Använder vi våra lärare rätt ?

Används lärare och rektorer på rätt sätt. Jag är tveksam till detta och tog upp det med de fackliga organisationerna inför löneförhandlingarna. Många som jag talat både rektorer och lärare anser att det bara blir mer och mer pappersarbete

Jag menar att visst kan vi höja lärarlönerna om vi ökar undervisningstiden. Svaret kommer snabbt. Det kan vi göra men först måste annat arbete tas bort, det som kallas byråkrati.

 Vi har enats om att tillsätta arbetsgrupper som ska se över detta. Vi har tagit bort ”byråkrati” tjänster men inte byråkratin. Byråkrati är lika med annat arbete i skolan än undervisning, det kan röra sig om olika typer av kansli och stödfunktioner.

Såg dessutom att pappersarbetet i skolan ska ses över  från regeringshåll och då gäller det till exempel olika krav på dokumentation som till exempel de individuella utvecklingsplanerna
                                        
Det här sista kommer från regeringshåll och det är på tiden att man där ser över allt det man hittat på.

Jag tycker det är viktigt att lärarna undervisar och är med eleverna så mycket som möjligt det är detta de är utbildade för och då får man se över vilken typ av stödfunktioner som de behöver. Samma sak gäller det för rektorer och skolledare.

Rektorer säger att 50 % går till annat än huvuduppgiften. I länder där det går bra i skolan används 80 % av tiden till pedagogisk utveckling och undervisning. Lärare är utbildade för att undervisa och inte syssla med byråkrati som kontering vilket det sagts mig. Det är dags att använda våra medarbetare det dom är utbildade för och det gäller inte bara lärare  

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *