christer Ö: Jo. Även svenskar trakasseras. Jo. Även svenska traditioner kan värnas.
    Svenska traditioner värnas dock inte genom främlingshat och nedsättande ord mot människor som kommer från andra kulturer.
    Ingen – varken svenskfödda eller invandrare – ska utsättas för kränkningar.
    Så enkelt borde det vara.

    • Visst borde det vara så enkelt men det är en utopi i dagens Sverige!

      Islam inte minst är mycket kränkande för kvinnor i första hand, där står Sverige helt flata och agerar inte överhuvudtaget.
      Övergreppen är mycket graverande med allt från könsstympning till barns-giftemål, burka, pedofili och andra avarter i en civilisation.

      Fokus måste riktas rätt, inte som rasism vilket många förespråkare gör. Alexander Bard har helt rätt när han säger att de som är farliga är inte den som talar i klarspråk.

      Däremot ses den som talar i klarspråk som ett hot i Svensk demokrati, varför?

      – Ärlighet och öppenhet varar alltid längst, och vinner alltid!
      Citat: Livet vill väl inget illa, men nog kan det gör ont!

  5. Vi tillhör inte olika raser, hur ”olika” vi än ser ut – vi är alla människor, oavsett om man ser till könet eller inte. Borde inte vi _alla_ börja se till att vi är alla (människor) lika trots att vi ser lika ut?

    • Charlotte människan är ett djur om något, se bara beteendet!

      Självklart är världen uppdelad i raser, genetiska skillnader finns även objektivt vilket alla kan se. – Rasism är något helt annat!

      Ödmjukhet mellan raser, kön m.m. ska inte behöva vara en utopi!
      Motståndare till detta kan ses rasistiska i sitt beteende.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *