The white wall

Klockan är just över fyra och Skellefteås största köpcentrum, Citykompaniet, har tagits över av hundratals med vitklädda grabbar och män. Det slår mig direkt att åldersskillnaden är påtaglig. Här trängs män födda på 70-talet med pojkar födda på sent 90-tal.
Aldrig förr har köpcentret sett så här fullpackat ut – det är i det närmaste omöjligt att kryssa sig igenom folkhavet för att ta sig från punkt A till punkt B.

Inne i den populära klädbutiken Local Store finner jag killarna bakom denna succé, Johnny Hedlund och Alexander Nordlund står med stolta blickar och kollar ut över folkhavet.
– Helt sjukt att det blev så här mycket folk, vi har ju nästan dubblat antalet för varje år vi haft detta evenemang, säger Johnny.
– Det kommer att bli mäktigt ikväll, vi är 500 pers som ska föra ett jäkla liv. Jag tänker, North Power har ju inte ens så många i själva klacken vid de flesta matcherna, fyller Alexander i.

Evenemanget såg sin födsel för tre år sedan när ett 60-tal, de flesta i den närmaste kretsen kring Johnny och Alexander, var på plats i Skellefteå Kraft Arena. Där och då insåg de två kompisarna att det var ett koncept värt att satsa på. Året därpå kom 150 personer, följt av 300 ifjol.
När Skellefteå AIK ikväll skrinnar in på isen så gör de det inför 500 taggade Locals – som utlovar en mäktig ljudkuliss.
När jag pratar med Johnny så är det svårt att missa den glädje och upprymdhet som han genom kroppen förmedlar. Han tar sig tid för mig och betonar gång på gång vilken häftig kväll som väntar. När de startade detta för tre år sedan hade de nog inte ens i sin vildaste fantasi kunnat tro att de skulle nå 500. Men framgångar föder också frågeställningar.
Hur ska ni kunna toppa det här, vad är nästa steg?
– Vi har några ideér och nästa steg kan vara att fylla 800 platser. Men känslan är att nästa år kan bli ett mellanår utan detta evenemang då det just nu känns svårt att slå detta redan till nästa år, svarar dem.

Även för Skellefteå AIK är detta givetvis väldigt bra. Publiksiffran kommer att bli bättre än tidigare under säsongen och platserna som Local Store har bokat upp är de platser som oftast brukar gapa allra mest tomma.
– De (Skellefteå AIK) är väldigt positivt inställda till detta och har ställt upp på ett bra sätt för oss, de tycker att det är väldigt kul, säger Johnny.

För Skellefteå AIK är detta givetvis ett välkomnat extra klirr i kassan, men hur är det egentligen för evenemanget? Är det den ekonomiska vinsten som går först eller hur ser det ut?
– Vi gör absolut inte detta för att gå plus ekonomiskt. Det här är för marknadsföring, vi har alla våra leverantörer på besök här ikväll.
– Och givetvis för att det är jävligt kul.

Evenemanget är inte helt lugnt för Johnny, en hel del kläder säljs under aftonen.

Evenemanget är inte helt lugnt för Johnny, en hel del kläder säljs under aftonen.

Hela denna ytan kommer täckas upp av 500 "Locals"

Hela denna ytan kommer täckas upp av 500 ”Locals”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *