Snapchat öppnar egen kanal – och det kommer att påverka även dig

I takt med att nya sociala medier poppar upp ritas mediekartan om. Sakta men säkert. Men ibland kommer saker som skakar om lite mer. Och kanske är Snapchats nylanserade funktion ”Discover” något som faktiskt kommer att påverka medievärlden en hel del. För de allra flesta som arbetar med marknadsföring har Snapchat seglat under radarn, det finns minst tre orsaker till det:
1) Publiken är relativt ung, yngre än vad de flesta marknadsförare söker, det är åtminstone vad vi tror eftersom det inte riktigt finns siffror för Sverige på det.
2) Du måste, fram tills nu, aktivt ha valt och släppt in mig i ditt nätverk för att jag ska skulle kunna skicka något till dig.
3) Appens sätt att kommunicera – du skickar över en film som mottagaren kan se en gång, sedan försvinner den – har inte riktigt tilltalat oss som arbetar med marknadsföring.

IMG_0250

Med andra ord, det har varit svårt och jobbigt att förstå sig på Snapchat och så länge vi har kunnat avfärda det som ett ungdomsfenomen har vi varit nöjda och glada. Lite har vi nog också fnissat åt vad vi tyckte var hybris då ägarna valde att säga nej till bland annat Facebook och deras astronomiska bud.

Men kanske är allt inte bara ett luftslott och hybris? Jag läser med stor behållning Markus Welins blogginlägg om att ”Snapchat har skapat 2000-talets tv”. Markus skriver bland annat att Snapchat är den snabbast växande appen i USA och att det som skiljer Snapchat från de andra, Facebook, Twitter och snart också Instagram, är att de stora sociala plattformarna väljer att låta algoritmer styra vad vi ska se och smyger in annonser däremellan. Snapchats väg är att behålla allt som det är – den enkla och raka kommunikationen mellan de användare jag själv har valt ut – men de adderar kommersiellt innehåll som en kanal i kanalen: den nya funktionen Discover är helt enkelt skilt från allt annat inne i appen och du når det via en svepning bort från ditt ”vanliga Snapchat”. Voilà – Snapchat har byggt en egen mobiltelefonskanal för rörlig bild.

IMG_0311

Cosmopolitan avslöjar i sin kanal i Snapchat varför den vänstra hajen inte
hängde med i koreografin under Katy Perrys halvtidsshow under Super Bowl.
(En av palmerna i showen har postat på Reddit att originaldansarhajen
tydligen fick sparken precis innan showen…)

Om vi läser i Snapchats eget blogginlägg om Discover är de tydliga – This is not social media. Snapchat kallar det istället för the result of collaboration with world-class leaders in media to build a storytelling format that puts the narrative first. Och all material på fliken byts ut var 24 h timme. Det låter med andra ord inte direkt som att vi vanliga marknadsförare släpps in i Snapchat på en gång, om någonsin. Men å andra sidan kan de ju t ex styra Discover geografiskt så småningom och låta oss här ta del av ”världsklassinnehåll” från Umeå eller Sverige, och då kanske dörrar öppnas?

IMG_0259Kanalen Bleacher Report, en amerikansk digital sportkanal, dissar
fotbollspelaren Özils försök att skicka en hälsing till sina fans med en
kort (usel) video.

Men förstå vilken potential Snapchat har här. En egen kanal där användarna själva väljer om de vill se något av det som de kommersiella aktörerna erbjuder – och kanalen befinner sig bokstavligen ett svep med fingret ifrån polarna. Får de snurr kan Snapchat förstås ta riktigt bra betalt och sätta trösklar för hur world-class materialet måste vara, ”så och så många måste kika på innehållet annars slänger vi ut er…” Kanske är det inte längre bara dollarna som styr, för fixar Coca Cola inte bra material att dela med sig av var 24:e timme så kanske de aldrig släpps in i Snapchats finrum. Vi ser även detta hos Instagram, även om deras approach är delvis annorlunda, de har hittills inte släppt inte vad för skitreklam som helst i appen.

Så kanske börjar vi i horisonten skönja en värld där kanalägarna faktiskt värdesätter mer än bara reklampengar, en värld där kanalägarna bryr sig mer om vad de som faktiskt utnyttjar deras kanal tycker än vad vi som marknadsförare är villiga att betala. Det är onekligen en lockande tanke – att bra innehåll går vinnande ur denna stora medieomvälvning och att vinnarna på andra sidan är de varumärken som tydligast, bäst och mest relevant kan berätta historier om sina produkter och användare.

Många har förstås redan förstått det här och är i full gång att skapa bra och relevant material, men det finns oändligt många som kommer att vakna upp kallsvettiga när de inser att kunskapen om hur du når ut är viktigare än de dollar du kan stoppa in.

/ @jmjobring som lyssnar på nya Hello Saferide, som verkligen kan berätta historier.

 

2 kommentarer

  1. Pingback: Och Snapchat släpper ännu en bomb – världspremiär på Madonnas video. | Social masskommunikation

  2. Pingback: Är Snapchat värt mödan? | Jakob Mjöbring

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *