Krokat

Timmar av fiske, fantastiskt vad skönt det är för själen och delar av kroppen!!

Lena och jag är barnfria och direkt efter min match på söndagen åkte vi ut till Tavelsjö för några timmars gäddfiske. Hon har fått blodad tand och vill lära mer sig vilket är otroligt roligt, framåt kvällen var hon inte lika positiv när jag ropat fisk ett antal gånger. Måndagen skulle bli riktigt intressant, Patrik (Dockan) som är UIK´s materialförvaltare ville lära sig jerkbait. En riktig ”pisseblöta” väntade oss eftersom väderprognosen inte var snäll med oss, vi packade ner oss i båten och Dockan stakade ut oss från båtplatsen. 4:a hästar´n var tankad och klar, jag hade riggat ekolodet och skulle starta motorn. Visst gick den igång som vanlig, problemet var bara att jag satt där med dragsnöret i handen, det gick av och så var den kvällen förstörd. Jag skyller på Robert, det är enklast! Hans negativa motoraura har sträckt sig ända till byn, ”Team Papegoj” har inget flyt helt enkelt!!!

Onsdagen var väldigt jobbigt känslomässigt, jag åkte till Ö-vik för begravningen av min farmor Runa. Lilla söta farmor, jag och min familj saknar dig och jag hoppas att du lagar god hemmagjord blodpudding till farfar när ni nu möts!!!

R.I.P

Farmor

RUNA SÖDERHOLM

Kent och jag hade planerat ett dags pass efter att några bestyr var gjorda. Vi åkte ut på torsdag förmiddag, han hade som tur var båten med sig (vad kan det bero på tror ni?) Vi fultrollade och jag körde mina nyinköpta westinbeten som jag köpt på Naturkompaniet i Ö-vik. Det gick alldeles utmärkt, tre krokade gäddor i schysst storlek men Kent var värre med sin rapalawobbler som han tog fem med. Otroligt svårfiskat var det, vi letade med ekolodet efter betesfisk och bananar (stor fisk på lodet visas i bananform). Jerkandet fungerade helt enkelt inte, jag valde att hänga på en bulle (124 grams gummibete) istället. Det dröjde inte länge förrän jag kände en stöt och vips hade jag krokat en krokodil. Jag justerade slirbromsen och drillade in fisken till båten, krokarna satt illa så jag lyfte upp den så gott jag kunde. Största gäddan på passet var det, jag hade ett uselt grepp och vips så tappade jag den.
VARNING FÖR STARKA BILDER!!!

(Foto: Kent Nathanaelsson)
Krokarna på tacklet satte sig djupt i min tumled, som tur var det bara mjukdelar som blev skadade och inte något annat. Kent tog sin polygrip och tryckte igenom spetsen genom mitt skinn. Det måste man göra efter som hullingarna på kroken gör mer skada om man drar den tillbaks!!! Min smärttröskel är dock hög så jag klippte av spetsen och Kent hjälpte mig att dra ut resterande krok. Det gick alldeles utmärkt, jag är nu lite öm i handen men såret ser fint ut!! Vi är bägge vana vid olyckor så vi hanterade det med behärskat mod!! Några plåster åkte på och sen var vi snabbt igång igen efter att jag bytt det avklippta tacklet och tafsen.

Strax efter svängde Artifishpojkarna upp med sin nya fina båt, båten såg ut som ett piggsvin med alla möjliga spön som stod upp överallt. Vi mötte upp med dem ett tag senare och de hade trollat upp ett gäng gäddor men inga större. Kvällen led mot sitt slut, Kent var enormt nöjd med att ha piskat mig i mina hemmavatten. Han var klockren på alla mothugg och hans beten var bättre det här passet. Vi hade djävligt kul, det är ändå det det handlar om.

Fredag em blir det byn igen för motormekaniker Mats som inte kan något om sånt! Elsa lockade med gäddfärs och sherrysås till fredagsmiddag, det är en fröjd fär gommen!! Det kan jag lova!

Nytt PB blev det alltså i veckan, 110 kg Mats på kroken! Inte illa?