Jag bloggar just nu på branschtidningen Resumé varför denna blogg kommer att bli uppdaterad med lägre frekvens. Följ mig hemskt gärna ändå på: http://blogg.resume.se/jakobmjobring/
Dagens Nyheter gör en Yahoo NewsDigest
Jag skrev i maj 2014 om Yahoos nyhetsapp som sammanfattar nyheterna två gånger varje dag – (appen heter NewsDigest och du hittar den här). Nu har Dagens Nyheter ganska oblygt kopierat Yahoos app och skapat Prio.dn.se. Under en testperioden är det inte en app utan endast en mobilanpassad webbsida, men det hela ska förstås bli en app.
Varje nyhet sammanfattas kort och via rubriken kan du klicka dig till en fördjupande text. Just idag var det nio nyheter, men det verkar variera och kan vara både fler och färre. Vardagar kommer det två utgåvor och helgerna en om dagen.
Vill du också testa, anmäl dig här. Du kan också läsa mer om utvecklingen på DN:s utvecklingssajt dn.idé.
/ @jmjobring som lyssnar på I’m from Barcelonas nya.
När reklamavbrottet blir underhållning – se världens första livereklam
Den amerikanska kedjan Target lät gruppen Imagine Dragons ta över ett helt reklamavbrott under Grammys-galan häromdagen. Istället för ännu ett trist reklamavbrott så fick alltså tv-tittarna njuta ev en livesänd unik konsert från Las Vegas. Jag tror vi kan våga kalla det ”native advertising” eller kanske ”branded content”, det lär i varje fall ha varit ganska mycket roligare att se på under en Grammys-gala än en ordinär reklamfilm… Naturligtvis eldade Target på det hela via sina sociala medier, byggde spänning och tog hem det genom bl a bakom kulisserna-film.
Enligt Relevance och Mashable med flera amerikanska medier är det första gången det görs ett liveframträdande i TV-reklamens 57-åriga historia. Enligt Billboard kostade kalaset 8 miljoner dollar. Var det värt det? Ja, troligen. Var det en svensk inblandad? Ja, Jonas Åkerlund regisserade hela det livesända 4-minuters kalaset.
/ @jmjobring som idag förstås lyssnar på Imagine Dragons låt Shots…
Och Snapchat släpper ännu en bomb – världspremiär på Madonnas video.
Jag skrev häromdagen om att Snapchat har öppnat en helt egen kanal de kallar för Discover. Och idag har de världspremiär på Madonnas nya video ”Living for Love”. Det får man väl säga vara en ganska smart smakstart på sin nya kanal. Rubrikerna lär bli många idag, det har redan börjat skrivas om det, läs The Verge, Forbes, Billboard och New York Post för att bara nämna några. Googla får du se. Hyfsat genomslag, snyggt jobbat Snapchat.
Du hittar videon om du öppnar Snapchat, sveper åt vänster för att komma åt Discover, klicka sedan på Snapchats logotyp och du hittar videon där.
/ @jmjobring som förstås lyssnar på Living for Love med Madonna.
Snapchat öppnar egen kanal – och det kommer att påverka även dig
I takt med att nya sociala medier poppar upp ritas mediekartan om. Sakta men säkert. Men ibland kommer saker som skakar om lite mer. Och kanske är Snapchats nylanserade funktion ”Discover” något som faktiskt kommer att påverka medievärlden en hel del. För de allra flesta som arbetar med marknadsföring har Snapchat seglat under radarn, det finns minst tre orsaker till det:
1) Publiken är relativt ung, yngre än vad de flesta marknadsförare söker, det är åtminstone vad vi tror eftersom det inte riktigt finns siffror för Sverige på det.
2) Du måste, fram tills nu, aktivt ha valt och släppt in mig i ditt nätverk för att jag ska skulle kunna skicka något till dig.
3) Appens sätt att kommunicera – du skickar över en film som mottagaren kan se en gång, sedan försvinner den – har inte riktigt tilltalat oss som arbetar med marknadsföring.
Med andra ord, det har varit svårt och jobbigt att förstå sig på Snapchat och så länge vi har kunnat avfärda det som ett ungdomsfenomen har vi varit nöjda och glada. Lite har vi nog också fnissat åt vad vi tyckte var hybris då ägarna valde att säga nej till bland annat Facebook och deras astronomiska bud.
Men kanske är allt inte bara ett luftslott och hybris? Jag läser med stor behållning Markus Welins blogginlägg om att ”Snapchat har skapat 2000-talets tv”. Markus skriver bland annat att Snapchat är den snabbast växande appen i USA och att det som skiljer Snapchat från de andra, Facebook, Twitter och snart också Instagram, är att de stora sociala plattformarna väljer att låta algoritmer styra vad vi ska se och smyger in annonser däremellan. Snapchats väg är att behålla allt som det är – den enkla och raka kommunikationen mellan de användare jag själv har valt ut – men de adderar kommersiellt innehåll som en kanal i kanalen: den nya funktionen Discover är helt enkelt skilt från allt annat inne i appen och du når det via en svepning bort från ditt ”vanliga Snapchat”. Voilà – Snapchat har byggt en egen mobiltelefonskanal för rörlig bild.
Cosmopolitan avslöjar i sin kanal i Snapchat varför den vänstra hajen inte
hängde med i koreografin under Katy Perrys halvtidsshow under Super Bowl.
(En av palmerna i showen har postat på Reddit att originaldansarhajen
tydligen fick sparken precis innan showen…)
Om vi läser i Snapchats eget blogginlägg om Discover är de tydliga – This is not social media. Snapchat kallar det istället för the result of collaboration with world-class leaders in media to build a storytelling format that puts the narrative first. Och all material på fliken byts ut var 24 h timme. Det låter med andra ord inte direkt som att vi vanliga marknadsförare släpps in i Snapchat på en gång, om någonsin. Men å andra sidan kan de ju t ex styra Discover geografiskt så småningom och låta oss här ta del av ”världsklassinnehåll” från Umeå eller Sverige, och då kanske dörrar öppnas?
Kanalen Bleacher Report, en amerikansk digital sportkanal, dissar
fotbollspelaren Özils försök att skicka en hälsing till sina fans med en
kort (usel) video.
Men förstå vilken potential Snapchat har här. En egen kanal där användarna själva väljer om de vill se något av det som de kommersiella aktörerna erbjuder – och kanalen befinner sig bokstavligen ett svep med fingret ifrån polarna. Får de snurr kan Snapchat förstås ta riktigt bra betalt och sätta trösklar för hur world-class materialet måste vara, ”så och så många måste kika på innehållet annars slänger vi ut er…” Kanske är det inte längre bara dollarna som styr, för fixar Coca Cola inte bra material att dela med sig av var 24:e timme så kanske de aldrig släpps in i Snapchats finrum. Vi ser även detta hos Instagram, även om deras approach är delvis annorlunda, de har hittills inte släppt inte vad för skitreklam som helst i appen.
Så kanske börjar vi i horisonten skönja en värld där kanalägarna faktiskt värdesätter mer än bara reklampengar, en värld där kanalägarna bryr sig mer om vad de som faktiskt utnyttjar deras kanal tycker än vad vi som marknadsförare är villiga att betala. Det är onekligen en lockande tanke – att bra innehåll går vinnande ur denna stora medieomvälvning och att vinnarna på andra sidan är de varumärken som tydligast, bäst och mest relevant kan berätta historier om sina produkter och användare.
Många har förstås redan förstått det här och är i full gång att skapa bra och relevant material, men det finns oändligt många som kommer att vakna upp kallsvettiga när de inser att kunskapen om hur du når ut är viktigare än de dollar du kan stoppa in.
/ @jmjobring som lyssnar på nya Hello Saferide, som verkligen kan berätta historier.
Alla länkar till Super Bowl-reklamfilmerna
Okej, Patriots vann matchen, men vem vann reklamfighten? Se alla reklamfilmerna på AdWeeks sajt, här är filmerna i ordning från First quarter, Second quarter, Third quarter och Fourth quarter.
Facebook skriver på sin businessblogg att det gjordes 265 miljoner postningar, kommentarer eller gilla-tryck som handlade om Super Bowl. De har även i blogginlägget animerat hur amerikanerna reagerade med att agera på Facebook genom hela matchen. Intressant att se hur Katy Perrys halvtidsshow nästan diskuteras lika mycket som slutsignalen, se de båda skärmdumparna nedan, Katy Perrys överst.
Och så här såg de sociala höjdpunkterna ut i siffror:
1. New England Patriots win Super Bowl XLIX (1.36 million people-per-minute)
2. Katy Perry’s “Firework” finale at halftime (1.02 million people-per-minute)
3. Russell Wilson TD pass to Doug Baldwin gives Seattle 24-14 lead in the third quarter (701,000 people-per-minute)
4. Malcolm Butler’s game-deciding interception on the goal line with less than 30 seconds remaining (676,000 people-per-minute)
5. Jermaine Kearse’s catch late in the fourth quarter to set up a dramatic finish (656,000 people-per-minute)
/ @jmjobring som lyssnar på Tove Styrkes låt Ego.
Hög tid att upptäcka podcasten
Jag har skrivit om podcasts många gånger, bland annat intervjuade jag 2012 tre olika podmakare om varför de gjorde podcasts. Och jag har varje år trott att det skulle slå genom på en bredare front (här, här och här). Men snart är verkligheten nog ifatt mig. Under 2014 öppnade i varje fall podcasten Serial en mängd dörrar i USA.
Upphovsmakaren journalisten Sarah Koenig har lyckats skapa ett fantastiskt stycke historia om mordet på en high school student vid namn Hae Min Lee. Det hela är alltså baserat på ett verkligt brott och Sarah blir mer eller mindre besatt av mordet och de som ha fängslats för det. Egentligen är Sarahs stil att berätta historien på så kallad New Journalism, alltså att journalisten involverar sig själv i historien, till skillnad mot vanlig journalistik där journalisten är en neutral betraktare som inte lägger sig i historien eller kommer med djupare personliga reflektioner. Nytt i poddvärlden men gammalt i den skrivna journalistiken. Men kanske är grejen just att den formen av journalistik gör sig väldigt bra som podd? Vi får väl se vem som blir först i Sverige, skulle vara kul om t ex Filter-gänget gav sig på det.
Här hemma har vi under 2014 också fått ett företag som heter Acast som gör både lyssnandet och annonserandet enklare i podcasts. Enligt Orvestos siffror lyssnar 1,5 miljoner svenskar någon gång på podcasts. Och nedan ser vi åldesfördelningen, som visar att de som lyssnar är mellan 20 och 44 år.
Och nedan ser du hur siffrorna ser ut i USA. Så man förstår att Filip och Fredrik avslutade med en grand finale i Globen med 16 592 personer i publiken och sedan började podda på engelska.
Man vad innebär de här trenderna för oss som arbetar med marknadsföring? Jag tror att vi än så länge måste vara väldigt hängivna för att sy ihop en podcast som ska marknadsföra något. Uthållighet är allt i denna genre. Så, bygger du ett långsiktigt varumärke är det givetvis ingen dum idé, men jag tycker att företagsbloggen kommer långt före podcasten, än så länge. Om man nu ska ställa dessa mot varandra. Däremot tror jag att vi med Acasts hjälp säkert kan hitta ingångar i befintliga poddar för annonseringsmöjligheter och även hålla ögonen på de stjärnor som föds i genren.
Mina hetaste podtips
Men störst nytta har i varje fall jag än så länge av att lära mig en massa samtidigt som jag gör något annat, som dammsugar, cyklar till jobbet, diskar eller står på löpbandet. Då har jag högst troligt någon av dessa poddar i öronen:
– Chefredaktörerna på Expressen och Aftonbladet Mattsson & Helin har en kul och riktigt nördig podd ihop. Känns som att få glänta på dörren till chefredaktörernas chefsrum.
– Six Pixel of Separation är en amerikansk/kanadensisk podd där Mitch Joel intervjuar någon amerikansk marknadsförare (i vid mening) i varje avsnitt. Ibland glänser denna podd och man lär sig massor, ibland undrar man hur amerikaner kan göra affärer över huvudtaget…
– Serial måste ju med här. Läs mer om den ovan. Lyssna och rys över hur ruggigt välproducerat detta är.
– Start up är en amerikansk pod om en kille som ska starta ett företag som ska producera podcasts. Meta så att det räcker till, med andra ord. Men lyssna och imponeras över hur drivet berättandet är och framförallt hur grymma de är på att skapa bra reklaminslag som tillför något till lyssnaren och även handlar om samma sak som podden. Helt klart framtidens sätt att ”göra reklam” i poddar.
– Norrlandspodden är Sofia Mirjamsdotter och Po Tidholm som för långsamma samtal om Norrland ur olika vinklar. En slags slow journalism, om nu det finns?
– Kommunikationsklubben från Resumé som ofta har intressanta gäster från Stockholms reklamvärld. Tyvärr kan den kännas lite väl Stockholmsfixerad ibland.
– Umeås egen Mediespanarna med Medieforskarna Erik Lindenius och Jesper Enbom som oförtrutet kämpar på. De betraktar media ur en akademisk synvinkel.
– GullbergNordström som också är chefredaktörer, på Gävle Dagblad respektive Arbetabladet i Gävle, som diskuterar aktuella mediefrågor på såväl lokalt som regionalt plan.
/ @jmjobring som alltså lyssnar på podcasts, men även just nu på Whilk & Misky.
Super Bowl är inofficiellt VM i reklam – och uppladdningen är igång
I år börjar amerikanerna äta och dricka sig genom Super Bowl den 1 februari. Lagen på University of Phoenix Stadium är Seattle Seahawks och New England Patriots, men det är kanske sekundärt? Att Kate Parry sjunger i pausen är nog viktigare, men viktigast av allt är förstås reklamen runt evenemanget. I varje fall för YouTube som låter annonsörerna ladda för fullt på en egen kanal de kallar AdBlitz. Förra året tittade folk på 6,3 miljoner timmar med reklamfilmer runt evenemanget, enligt YouTubes egen blogg. Och man kan nog lugnt säga att YouTube går all in i år, de har till och med en egen halvtidsshow och förstås en röstning i efterhand vilken reklam som var bäst.
Ska vi ladda genom att kika på de tre filmer som väckte störst buzz förra året, se nedan? Annars kan du gotta dig genom hela listan av reklamfilmer från förra året.
Kanske måste du också titta på Harley’s Playbook – Rule #17 – Babies Are Adorable Selling Machines…
Och ölmakarna på Bud, som alltså gjorde valpfillmen ovan, har redan släppt sin reklamfilm för året, och med en ”real life packMan” kan man väl aldrig misslyckas, eller? Kolla in Bud Light Super Bowl XLIX Commercial – Real Life PacMan #UpForWhatever
UPPDATERAD: Tycker att AdAge gjorde en intressant spaning över vilka trender vi troligen kommer att kunna se i årets SuperBowl. Kortkort sammanfattat:
– Färre bilannonsörer.
– Fler nykomlingar, enligt AdAge är minst 15 av annonsörerna helt nya.
– Pappannonsering (fritt översatt från det lite roligare ordet ”Dadvertising”), alltså att annonsörerna skjuter in sig på farsan i familjen.
– TV-reklamen är vikande, trots att många spenderar mycket är det en vikande trend för TV-reklam.
UPPDATERING 2: Öltillverkaren Necastle gör en supermetareklamfilmsreklamfilm, typ. De pressar in 37 olika varumärken som alla är med och betalar. Kan du hitta alla 37 (facit under filmen…)?
Dessa varumärken är med: AmeriMerch.com, AprilUmbrellas.com, Armstrong Flooring and Ceilings, Beanitos Chips, Blettner Engineering, Boost Mobile, Brawny Paper Towels, Charisma, Detroit Beard Collective, District 78, Dixie, East End Leisure Co., Gladiator GarageWorks, Hello Products Oral Care, Hunt’s Tomatoes, JackThreads, Jockey, Kern Group Security, Kibo Active + Leisure Wear, Krave Jerky, Las Vegas, Lee Jeans, Match.com, McClure’s Pickles, Mr. Cheese O’s, Newcastle Brown Ale, Polished Dental, Quilted Northern, Quinn Popcorn, Rosarita Beans, RO*TEL, Second Chance Custom, Sharper Image, Tessemae’s All-Natural Dressings, The Ross Farm, Vanity Fair Napkins, YP.com and Zendure Batteries.
/ @jmjobring som laddar med Spotifys lista från förra Super Bowl.
Vad kan du lära dig av mikroskopsbilder på Times Square?
Ett litet stycke fin content marketing (innehållsmarknadsföring) som jag sprang på häromdagen är ”The 2013 GE Healthcare Cell Imaging Competition images”. GE bjuder in forskare från hela världen att skicka in sina snyggaste mikroskopbilder. Och vinnarna fick äran att se sin film på en stor skärm mitt i New York på Times Square, se nedan.
Kanske kan man invända att GE inte riktigt tog det hela vägen i mål – videon har i dagsläget bara ynka 380 visningar vilket får sägas är ett rejält underbetyg för en så bra idé. Hade de gjort en snyggare och rappare film om det hela skulle det säkert vara mumma för viralsajter som The Huffington Post och BuzzFeed. Men stort plus för själva idén – att engagera sina kunder att dela med sig av något de säkert är passionerat förtjusta i och som de använder GE:s mikroskåp för att visa upp. Att sedan få spridning och dra nytta av materialet är steg två, som GE uppenbarligen missade.
Å andra sidan. GE kanske aldrig ville få större spridning utåt, de jobbade kanske uteslutande och dedikerat inåt i sin kundkanal? Och kunderna verkar ju i filmen vara väldigt nöjda. Så GE kanske är nöjda, men mest troligt tror jag att de hade tjänat på att se tävlingsavslutet som kampanjstart för del två, vilket jag inte riktigt tror är fallet.
Men… jag tycker att det återigen visar att inga produkter eller tjänster som vi producerar eller säljer är för trista, smala eller ointressanta för att skapa innehåll runt. Kan man göra det med mikroskop kan man garanterat göra det för det du säljer också.
/@jmjobring som idag lyssnar på Jose Gonzales nya Leaf Off / The Cave.
Facebooks trötta annonser på Facebook
Det är nästan ironiskt, men kanske mest en sorglig påminnelse om att flera olika kompetenser fortfarande behövs för att skapa kraftfull och fungerande kommunikation. Vad jag pratar om? Jo, jag pratar om Facebook for Business annons, se nedan.
Den dyker hela tiden upp i mitt flöde, och visst är jag exakt rätt i målgruppen men mitt problem med annonsen är att den är så dålig rent kommunikativt, och exakt samma annons visas om och om igen.
Alla som har arbetat med marknadsföring vet att en annons som ser exakt likadan ut varje gång du ser den ”försvinner” ur ditt synfält. Så var det på den tiden vi endast gjorde annonser för print, och så är det än idag. Och kanske är det där kompetensen brister idag? De som skapar dessa annonser kan säkert allt om räckvidd och hur du optimerar mot målgrupper inne på Facebook o s v, o s v. Men de brister i grundläggande kommunikationskunskap. Det är när dessa båda världar möts som magin uppstår och resultaten uppnås. Tyvärr hamnar man ofta i antingen det ena eller det andra facket… Tänk på detta när du letar byråhjälp eller ska annonsera på egen hand.
Här är en kortkort checklista för de mest fundamentala sakerna att tänka på när du ska ut på Facebook och hitta kunder med annonser:
– Variera bild och text i annonsen ofta. Det går t ex att lägga upp samma annons med flera olika bilder i Facebooks annonsverktyg.
– Lyft det viktigaste först. Är det viktigaste ”Kontakta en kontoansvarig hos Facebook idag”? Ja troligen. Men ordet ”kontoansvarig” andas ju en hel del inifrån och ut perspektiv. Jag som kund vill ju helst prata med en människa, om den människan är ”kontoansvarig” eller ”annonsexpert” spelar ju mindre roll. Varför inte typ ”Kontakta oss på Facebook idag”. Alla vet ju dessutom att Facebook behöver arbeta på att vara lite mänskligare, så ett ”oss” i det här sammanhanget skulle vara en fördel. Den första texten ovanför bilden i den här annonsen här (annonser på Facebook ser annorlunda ut beroende på vilket plattform man ser annonsen) innehåller dessutom det sköna ordet ”marknadsföringslösning”. Tror det finns kortare formuleringar för just det. Kanske ”annonslösningen” eller ”Marknadsför dig på Facebook.”
– Använd bilder som fångar besökarens blick. Välj inte tre personer som står och tittar på en skärm vänd bort ifrån betraktaren i ett tokstökigt kontorslandskap. Suck.
– Adressera gärna läsaren med ”du” och ”dig”, inte ”de” som Facebook gör, du känner dig helt enkelt mer träffad med ”du” än med ”er”.
Okej, jag erkänner, jag finner en viss njutning i att en av världens just nu största marknadsplatser med i princip oändliga resurser är rätt dåliga på att marknadsföra sig själva. Det finns ändå något rätt skönt i det faktumet, eller hur?
/ @jmjobring som lyssnar på Silvanas nya singel För Evigt.