Grundkurs i Twitter, del 6: Radera och favoritisera

[dagen musiktips]

Sista delen i min Twitterskola tänkte jag först ta upp hur du raderar ett tweet. Det har hänt mig mer än en gång att jag har skrivit något helt galet eller helt enkelt skickat mitt tweet från fel konto.

I appen på iPhone går du in på din profil, klickar på det tweet som det gäller. Är det inte ett av de tre senaste måste du klicka fram fler tweets genom att klicka på ”tweets” upp till vänster eller länken ”Visa fler tweets” nere under de tre senaste tweetsen. När du står i aktuellt tweet klickar du helt enkelt på soptunnan nere till höger.

radera_tweet

Är du inne på webbklienten får du fram papperskorgen i nederkant om du rör musen öven aktuellt tweet, se nedan.

Skärmavbild 2013-02-14 kl. 11.32.42

Är du i TweetDeck går du till aktuellt tweet, klickar på de tre prickarna nere till höger. I den meny som fälls ut nedåt ser du längst ner att det står ”Delete”.

Skärmavbild 2013-02-14 kl. 11.34.04

Svårare än så är det inte, men ofta är man stressad när man sa göra det så det kan vara bra att ha lite ryggmärgskoll på det där ;–)

Det sista jag tar upp min Twitterskola är favoritmarkeringen. Du kan klicka på stjärnan på en tweet och då får den som har skickat tweetet ett meddelande att du har ”favorited” just det tweetet, se nedan.

Skärmavbild 2013-02-14 kl. 11.46.36

Det här går både att använda som en markering att du har läst tweetet och ”gillat” det, du sänder ju en signal till den som har skickat tweetet, men det har också en ”läs senare” funktion. Alla de tweet du favoritmarkerar går att se i Twitterklienten på webben. Klicka dig in på din profil och sedan ”Favorites” så ser du alla tweet du har favoritmarkerat. Ett bra sätt att spara tweets som du kanske ska titta tillbaka på vid senare tillfälle.

Skärmavbild 2013-02-14 kl. 11.53.13

Okej, jag hoppas att någon där ute kommer att ha nytta av min Twitterskola. Jag hade i varje fall själv uppskattat om jag hade hittat något liknande när jag klev in på Twitter. Allt som kortar startsträckan är bra, för det är en liten tröskel innan man verkligen får utbyte av Twitter.

Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att under 2013 kommer vi att se hur allt fler svenska företag börjar utnyttja att bygga upp den egna kanalen på Twitter. I min värld är Twitter redan ett av de viktigaste verktygen i krishantering och påverkan gentemot media, men det är också en ypperlig plattform för att ha en dialog med dina kunder.

Se bara hur kändisar nu utnyttjar kanalen för att själv bestämma när saker och ting ska läcka ut, se till exempel Lady Gagas tweets nedan. Hon är givetvis väldigt extrem, men jämför med att hon istället hade bett skivbolaget skicka ut en pressrelease som fansen hade fått se som notis någonstans. Det är så här man bygger en relation med sina fans. Och kunder.

Skärmavbild 2013-02-14 kl. 12.06.20

Detta var sista delen i mitt försök att få fler att börja använda den förträffliga plattformen Twitter. Du hittar de andra delarna nedan. Detta är också dag 23 i mitt försök att blogga 100 dagar i rad tillsammans med ett gäng andra bloggare i Sverige under taggen #blogg100. Läs mer här.

Del 1: Välj namn, tänk tatuering

Del 2: Hur hålla koll på flödet

Del 3: Lingvistik och etik 

Del 4: #Taggarna

Del 5: Bion och avataren

/ @jmjobring

 

5 kommentarer

  1. Pingback: Grundkurs i Twitter, del 6: Radera och favoriti...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *