Felix fiskar!! :D

Vår kompis tant Uldarika är hemma på semester, Lena och hon skulle göra en massa saker. Vad tror ni att jag gjorde? JAPP!! Tavelsjö siktade Felix och jag in oss på, vi rappade oss för att komma iväg och göra några ärenden först. Vi stannade av på Jula för att kolla på en ”mörtstuga” som de hade där, det är som en korg man skickar ner på botten med ”mäsk” i för att fånga levande betesfisk. Vi köpte den, nylonrep och ett flöte så att man skulle se den i vattnet och göra det lätt att tömma den på glupska mörtar, ”mäsken” jag gjorde bestod av havregryn som jag kokade med majsstärklse till en gröt. Jag har aldrig sett Felix så motiverad att fiska någongång, kanske när vi skulle pimpla lake men aldrig annars. Vi åkte ut och slängde ner allt och satte oss att pimpla och meta en stund för att se hur snabbt det skulle gå att få mört, ca två timmar senare kollade vi men den var tom. Vå åkte då in och och Felix lekte med Linn, jag åkte med Fredrik ner till båten igen för att kolla om han hittade något fel. Det visade sig att motorproblemet bestod av dåliga tändstift, det är bara att åka till Umeå imorrn och leta reda på några nya likadana!

Jag frågade Felix om han skulle med ut, jajamän sa han och vi gjorde oss klar. ”Mörtstugan” hade två gäster, en pigg liten rackare och en död som hade kraftiga rivsår. Hur kunde gäddan komma åt den lilla genom nätet som inte var trasigt? Vi åkte med motorproblemet en kort bit efter vassen och ankrade, jag riggade Felix spö med den levande och den döda tog jag själv. Jag slänger ut mitt och Felix gör likadant, började pimpla och hade jättehugg direkt. Rullen var spärrad men tydligen blev det fel och det blev trassel som vanligt, jag börjar reda ut det och tittar på Felix flöte. Det är borta, är med ropade jag du har fisk!!! Han vet inte hur man gör mothugg så det blev ett lamt ”medhugg”, vi kollade mörten och han slängde ut igen och flötet försvinner direkt! Du har fisk igen sa jag och instruerade hur man gör mothugg, det gick inte och mörten var totalt söndertrasad. Mitt eget flöte hade jag glömt bort, och det var borta när jag ser lina dra ut och jag tar spö´t för mothugg. Där satt den och mitt 10 fots spö får en kraftig böj, Felix tar håven och ”proffsigt” hjälper han mig att landa en 580 grams abborre.
DSC03608.JPG 580 gram (Foto: Felix)
Hör och häpna alla kunniga, den tog på deadbait!!!!  I rask takt plockar Felix upp sin första gädda 860 gram och en 1,5 kilos på jättefina mothugg, gissa vem som var lycklig jo det var vi båda.
Det tar sen slut på mört och huggen uteblir, vi avrundar och kommer hem 22:45 då han springer in till Affe och Elsa för att stolt visa upp sin gädda och min abborre. Jag gick ut och filéade och han gick och la sig!

TACK FELIX FÖR EN AV MINA BÄSTA FISKESTUNDER NÅGONSIN, DEN HÄR KVÄLLEN KOMMER JAG ALDRIG ATT GLÖMMA!

När man får soppatorsk, då är det alltid motvind när man ska ro! (Fredrik Sandström)