”Soffsupportrarna” – ett stort problem

3650

Just nu är det morgondagens publiksiffra när Skellefteå AIK spelar årets hemmapremiär, i vad som kan vara årtiondets mest intressanta SHL-säsong.
2351 osålda biljetter med en dag kvar, det är inte bara dåligt. Det är skrämmande.

Skellefteå, och dess befolkning, har de senaste åren stolt klappat sig på brösten och hävdat att det här finns Sveriges mest hockeygalna supportrar. Örnsköldsviks slogan om att vara ”hockeytown” är bara löjligt, det är Skellefteå. Punkt.

Och när det går bra för Skellefteå så råder det ingen tvivel om att det sannerligen är en hockeygalen stad, 6000 och du. Som hoppar och skriker i en fullsatt arena inför nedsläpp i en SM-final. Över 10 000 som vallfärdar till möjligheternas torg för att visa sin kärlek till laget. Men vad betyder en kärlek när den bara visas några få dagar om året ? (Ni som bara skämmer bort er partner på alla hjärtans dag, och aldrig annars, ta åt er!) Vad betyder en kärlek när man väljer dagar för att öppet visa den, och endast visa den i framgångens stund? Ingenting.

För mig så är man inte hockeytokig, så älskar man inte sitt lag till hundra procent, förrän man går på mer än bara de ”avgörande” matcherna. En äkta supporter springer till arenan med tungan ute ur munnen även när Rögle BK är på besök, och framförallt när en hemmapremiär skall till att spelas. 2351 osålda biljetter, are you kidding me? Jag tycker synd om Tobias Lindgren och hans medarbetare på kansliet som jobbar imponerande hårt för att skapa en attraktiv mötesplats, som lägger ned tid och kraft på att hitta nya vägar till ett häftigare matchevenemang. Allt för att mötas av detta, otacksamt? Ja.

Vart ligger då de stora problemen? Givetvis så är biljettpriserna inte förmånliga för en fembarnsfamilj, det är inte helt gratis att gå på en match det ska man inte sticka under stol med. Men där är inte den största ömma punkten. Den hittar ni i inläggets namn.

Soffsupportrar”, de där som hävdar att de älskar Skellefteå AIK och vallfärdar till möjligheternas torg när laget i dess hjärtan har vunnit guldet. Men som inte varit på en enda match under säsongen, inte gått till Skellefteå Kraft Arena och öppet visat sin kärlek.
Och förlåt, givetvis så finns det äkta supportrar som inte går på matcherna, men någon måste våga belysa det här stora problemet. And i think that it has to be me.

Och med risken att få ilskna läsare på mig nu, så måste jag även belysa nästa stora problem. De där som köper ett abonnemang och sedan delar ut det till grannar, eller än ”värre”. De som köper ett abonnemang och visar i kvartersgårdar eller andra stora lokaler. Där kan det sitta 50-100 potentiella sitt- eller ståplatsare.

Våga vägra soffan, INSE problemet som är större än vad ni tror. Innan det är för sent.

6 kommentarer

  1. Riktigt tragiskt….Folk är så självsäkra.Ser hellre hockeyn hemma.Spar mig till slutspelet.Semifinalen m,m.
    Önskar nästan att vi åker ur.Då kanske folk börjar ta sig till ladan igen..

  2. Problemet med ”Soffsupportrarna” är inte intresset för AIK, Snarare en ekonomisk fråga.
    Dom vill absolut inte missa bortamatcherna och skaffar därför hockeykanalerna (C-more Max) sen tycker dom det är för dyrt att även köpa säsongskort för hemmamatcherna eftersom dom redan har betalat för dom matcherna (C-more Max) som då finns i tv-n framför soffan.
    Sen går dom ev på några strö-matcher under säsongen!

    Jag efterlyser ett sammarbete mellan klubbarna (SHL) och C-more där alla som köper säsongskort får tillgång till ett ”Borta-kort” för sitt lags alla bortamatcher till ett kraftigt reducerat ”paket-pris”
    Då tror jag många ”Soffsupportrar” skulle komma sig ur sofforna !

    • Dessa personer bidrar inte med massor av miljoner, visst klubbarna får pengar av Cmore men de pengarna är ingenting mot vad de tjänar på biljettintäkter. Att inte fara på hemmamatcherna och sen säga att man stöttar laget via Cmore är skitsnack… Att vara på plats är överlägset bästa sättet att stötta laget och de som väljer att sitta hemma bör skämmas

  3. Till sist handlar det ändå om konkurrens. Till skillnad från Djurgården som konkurrerar med bilköer, fotbollsmatcher och en massa annat så konkurrerar Skellefteå främst med sig själva, på TV. Om inte folk vill lägga de extra pengarna och den extra tiden för att gå på matcherna så är produkten inte tillräckligt attraktiv.
    Faktum är att medan produkten på tv stadigt förbättrats (12 kameror istället för 5, fler matcher med studio osv osv) så har liveprodukten knappt förbättrats alls.

    Ta ett sånt otyg som att visa en reklamjingel vid utvisning, istället för en repris — vad har den lokala firman betalat för den snutten? Hur många tittare valde TV för att man åtminstone får ordentliga repriser? Vad kostar det att folk stannar hemma? Andra störningsmoment kan vara underdimensionerad servering mm. Man borde se sig i spegeln och se till att producera en bättre produkt helt enkelt. Produktionsmässigt måste livehockeyn vara lika bra som TV. Publiken får inte missa en repris, en analys eller ett ögonblick. Det håller inte att sälja ljummen korv och ”tryck” på läktaren 2015, folk är vana en bättre produktion och måste få den även i hallen.

    Jag klandrar ingen som ser 55 omgångar på tv och sedan firar på torget, bara den som antingen gjorde produkten livehockey antingen för dyr eller för dålig för sitt pris. Klubben maximerar sina intäkter, inget fel med det, men om det är att sälja dyra biljetter och inte fylla hallen så får man ju stå det kastet. En idé kan ju vara att sänka priset på ungdomsbiljetter eller skaffa ännu billigare men attraktivare familjebiljetter, om man vill locka mer folk med lägre priser utan att det drabbar intäkterna från de dyra biljetterna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *